Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2016

Gestart door Vincent Hart, februari 26, 2016, 15:41:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: frankneijts op maart 18, 2016, 22:56:00 PM

Daar heb ik toch een heel andere mening over Herman. Het kost mij niet zo héél veel inlevingsvermogen om me te kunnen voorstellen dat hele volksstammen waarnemers hier in kunnen tuinen, zeker als je niet of nauwelijks Spreeuwachtige bijgeluiden hoort en de vogel niet ziet (en op de betreffende locatie Wielewaal niet ongewoon is in de geëigende tijd..).

Maar een echte Wielewaal klinkt toch heel anders dan een wielewalende Spreeuw? Voller en luider.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op maart 19, 2016, 10:33:57 AM
Citaat van: frankneijts op maart 18, 2016, 22:56:00 PM

Daar heb ik toch een heel andere mening over Herman. Het kost mij niet zo héél veel inlevingsvermogen om me te kunnen voorstellen dat hele volksstammen waarnemers hier in kunnen tuinen, zeker als je niet of nauwelijks Spreeuwachtige bijgeluiden hoort en de vogel niet ziet (en op de betreffende locatie Wielewaal niet ongewoon is in de geëigende tijd..).

Maar een echte Wielewaal klinkt toch heel anders dan een wielewalende Spreeuw? Voller en luider.

Als je er bij wijze van spreken recht onder staat zeker wel Herman maar toch niet als je een Wielewaal op een afstandje hoort? Bovendien is er nogal wat variatie in de uitvoering en sommige mannetjes produceren vooral korte, minder jubelende strofes ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op maart 19, 2016, 10:52:25 AM
Citaat van: HPM op maart 19, 2016, 10:33:57 AM
Citaat van: frankneijts op maart 18, 2016, 22:56:00 PM

Daar heb ik toch een heel andere mening over Herman. Het kost mij niet zo héél veel inlevingsvermogen om me te kunnen voorstellen dat hele volksstammen waarnemers hier in kunnen tuinen, zeker als je niet of nauwelijks Spreeuwachtige bijgeluiden hoort en de vogel niet ziet (en op de betreffende locatie Wielewaal niet ongewoon is in de geëigende tijd..).

Maar een echte Wielewaal klinkt toch heel anders dan een wielewalende Spreeuw? Voller en luider.

Als je er bij wijze van spreken recht onder staat zeker wel Herman maar toch niet als je een Wielewaal op een afstandje hoort? Bovendien is er nogal wat variatie in de uitvoering en sommige mannetjes produceren vooral korte, minder jubelende strofes ..

Wielewalen zijn van grotere afstand te horen. Dat zal je (ik) ook niet snel voor een Spreeuw houden.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op maart 19, 2016, 11:10:28 AM
Citaat van: frankneijts op maart 19, 2016, 10:52:25 AM
Citaat van: HPM op maart 19, 2016, 10:33:57 AM
Citaat van: frankneijts op maart 18, 2016, 22:56:00 PM

Daar heb ik toch een heel andere mening over Herman. Het kost mij niet zo héél veel inlevingsvermogen om me te kunnen voorstellen dat hele volksstammen waarnemers hier in kunnen tuinen, zeker als je niet of nauwelijks Spreeuwachtige bijgeluiden hoort en de vogel niet ziet (en op de betreffende locatie Wielewaal niet ongewoon is in de geëigende tijd..).

Maar een echte Wielewaal klinkt toch heel anders dan een wielewalende Spreeuw? Voller en luider.

Als je er bij wijze van spreken recht onder staat zeker wel Herman maar toch niet als je een Wielewaal op een afstandje hoort? Bovendien is er nogal wat variatie in de uitvoering en sommige mannetjes produceren vooral korte, minder jubelende strofes ..

Wielewalen zijn van grotere afstand te horen. Dat zal je (ik) ook niet snel voor een Spreeuw houden.

Let's agree to disagree ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

En Frank kan zich dan weer niet voorstellen dat mensen een Turkse Tortel en een Koekoek verwarren.
Volgens mij kunnen bijna alle waarnemers de meest onvoorstelbare vergissingen maken. Subtiliteiten als "Wielewalen zijn van grotere afstand te horen" zijn echt niet aan veel mensen besteed vrees ik...

JanHein

frankneijts

Citaat van: migratorius op maart 19, 2016, 11:22:16 AM
...
Volgens mij kunnen bijna alle waarnemers de meest onvoorstelbare vergissingen maken. ....

JanHein

Helemaal met je eens..
Citaat van: migratorius op maart 19, 2016, 11:22:16 AM
En Frank kan zich dan weer niet voorstellen dat mensen een Turkse Tortel en een Koekoek verwarren.
.....
JanHein

Och, Gerd Wichers beweert zopas in een boomkruiper-topic dat ik soms helemaal "doorsla naar de verkeerde kant": misschien bedoelt-ie dat soort dingen daarmee .. 8) (Maar volgens mij heb ik t toch iets anders gezegd, dat van TT & Koekoek...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: migratorius op maart 19, 2016, 11:22:16 AM

En Frank kan zich dan weer niet voorstellen dat mensen een Turkse Tortel en een Koekoek verwarren.
Volgens mij kunnen bijna alle waarnemers de meest onvoorstelbare vergissingen maken. Subtiliteiten als "Wielewalen zijn van grotere afstand te horen" zijn echt niet aan veel mensen besteed vrees ik...


Net zo min als het verschil tussen bijvoorbeeld Dwergooruil en Vroedmeesterpad.
Herman van der Meer

Alwin van Lubeck

Mvg,
Alwin van Lubeck

Vincent Hart

En eveneens gisteren een nieuwe vroegste datum voor Bosruiter.
Het zal aftellen zijn voor Fitis, Boerenzwaluw en Gele Kwikstaart waar tot nu toe geen foto van gemaakt kon worden bij diverse meldingen...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

Ik zie een Blauwborst in de lijst staan (deze met foto), maar ik melde eerder in dit topic ook al een Blauwborst (deze zonder foto, met beschrijving).
Mijn vraag is nu, hoe moet ik gedocumenteerd interpreteren? Met foto/geluid? Oftewel beschrijving is niet genoeg?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

migratorius

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 21, 2016, 08:15:27 AM
Ik zie een Blauwborst in de lijst staan (deze met foto), maar ik melde eerder in dit topic ook al een Blauwborst (deze zonder foto, met beschrijving).
Mijn vraag is nu, hoe moet ik gedocumenteerd interpreteren? Met foto/geluid? Oftewel beschrijving is niet genoeg?
De meldingen moeten met hard bewijs (beeld- of geluidsopname) ondersteund worden.

JanHein

jeroenroelofsen

Citaat van: migratorius op maart 21, 2016, 09:45:10 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 21, 2016, 08:15:27 AM
Ik zie een Blauwborst in de lijst staan (deze met foto), maar ik melde eerder in dit topic ook al een Blauwborst (deze zonder foto, met beschrijving).
Mijn vraag is nu, hoe moet ik gedocumenteerd interpreteren? Met foto/geluid? Oftewel beschrijving is niet genoeg?
De meldingen moeten met hard bewijs (beeld- of geluidsopname) ondersteund worden.

JanHein
Ah das duidelijk  :right:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Morten

Citaat van: Vincent Hart op maart 21, 2016, 07:26:30 AM
En eveneens gisteren een nieuwe vroegste datum voor Bosruiter.

Nou vorig jaar had ik hem toch nog twee dagen eerder in het jaar (of één dag rekening houdend met het schrikkeljaar), opvallend genoeg op exact dezelfde plek...
Groet, Morten


Vincent Hart

Citaat van: Morten op maart 21, 2016, 13:29:36 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 21, 2016, 07:26:30 AM
En eveneens gisteren een nieuwe vroegste datum voor Bosruiter.

Nou vorig jaar had ik hem toch nog twee dagen eerder in het jaar (of één dag rekening houdend met het schrikkeljaar), opvallend genoeg op exact dezelfde plek...
Excuus, zal het aanpassen. En sterk inderdaad die locatie!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

Vast ook dezelfde Bosruiter...

Niet iedere foto is geschikt als bewijs, dus de eerste Visarend gaat dit niet worden: http://waarneming.nl/waarneming/view/115525200
Of ziet iemand het wél? (Ik twijfel niet aan de betrouwbaarheid van de waarneming!)

JanHein

Vincent Hart

De lange handvleugel is wel suggestief maar inderdaad wellicht verstandiger de volgende, iets herkenbaardere eerste te nemen  :)


EDIT: Ik zie dat een collega-admin de waarneming heeft goedgekeurd, ik zal eens even in conclaaf.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: migratorius op maart 21, 2016, 13:42:25 PM
Vast ook dezelfde Bosruiter...

Niet iedere foto is geschikt als bewijs, dus de eerste Visarend gaat dit niet worden: http://waarneming.nl/waarneming/view/115525200
Of ziet iemand het wél? (Ik twijfel niet aan de betrouwbaarheid van de waarneming!)

JanHein

Ik heb deze goedgekeurd omdat ik niet zou weten wat het anders zou zijn geweest met die lange vleugels maar vind het prima om voor 'echt' bewijs nog even te wachten op een betere..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Steven Wytema

Steven Wytema


Vincent Hart

Citaat van: Steven Wytema op maart 22, 2016, 21:24:32 PM
Om over DEZE WESPENDIEF nog maar niet te spreken!
Als die echt van vandaag is, moesten we maar ophouden met fenologie  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Vincent Hart

Citaat van: Jacob Molenaar op maart 22, 2016, 21:39:23 PM
Deze kleine strandlopers zijn toch geen overwinteraars? http://waarneming.nl/waarneming/view/115642434

Ps. Zie http://waarneming.nl/gebied/view/3239?from=1973-09-01&to=2016-03-22&sp=133&g=. Geen overwinteraars dus.
Ik hoor graag andere meningen maar ik vind het altijd lastig bij dit soort soorten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Citaat van: Vincent Hart op maart 22, 2016, 21:50:09 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op maart 22, 2016, 21:39:23 PM
Deze kleine strandlopers zijn toch geen overwinteraars? http://waarneming.nl/waarneming/view/115642434

Ps. Zie http://waarneming.nl/gebied/view/3239?from=1973-09-01&to=2016-03-22&sp=133&g=. Geen overwinteraars dus.
Ik hoor graag andere meningen maar ik vind het altijd lastig bij dit soort soorten.
ehm zijn het niet gewoon bontjes?
Steven Wytema



Guus Peterse

Citaat van: Steven Wytema op maart 22, 2016, 22:51:59 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 22, 2016, 21:50:09 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op maart 22, 2016, 21:39:23 PM
Deze kleine strandlopers zijn toch geen overwinteraars? http://waarneming.nl/waarneming/view/115642434

Ps. Zie http://waarneming.nl/gebied/view/3239?from=1973-09-01&to=2016-03-22&sp=133&g=. Geen overwinteraars dus.
Ik hoor graag andere meningen maar ik vind het altijd lastig bij dit soort soorten.
ehm zijn het niet gewoon bontjes?
Dat lijkt mij ook. Die links vooraan sowieso en ik zie zo gauw niet waarom de andere niet ook bontjes zouden zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)