Hoofdmenu

Inspreken 2.0

Gestart door hiskodevries, februari 21, 2016, 16:34:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

In Obsmapp is het al mogelijk om je waarnemingen in te spreken.
Dat werkt , meestal, best wel goed. Een nadeel kan zijn dat je de smartphone in je hand moet houden.
Nu hebben we het idee omdat te ondervangen door een verbinding te leggen tussen een smartwatch en je Android smartphone.
Dan praat je dus via je het horloge de waarnemingen in.
Of dit technisch mogelijk is moet nog wel uitgezocht worden. Dat gaat geld kosten.
Eventuele investeerders willen dan graag weten of meer mensen behalve Alex en ondergetekende daar interesse in hebben.
Dus laat van je horen of je dit j/n een interessante ontwikkeling vindt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

Citaat van: hiskodevries op februari 21, 2016, 16:34:57 PM
Dat gaat geld kosten.
Je bedoeld je moet een smartwatch aangeschaffen? Of gaat de software of software ontwikkeling geld kosten?

hiskodevries

Beide. Uren en hardware. Schatting 1500 euro.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hans Verdaat

Interessant idee. Heb alleen zelf geen smartwhatch en ook geen normale whatch...
Met dit soort ideeën blijven we voorop lopen en innoveren  :duim:
Nu lijkt me de 'markt' nog klein.

hiskodevries

Citaat van: Hans Verdaat op februari 21, 2016, 17:01:13 PM
Interessant idee. Heb alleen zelf geen smartwhatch en ook geen normale whatch...
Met dit soort ideeën blijven we voorop lopen en innoveren  :duim:
Nu lijkt me de 'markt' nog klein.
dat was in de tijd van wnpda ook
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op februari 21, 2016, 17:01:13 PM
Interessant idee. Heb alleen zelf geen smartwhatch en ook geen normale whatch...
Met dit soort ideeën blijven we voorop lopen en innoveren  :duim:
Nu lijkt me de 'markt' nog klein.

Ja, hiermee gaan we voor de muziek uitlopen. Maar is dat erg? Wat Hisko ook al zegt: dat deden we met WnPda ook  :angel:

http://nl.hardware.info/nieuws/46979/smartwatches-gaan-vaker-over-de-toonbank-dan-zwitserse-horloges
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

Is het niet mogelijk om de knop van je oordopjes te laten werken in Obsmapp? Vond het altijd al jammer dat dat niet werkt (hij opent nu S-voice over Obsmapp heen). Dat het lijkt me een stuk eenvoudigere/goedkopere oplossing? Want dan kun je en je telefoon in je zak laten, je hebt het microfoontje vlak bij je mond (waardoor de opname beter is en iedereen heeft die oordopjes standaard bij zijn telefoon gekregen.

Alex Kwak

Zeker iets waar we ook naar kunnen kijken Jan, maar ik zie mee eerlijk gezegd niet door het veld lopen met oordopjes in, wel met een horloge om.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Citaat van: Jan Borst op februari 21, 2016, 17:59:00 PM
Is het niet mogelijk om de knop van je oordopjes te laten werken in Obsmapp? Vond het altijd al jammer dat dat niet werkt (hij opent nu S-voice over Obsmapp heen). Dat het lijkt me een stuk eenvoudigere/goedkopere oplossing? Want dan kun je en je telefoon in je zak laten, je hebt het microfoontje vlak bij je mond (waardoor de opname beter is en iedereen heeft die oordopjes standaard bij zijn telefoon gekregen.
Ja dat is een goede! dat zou ik ook wel willen.
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

S-voice is bij mijn weten Samsung-specifiek
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

Citaat van: Alex Kwak op februari 21, 2016, 19:56:10 PM
S-voice is bij mijn weten Samsung-specifiek

Jep, maar als je bijvoorbeeld in kunt stellen dat de volumeknop omhoog indrukken het spraakding van Obsmapp opent dan ben je er al. Bij handmatig invoeren kun je de volumeknop ook instellen om als teller te gebruiken, dat werkt vervolgens dan ook met de knopjes van je oordopjes. Dus het lijkt er op dat daar iets mee mogelijk moet zijn.

Alex Kwak

Ik vind op zich het idee van inspreken mbv de 'oordopjes' wel wat. Maar... hoe zie je dat verder voor je? Met twee oordopjes in hoor je verder niks meer, en dat is, ehhh, niet bevorderlijk voor het vogelen  ;)
Dus eigenlijk zou je iets willen hebben dat in 1 oor gaat, met microfoon, en mbv bluetooth verbonden met je telefoon. En ook nog iets van een knop waarmee je met het toestel kunt communiceren (lees: ObsMapp het commando kunt geven te luisteren)

Bestaat zoiets?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op februari 21, 2016, 16:48:26 PM
Beide. Uren en hardware. Schatting 1500 euro.

Kunnen we geen crowdfunding actie starten? (Ik ben best wel bereid om een paar tientjes bij te dragen. Wellicht zijn er meer enthousiastelingen...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan Borst

#13
Citaat van: Alex Kwak op februari 21, 2016, 20:23:57 PM
Ik vind op zich het idee van inspreken mbv de 'oordopjes' wel wat. Maar... hoe zie je dat verder voor je? Met twee oordopjes in hoor je verder niks meer, en dat is, ehhh, niet bevorderlijk voor het vogelen  ;)
Dus eigenlijk zou je iets willen hebben dat in 1 oor gaat, met microfoon, en mbv bluetooth verbonden met je telefoon. En ook nog iets van een knop waarmee je met het toestel kunt communiceren (lees: ObsMapp het commando kunt geven te luisteren)

Bestaat zoiets?!

Nou met de standaard oordopjes kun je ervoor kiezen om er 1 in je oor te stoppen en je andere oor dus niet (of hem bijvoorbeeld alleen in je nek te laten hangen zodat je nog wel hoort of de spraakopdracht goed is ontvangen) er zit een microfoontje in en verder zitten er (meestal) drie knoppen op volume up/down en nog een knop om inkomende oproepen mee op te nemen.

Ik ben al even op zoek gegaan naar een app waarmee ik de instellingen van die knoppen aan kan passen (die zijn er ook wel) maar kon er tot nu toe nog geen 1 vinden waarmee ik 1 van de 3 knoppen zo in kan stellen dat hij dat spraakding in Obsmapp opent.

Edit: maar stel dat het mogelijk is om dat spraakding te activeren met de volumeknop, dan ben je er dus al.

Douwe van der Ploeg

Ja deels, een setje oordopjes waarvan je één niet in je oor stopt. ;) En daarnaast zijn er natuurlijk meer mensen die ObsMapp gebruiken dan vogelaars... En voor vogelaars kan je gelijk ter vergelijk geluidjes vanuit ObsMapp afspelen zonder te tapen!

Edit: Wat Jan zegt dus :P
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


hiskodevries

Via een oordop is geen retour informatie mogelijk. Dus zul je toch geregeld je smartphone moeten pakken om te kiezen uit een selectie die obsmapp voorschotelt. Ze zijn natuurlijk wel veel goedkoper dan een smartwatch
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Borst

Citaat van: hiskodevries op februari 21, 2016, 22:26:10 PM
Via een oordop is geen retour informatie mogelijk. Dus zul je toch geregeld je smartphone moeten pakken om te kiezen uit een selectie die obsmapp voorschotelt. Ze zijn natuurlijk wel veel goedkoper dan een smartwatch

Persoonlijk is mijn ervaring dat Obsmapp het allemaal wel prima snapt, slechts een enkele keer komt het selectie menu naar boven. Maar als het op een gegeven moment werkt met zo'n smartwatch die Alex nu heeft besteld (a 18,71) dan is dat natuurlijk veel beter :blink: (ik dacht dat die dingen veel en veel duurder waren).

Alex Kwak

Citaat van: Jan Borst op februari 21, 2016, 22:41:32 PM
Maar als het op een gegeven moment werkt met zo'n smartwatch die Alex nu heeft besteld (a 18,71) dan is dat natuurlijk veel beter :blink: (ik dacht dat die dingen veel en veel duurder waren).

Eerlijk gezegd verwacht ik ook niks van die smartwatch. Een beetje smartwatch kost domweg 200+ euro. Dus 20 kan gewoon niet. Maar ja, toch wel nieuwsgierig  :P
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

#20
Smartwatch... Ik krijg flashbacks van Knight Rider... Ik geloof niet dat dat iets voor mij is. (Ik ben dan ook geen knappe krullebol).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

"Kit, I saw an owl!"
"What kind of owl, Michael?"
"I think it was a Barn owl"
"Ok Michael, I uploaded an uncertain Barnowl to observation.org"

Zoiets?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tim Asbreuk

Als de telefoon in de zak kan blijven is zo'n smartwatch wel een mooie optie, zeker met een fysieke knop bij koude weersomstandigheden. Mocht het werken, betaalbaar zijn en bij voorkeur waterdicht dan denk ik dat ik zo'n ding aan mijn kijker hang. Dan kan ik invoeren terwijl ik met de kijker waarneem, nadeel is dan wel dat de locaties weer gewijzigd moeten worden. Ook voor een optie met de headphone+mic. voel ik wel wat.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Alex Kwak

Ik heb inmiddels ook een andere mogelijkheid gevonden. Met een paar kleine test-aanpassingen kan ik nu door in te spreken "ok google, waarneming" ObsMapp starten.
De kunst gaat nu worden om dat uit te breiden met "ok google, waarneming twee koolmees"...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

Citaat van: Alex Kwak op februari 24, 2016, 16:46:27 PM
Ik heb inmiddels ook een andere mogelijkheid gevonden. Met een paar kleine test-aanpassingen kan ik nu door in te spreken "ok google, waarneming" ObsMapp starten.
De kunst gaat nu worden om dat uit te breiden met "ok google, waarneming twee koolmees"...

Als je met "ok google" (of een ander toverwoord  ;) ) dat spraakgebeuren in Obsmapp aan de praat zou kunnen krijgen ben je ook al een heel eind. Het starten door "ok google, Obsmapp starten" kon al sinds de introductie van dat ok google gebeuren. Maar als je bij spraakinvoeren zit en je zegt "ok google" dan opent hij het google spraakgedeelte over Obsmapp heen en kun je nog niks.

hiskodevries

Alex, moet dat bij elke waarneming ingesproken worden?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op februari 25, 2016, 21:49:22 PM
Alex, moet dat bij elke waarneming ingesproken worden?

Zo ver ben ik helemaal nog niet, maar waarschijnlijk wel.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Citaat van: Alex Kwak op februari 25, 2016, 21:53:39 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 25, 2016, 21:49:22 PM
Alex, moet dat bij elke waarneming ingesproken worden?

Zo ver ben ik helemaal nog niet, maar waarschijnlijk wel.
dat is dan wel heel veel tekst. Net onderweg weer een flinke rij ingesproken http://waarneming.nl/user/view/23 mijn vrouw wil dit ook voor haar iPhone.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Borst

Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2016, 16:15:10 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 25, 2016, 21:53:39 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 25, 2016, 21:49:22 PM
Alex, moet dat bij elke waarneming ingesproken worden?

Zo ver ben ik helemaal nog niet, maar waarschijnlijk wel.
dat is dan wel heel veel tekst.

+ dan moet hij steeds eerst een gps-fix hebben toch? Of is het dan de bedoeling dat Obsmapp op de achtergrond blijft draaien?

Tim Asbreuk

Mijn telefoon zit met zo'n magneetding vast op mijn ventilatierooster. Dit veroorzaakte bijgeluiden (ruis van de ventilator en trillingen van de auto) waardoor het soms erg lang duurde voordat de opname werd "afgerond". Vorige week heb ik de bij het toestel meegeleverde headphones aan de zonneklep bevestigd. Na een aantal proefritjes is de conclusie dat de hoeveelheid achtergrondgeluid sterk is afgenomen en ook gaat het invoeren veel sneller. Een aanrader dus.


PS. Kauw, k-a-u-w, hij blijft het lastig vinden
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk