Gewoon Pluisdraadmos

Gestart door han.endt, november 05, 2005, 17:41:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt


Corryabbink

Het is hem inderdaad. Dacht ik gisteren al maar wou graag meer zekerheid.

:rolleyes:  :(  :D Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#2
Fijn, bedankt. Ik begon te twijfelen, want in de korstmossen staat op boomvoeten en stammen van vooral wilg en vlier. En hier groeien ze massaal op beuk en eik.

Corryabbink

Vond ik ook vreemd! Ik heb de foto binnengehaald en aan alle kanten bekeken. Dacht nog even aan Gesnaveld klauwtjesmos maar die is veel regelmatiger aan weerszijden van de stengel bebladerd en laat als het ware een vlecht zien. Ik dacht toch te zien dat deze rondom de stengel bebladerd was. Bovendien zijn zulke lange slierten bekend van Gewoon pluisdraadmos. In wat voor omgeving staan die bomen ? Je zei dat het mos een flink aantal meters naar boven zat hoeveel ? De beuken bij mij in de buurt zijn alleen maar in het onderste deel en op de wortels bekleed met mos.
Corry. :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#4
Hallo Corry,
Het is geen Gesnaveld klauwtjesmos dat groeit vaak wel op dezelfde boom vaak bij de voet en is heel anders. Dit mos groeit soms wel tot 6 m. hoogte. Vaker tot zo'n 4 m. Sporenkapsels zijn er niet te vinden. Heb ik bij dit mos ook nog nooit gezien. Het is echt heel erg dun minder dan een halve mm, eerder een kwart mm.

Corryabbink

#5
De grootte weet jij maar kan ik op een foto niet bekijken. Vreemd dat je geen kapsels (al zouden het ook oude zijn) kunt vinden. Ze staat erom bekend dat er meestal kapsels te vinden zijn van het vroege voorjaar tot ver in het najaar. Ik heb haar zelfs in januari al eens met kapsels gevonden op een muurtje.
In ieder geval zijn we eruit. Het is Gewoon pluisdraadmos. :lol:  :lol:  :lol:

Groetjes, Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Oké. Ik zal eens op de kapsels letten.