Euforisch lentegevoel

Gestart door Pim, maart 31, 2004, 20:03:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Na verrichte arbeid nam ik de fiets naar Zunderdorp, Ransdorp en vervolgens Durgerdam (te Waterland). De weilanden waren het domein van weidevogels en schattige lammetjes. Bij een slootje nabij het Florapark zag ik een moedereend met twaalf jongen achter haar aan, voor mij de eerste dit jaar. Toen een halsbandparkiet me bijna van de fiets vloog waande ik me even in de binnenlanden van India. Later zag ik nog drie exemplaren in de vlucht voorbijschieten.

In de Kinsel is het nu echt een wedstrijd om het beste plekje. Ik telde vijftig kluten, een groep kokmeeuwen,enkele kemphanen, foeragerende grutto's en tureluurs. Bij IJdoorn kwam een lepelaar aanvliegen en hij landde op een slikplaat. Ruim driehonderd grutto's waren te bewonderen, hiertussen zat één zilverplevier (in winterkleed). Tevens circa vijftien bonte strandlopers met daartussen nog steeds een kleine strandloper. Op een slikplaat telde ik vijf bontbekkies en twee kleine plevieren. Om nog maar te zwijgen over de meer dan honderd wintertalingen. Toen het hele spul de lucht inging vloog een vrouwtje sperwer zelfvoldaan over. Enkele waterpiepers vlogen op. Op het dijkje bij IJdoorn zaten veel vlinders zich op te warmen in de zon (kleine vos, dagpauwoog en citroenvlinder).

Bij Schellingwoude besloot mijn fietsband lek te raken. Ik moest vijf kilometer naar huis lopen, maar zelfs dit bracht het euforische lentegevoel niet in gevaar.

Met vriendelijke groet,

Pim Julsing

(Bedankt Willem voor het gluren door je telescoop!)
:D
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

Ik dacht: Die heeft een goede kijker om dat er allemaal even uit te halen bij IJdoorn met alleen een kijker ;)
Zeker lekker lente gevoel
Alleen het feit dat de Appelvinken in het dorp (7 paar) weer volop zitten te zingen dat geeft me al een lente gevoel   :D  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Erik Kleyheeg

Appelvinken geven mij juist een wintergevoel ;)  :D

Leuk verslagje Pim! Vooral die Kleine Strandloper is niet verkeerd!

Groeten,
Erik

BWoets

Als je ze hoort zingen geven ze een wintergevoel?
Ik zie altijd maar zo rond deze tijd beginnen ze weer te zingen.
Geeft mij toch echt zomergevoel als een vogel zingt  :D  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Erik Kleyheeg

#4
Hehe, ik gun jou je zomergevoel van harte! Maar ik zie alleen Appelvinken in de winter, vandaar  ;)  :D