Off line gebruik van landkaarten in iObs bijv Armenie of Azerbeidjan, Georgie

Gestart door Andre321, februari 17, 2016, 14:13:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Andre321

Ls,(Iphone6, Iobs2.4.7)
Is het ook mogelijk om een offline kaart te tonen in iObs als je in het verre buitenland bent..zoals Armenie ? Kun je kaarten via WiFi downloaden en op iPhone zetten ?
En iets als verzamellijst (Obsmap: combinatie van verzamellijsten zodat je niet telkens hoeft te switchen) zit niet in iObs ?
Overig(Iphone6, Iobs2.4.7)(Iphone6, Iobs2.4.7)

Karel Hoogteyling

Hallo Andre123,
In iObs is op dit moment nog geen ondersteuning voor offline-kaarten. Het staat wel op het lange wensenlijstje voor toekomstige functies...


Kaarten downloaden op iPhone: dat is mogelijk, met behulp van verschillende apps (zie / zoek op het web of AppStore hiervoor). Ik heb ooit MotionX GPS gebruikt.


Verzamellijsten? In iObs kun je verschillende (soort-)lijsten in één map plaatsen, is dat wat je wenst? Vervolgens selecteer je die map-met-soortenlijsten als je voorkeur en kun je bijvoorbeeld Vlinders en Vogels doorelkaar gebruiken in iObs.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

klaasdebus

Zo'n verzamelmap zit daar inderdaad reeds in. Bij mijn - intussen naar  electronica-normen stokoude - iPhone 4 gaat het invoeren uit zo'n map met de alle soorten van Europa trouwens verbazend vlot!

Offline kaarten: In de veronderstelling dat je de pointer in iObs naar de locatie van de waarneming wil verslepen.
Stel dat iObs net zoals Obsmap offline OSM gebruikt, daar zitten voor alle duidelijkheid geen satelietfoto's tussen,  dan is het volgens mij onhandig wanneer je pakweg in de bergen, bossen,.. bent?

groeten,

klaas

Karel Hoogteyling

Beste Klaas,

Het is mij niet geheel duidelijk wat je bedoelt. De pointer handmatig verplaatsen is in iObs mogelijk, zowel in 'Standaard kaarten' en 'OpenStreetMap kaarten', met weergaven in 'standaard', 'hybride' en 'sateliet'.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

klaasdebus

Hallo,

Dat je de pointer handmatig kan verplaatsen (online) weet ik.

De oorspronkelijke vraag ging over raadplegen van offline kaarten (zoals in Obsmap mogelijk is). Stel dat je OSM kan gebruiken in iObs, dan lijkt OSM in pakweg Georgië niet zo handig. Je heb gewoon te weinig details om een juiste locatie aan te duiden.
Dan kan je evengoed invoeren op de plaats waar je staat.

Mocht het bv. lukken om de gecachte satelietfoto's van Google Maps of Apple Maps  te gebruiken in iObs dan is dat volgens mij wel een meerwaarde  :blink:

Andre321

Hoe maak je een verzamel lijst ?
Ik ben naar LIJSTEN gegaan en heb toen linksonder op FOLDER+ geklikt en vier lijsten (Vogels, Amfibieen,Vissen, Sprinkhanen,Libellen) toegevoegd waarna een extra map ontonds.
Is dat het equivalent van een VERZAMELLIJST ?
Ik snap nl niet hoe ik dit moet gebruiken en er dus gebruiksgemak mee behalen.


Citeero'n verzamelmap zit daar inderdaad reeds in. Bij mijn - intussen naar  electronica-normen stokoude - iPhone 4 gaat het invoeren uit zo'n map met de alle soorten van Europa trouwens verbazend vlot!






Citeer[/size]
Citeer[/size]Kaarten downloaden op iPhone: dat is mogelijk, met behulp van verschillende apps (zie / zoek op het web of AppStore hiervoor). Ik heb ooit MotionX GPS gebruikt.[/size]

[/size]Ik bedoelde binnen iObs, maar jij bedoelt hier dingen als Maps.me ? http://maps.me/en/home[size=78%]

Karel Hoogteyling

Beste Andre123,




Volgens mij doe je het correct, hieronder nog een keer op een rijtje:


Een verzamellijst maken
- Ga naar 'Lijsten'
- Klik linksonder op icon 'Folder-plus'
- Selecteer de soortlijsten die je erin opgenomen wilt hebben (deze dien je vooraf beschikbaar te hebben/gedownload, òf nadien toevoegen aan de nieuwe folder)
- Geef een handige naam aan de nieuwe folder
- Bewaar (rechtsboven)
Nu is een groep / 'folder-met-verschillende-soortlijsten' van jouw keuze beschikbaar in de app.



Een verzamellijst gebruiken
Deze groep kun je gebruiken door te selecteren vanuit het 'Voeg toe' scherm:
- Klik op 'Voeg toe', als je een waarneming wilt invoeren
- Klik op 'Kies een soort'; en in daarop volgend 'Soort'-scherm: klik op 'Lijst' (rechtsboven)
Nu kun je kiezen voor één van de gedownloade soortlijsten, òf de folder van je keuze (dus de aangemaakte groep soortenlijsten)
- Selecteer de lijst of groep; deze zal worden gebruikt om soortnamen te presenteren
- Vervolgens tik je de letters in van de soortnaam die je wenst en iObs presenteert de soortnaam/-namen, die voorkomen in de aangemaakte folder

Nu kun je verder zoals je gewend bent,

Lukt het zo?

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

Andre321

ah, ik heb blijkbaar bij KIES EEN SOORT toch iets verkeerd gedaan, maar nu werkt het idd wel.
VRAGEN
1. Ik krijg vier soorten aalscholver en vier soorten Aasgier, kan ik dat nog ergens uitzetten ?
2. Deze verzamellijst komt helemaal ONDERIN te staan terwijl ik hem juist graag BOVENIN zou willen hebben, omdat ik de lijst heel vaak zou willen kiezen (ik heb iets van 20 lijsten voor Europa, Spanje, Armenie, libellen, nachtvlinders enzo).
Kan ik dat nog op een elegante manier voorelkaar krijgen ?
3. Met Testfligt had ik 2.4.7, Hoe kom ik nu zonder pijn aan versie 2.50?


klaasdebus

Om een verzamellijst/soortlijst bovenaan (en dus standaard bij het invoeren) te krijgen:
Ga in iObs naar "Lijsten" klik in het volgende scherm rechtsboven op "wijzig".
Je kan nu een verzamel/soortenlijst verslepen naar boven in het overzichtje (De bovenste lijst is dan jouw standaard soortenlijst bij het invoeren).

Afhankelijk van welke lijst je downloade staan daarbij alle ondersoorten die voorkomen in het gebied.
Ik denk niet dat je dit kan afzetten.

groeten,

klaas

Andre321

Prima.
Het werkt lekker snel en overzichtelijk.
Kan ik nog ergens mijn wensenlijstje kwijt ?
1. Als ik leeuwerik in tikte kreeg ik alle leeuweriken in obsmap. Nu krijg ik alleen Zwarte leeuwerik. Is dat ergens in te stellen ?
2. alleen nog offline kaarten als dat eenvoudig kan met . gpx bestanden om fotos te geotaggen, maar dat is vooral in het buitenland handig.
3. Ik zou graag de gelopen route op de offline kaart zien adhv bijv ingevoerde waarnemingen en als er te weinig invoerwaarnemingen zijn met een invoerpunt. Bij OBsmap werkt dat magnifiek
4. Graag wat minder hybrides en subspecies bij bijv ganzen.
5. Een 'recently used' sortering vande soortenlijst zodat de laatst gebruikte soorten bovenin staan.


Verder werkt het prima. Overigens lijken fotos die ik via iPhone maak wel gegeotagged te zijn, maar de fotos die via iObs gemaakt zijn (fototoestel in iObs in balk onderin) niet ? IObs fotos lijken geen geotags te hebben.