Wolharige neushoorn

Gestart door Sanderlagerveld, februari 15, 2016, 19:23:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanderlagerveld

Vorige week vond ik een (ogenschijnlijk) oud bot op de Zandmotor. Inmiddels heeft  Hansjorg Ahrens van Naturalis vastgesteld dat het hier gaat om een WOLHARIGE NEUSHOORN!


http://waarneming.nl/waarneming/view/114582602


Kan iemand deze soort toevoegen in de taxalijst?




HPM

Citaat van: Sanderlagerveld op februari 15, 2016, 19:23:46 PM
Vorige week vond ik een (ogenschijnlijk) oud bot op de Zandmotor. Inmiddels heeft  Hansjorg Ahrens van Naturalis vastgesteld dat het hier gaat om een WOLHARIGE NEUSHOORN!

http://waarneming.nl/waarneming/view/114582602

Kan iemand deze soort toevoegen in de taxalijst?

In de eerste plaats heb je geen datum dat het dier leefde en in de tweede plaats is het daar aangevoerd zand zodat ook de plek niet klopt.
Wat moeten we met zoiets?


Herman van der Meer

Sanderlagerveld

Hetzelfde als met de Wolharige Mammoet lijkt me, die kun je ook invoeren.




HPM

Citaat van: Sanderlagerveld op februari 15, 2016, 19:38:28 PM

Hetzelfde als met de Wolharige Mammoet lijkt me, die kun je ook invoeren.

Dat vind ik dan ook even grote onzin.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Hoi Sander,

Ik ben het persoonlijk met Herman eens dat deze soort niet op waarneming.nl thuishoort. Daarnaast baseren we onze lijst op die van de IUCN en die bevat alleen soorten die in historische tijden geleefd hebben (ik weet niet precies hoe ver ze terug gaan, maar zeker niet zo lang terug als die neushoorn).

Neemt niet weg dat het natuurlijk een prachtige vondst is, gefeliciteerd!
Douwe van der Ploeg

HPM

Herman van der Meer

Sanderlagerveld

Hoi Douwe,

Het is toch een beetje merkwaardig dat je dan wel de Mammoet kunt invoeren (die rond dezelfde tijd is uitgestorven).
Hoe ziet het 'overkoepelende' waarneming/observado beleid er dan uit?

Ik snap ook wel dat je met deze waarneming weining kunt, maar dat geldt voor zoveel waarnemingen. Wat is nu zinnig aan het 1000+ keer invoeren van de Roodkeelnachtegaal?

Voor mij is waarneming/observado mijn elektronische opschrijfboek, en daar wil ik graag alles kunnen invoeren wat ik in het veld tegenkom, dus ook een paar oude botten.
Denk overigens dat veel andere mensen het ook wel geinig vinden om deze waarneming in het overzicht te zien. Denk niet dat er veel mensen zijn die de waarnemingen checken van zoogdier onbekend.

Groet, Sander

HPM

Homo sapiens kan je ook niet invoeren, dus als je een menselijk bot vindt eindig je dus ook met 'zoogdier onbekend'. Of wil jij ook mensen kunnen invoeren? Die hebben er misschien wel meer recht op dan duizenden jaren geleden uitgestorven andere zoogdieren.
Herman van der Meer

Marco de Haas

Citaat van: Sanderlagerveld op februari 15, 2016, 21:23:14 PM
Voor mij is waarneming/observado mijn elektronische opschrijfboek, en daar wil ik graag alles kunnen invoeren wat ik in het veld tegenkom, dus ook een paar oude botten.

Hier ben ik het wel mee eens eigenlijk, ook voor mij is waarneming.nl een mooie plek om mijn gegevens geordend te verzamelen. Ben wel benieuwd waarom de soort niet zou kunnen worden toegevoegd, er is vast wel een status op te plakken om hem in bepaalde overzichten niet te laten verschijnen?

Citaat van: HPM op februari 15, 2016, 21:38:59 PM
Homo sapiens kan je ook niet invoeren

Gelukkig niet nee, dat zou een hoop 'troep' geven vrees ik.  ;D

Maar goed ik laat het aan jullie over :duim:
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

maurice.lahaye

Hallo allemaal,

We gaan de soort toevoegen, geen probleem. En nee, daar ga ik verder niet over discussieren.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Sanderlagerveld

Super Maurice!




Mens(achtigen) invoeren, waarom niet eigenlijk?
Je moet er toch niet aan denken dat je een schedel van een Cro-Magnon mens vindt en dat je die dan niet kan invoeren.
Dat zou echt onmenselijk zijn!

Rob Koelman

Citaat van: HPM op februari 15, 2016, 21:38:59 PMHomo sapiens kan je ook niet invoeren, dus als je een menselijk bot vindt eindig je dus ook met 'zoogdier onbekend'. Of wil jij ook mensen kunnen invoeren? Die hebben er misschien wel meer recht op dan duizenden jaren geleden uitgestorven andere zoogdieren.

Dat je Homo sapiens niet kunt invoeren is voor specifieke gevallen een omissie.

Een bot van een jager-visser-verzamelaar die zo'n tienduizend jaar geleden, aan het eind van de laatste ijstijd in het Noordzee-bekken rondliep zou ik toch echt wel graag willen kunnen invoeren.

Dat geldt in nog sterkere mate voor botresten van onze naaste verwant, de Neanderthaler (Homo neanderthalensis / Homo sapiens neanderthalensis).
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Sanderlagerveld op februari 15, 2016, 23:34:41 PMMens(achtigen) invoeren, waarom niet eigenlijk? Je moet er toch niet aan denken dat je een schedel van een Cro-Magnon mens vindt en dat je die dan niet kan invoeren. Dat zou echt onmenselijk zijn!

;D
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op februari 15, 2016, 23:59:47 PM
Citaat van: HPM op februari 15, 2016, 21:38:59 PM

Homo sapiens kan je ook niet invoeren, dus als je een menselijk bot vindt eindig je dus ook met 'zoogdier onbekend'. Of wil jij ook mensen kunnen invoeren? Die hebben er misschien wel meer recht op dan duizenden jaren geleden uitgestorven andere zoogdieren.

Dat je Homo sapiens niet kunt invoeren is voor specifieke gevallen een omissie.
Een bot van een jager-visser-verzamelaar die zo'n tienduizend jaar geleden, aan het eind van de laatste ijstijd in het Noordzee-bekken rondliep zou ik toch echt wel graag willen kunnen invoeren.
Dat geldt in nog sterkere mate voor botresten van onze naaste verwant, de Neanderthaler (Homo neanderthalensis / Homo sapiens neanderthalensis).

Als je zoiets vindt neem je in de eerste plaats contact op met de lokale of provinciale archeologische diens. Dan wordt je vondst vanzelf geregistreerd en misschien wel in een museum opgenomen.

En wat die notitieboekjesfunctie betreft: je zou echt niet alles op Waarneming willen zien wat ik in mijn veldboekje opschrijf.
Herman van der Meer

peterv


Citaat van: HPM op februari 15, 2016, 21:38:59 PMDat je Homo sapiens niet kunt invoeren is voor specifieke gevallen een omissie.
Eigenlijk voert Homo sapiens zichzelf voortdurend in: elke waarneming op waarneming.nl geeft immers een stip op de plek waar een mens is geweest om een plant of dier te noteren. Wat dat betreft kan je de totale dataset ook beschouwen als een verspreidingskaart van mensen (of misschien van de ondersoort met een bepaalde groene hobby).

Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op februari 15, 2016, 23:59:47 PMDat je Homo sapiens niet kunt invoeren is voor specifieke gevallen een omissie.

Citaat van: peterv op februari 16, 2016, 19:42:20 PMEigenlijk voert Homo sapiens zichzelf voortdurend in: elke waarneming op waarneming.nl geeft immers een stip op de plek waar een mens is geweest om een plant of dier te noteren. Wat dat betreft kan je de totale dataset ook beschouwen als een verspreidingskaart van mensen (of misschien van de ondersoort met een bepaalde groene hobby).

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob

Frank van Spelde

Op zich geen slecht idee om de neushoorn toe te voegen, maar waar trek je de lijn? Ik zoek af en toe ook op de zandmotor en maasvlakte en zou dan ook wel mijn hyena, reuzenhert, steppewisent etc. etc. willen invoeren. Worden die dan ook toegevoegd als soort en gevalideerd? Overigens worden mammoet- en neushoornbotten daar dagelijks gevonden dus lijkt de status 'zeer zeldaam' me wat overdreven. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groet, Frank

Frank van de Putte

De status moet natuurlijk "uitgestorven" zijn. De status "zeer zeldzaam" zou betekenen dat je hier met wat geluk een levende Wolharige Neushoorn tegen kunt komen B)
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Verwar de status (uitgestorven) niet met de zeldzaamheid (zeer zeldzaam).
Douwe van der Ploeg

Frank van Spelde

Inderdaad niet de status, maar de zeldzaamheid die ik bedoel. Wat ik bedoelde is dat omdat de soort zeer zelden wordt ingevoerd (namelijk nog maar 1 keer), deze ook onterecht gelijk als zeer zeldzaam wordt aangemerkt.

Maar goed, ik zou het zelf wel toejuichen als pleistocene zoogdieren zouden worden toegevoegd maar dan wel of allemaal, of helemaal niet. Een paar willekeurige soorten heeft weinig nut...probleem blijft dan wel dat hoewel sommige botten erg karakteristiek zijn, heel veel andere lastig te determineren zijn van een foto en zonder referentiecollectie. Valideren van waarnemingen word daardoor een probleem lijkt me.

HPM

Citaat van: frankvanspelde op februari 17, 2016, 09:00:03 AM

... Maar goed, ik zou het zelf wel toejuichen als pleistocene zoogdieren zouden worden toegevoegd maar dan wel of allemaal, of helemaal niet. ...

Waarom je dan beperken tot het Pleistoceen?
Herman van der Meer

Frank van Spelde

#21
Ja de mosasaurus kan er dan ook wel bij...

Dat is ook een beetje wat ik bedoelde met waar je de lijn moet trekken.

peterv

Citaat van: frankvanspelde op februari 17, 2016, 09:16:28 AM
Ja de mosasaurus kan er dan ook wel bij...
Joepie! daar heb ik nog een tand van liggen uit Zuid Limburg, eindelijk een plekje om die in te voeren.
Peter Venema

maurice.lahaye

Gewoon even een verzoekje indienen bij Hisko en morgen kan je 'm invoeren (bij de reptielen).
Succes,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

grunsven

#24
Mosasaurus hoffmanni? of Mosasaurus spec?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Rene Janssen

Dag allen,


Als iemand (Frank van Spelde?) het wil op pakken om, net als bij de Wolharige Neushoorn per soort een overzichtje te maken zoals deze: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17579.msg1924353#msg1924353


en dat dan in dat topic post, kunnen anderen gemakkelijk die soorten toevoegen. Mijn soortkennis over deze soorten is sterk beperkt, maar zou het leuk vinden er meer van te zien op waarneming.nl. Waarom niet?!



René
René Janssen

HPM

Citaat van: Rene Janssen op februari 24, 2016, 11:24:29 AM

.. Waarom niet?!

Omdat volgens mij Waarneming over de levende natuur gaat. Niet noodzakelijk levende organismen, maar wel soorten die nu leven.
Het draagt ook niets bij aan de bestaande kennis over de verspreiding tijdens het leven van die fossiele soorten.

http://www.geologievannederland.nl/fossielen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vindplaatsen_van_fossielen_in_Nederland
Herman van der Meer

grunsven

Je kunt sporen toch ook invullen? en vondsten? moet je dan een grens stellen bij hoe lang iets dood is?
Hoe doe je dat dan met aangespoelde schelpen?
Uiteraard is Wolharige neushoorn geen huidig fauna element in Nederland maar het geeft geen verkeerd beeld van de verspreiding van bestaande soorten (itt bv. het invoeren van planten in heemtuinen) en de aantallen zijn zo laag dat het voor de serverruimte ook niet echt uitmaakt.


Dus ja ik snap dat dit een ander soort waarneming is dan een levend dier maar ik begrijp ook dat dat gradueel is en zie geen reden het niet in te voeren.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Citaat van: grunsven op februari 24, 2016, 13:43:06 PM

Je kunt sporen toch ook invullen? en vondsten? moet je dan een grens stellen bij hoe lang iets dood is?

Het maakt niet uit hoe lang een individu dood is maar of de soort nog bestaat. Dat is dus inclusief sporen en doodvondsten.
Er zijn natuurlijk ook (zeer) recent uitgestorven soorten maar als daar iets van wordt gevonden heten dat nog geen fossielen.
Het zou beperkt kunnen worden tot de geologische periode het Holoceen. Dat is ongeveer de laatste 10.000 jaar, wat nog behoorlijk lang is. Daar zitten dan zoogdiersoorten bij als Oeros, Reuzenhert en Tarpan.  Veel informatie over prehistorische (en historische) flora en fauna zit verstopt in archeologische rapporten en boeken. Daar valt dus nog wel wat te halen over de verleden verspreiding van nog bestaande soorten. Misschien hebben ze daar aan de universiteit van Groningen wel eens wat mee gedaan.

Een dergelijke beperking zou inderdaad bijvoorbeeld Pleistocene schelpen ook uitsluiten, om het nog maar niet te hebben over nog oudere.
Herman van der Meer