Hoofdmenu

Russula?

Gestart door bas.drost96, februari 14, 2016, 11:33:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Is dit misschien een soort russula? En is ook te bepalen welke soort?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/114593235
onzeker Russula - Russula spec. gezien op 2016-02-12 Veenendaal - West
Foto's:




Alvast bedankt!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

ElzeD

Kenmerkend voor Russula:  meest witte stelen die als een krijtje breken bovendien witte ot gelige plaatjes niet bruin

Elze

a.klos

Beste Bas,

Heb je ook een paddenstoelenboek tot je beschikking?
De twee boeken die op dit moment veel gebruikt worden zijn de Veldgids paddenstoelen - Nico Dam en Thomas W. Kuyper en De grote paddenstoelengids voor onderweg - Ewald Gerhardt.
Deze paddenstoelen staan er zeker in. Ze zijn met name in de winter volop aanwezig! In te voeren als soort: Gewoon donsvoetje - Tubaria furfuracea

Mvg. Anneke

bas.drost96

Ik heb wel een oud paddenstoelenboek liggen, maar deze is verre van compleet, er staat bijvoorbeeld maar één soort elfenbankje in, dus ik twijfel of ik daar veel aan heb. Ik doe wel mijn best om soorten beter te leren herkennen, ik probeer (oa met het forum) eerst algemene soorten en families te leren herkennen, zodat ik in het vervolg weet in welke familie ik moet zoeken. Allebei de gidsen zien er bijzonder mooi uit, ik ga erover nadenken om één van de twee aan te schaffen!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

a.klos

 :duim:

Met deze boeken kan je voorlopig vooruit.
Zoals je misschien gezien hebt staan in de Veldgids alleen plaatjeszwammen en boleten, ik weet natuurlijk niet waar je voorkeur naar uitgaat.

Succes met het leerproces, zo ben ik ook begonnen (families en algemene soorten), maar blijf vooral ook genieten!

Mvg. Anneke.