zeer klein mosje

Gestart door gerard bredewold, februari 11, 2016, 19:29:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerard bredewold

Dit mos vonden we vandaag. Groeit op klei en is zeer klein.Geen idee wat het is.
Gerard.


http://waarneming.nl/waarneming/view/114577637[/size]Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2016-02-11 Zwolle - Westerveldse BosFoto's:

vdvaart

Lastig te zien en misschien gaat het ook wel om twee mosjes. Ik zie groene kapsels, die me doen denken aan een kleimos waarvan ik hier en daar ook wel blaadjes meen te zien. De kapsels met de oranje randjes doen me meer denken aan een vedermos waarvan ik dan de blaadjes op de foto niet goed zie.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Datura

Vedermos bij die open kapseltjes, was ook mijn eerste idee. En als je wel kapsels ziet, maar in eerste instantie geen blaadjes, dan is Fissidens exilis een goede kandidaat (maar niet zeker van deze foto's).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Ben Kruijsen

Fissidens exilis is ook mijn idee.

vdvaart

De opgave lijkt me duidelijk Gerard, een stukje verzamelen waar die kapsels bijzitten voor microscopische controle....
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

gerard bredewold

Gerrit Reitsma en ik waren er samen we zullen, zien of we wat materiaal kunnen terugvinden. Hij heeft wel betere, duidelijker foto"s geplaatst.
Dwergvedermos zou een nieuwe soort zijn voor Westerveld. Leuk.

Dank voor jullie reacties op deze waarneming.

Groeten,
Gerard.

Gerrit Reitsma

Hallo allemaa,

Op verzoek van Gerard zet ik er ook een foto bij.
Koos, als het nog nodig is mag ik dan materiaal weer naar jou opsturen voor de :micro:

Groet Gerrit Reitsma

vdvaart

De microscoop is inderdaad nodig. Ook op de toegevoegde foto zie ik wel de kapsels maar niet het plantje. Ik heb wel de blaadjes nodig voor de determinatie. Toesturen is prima!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Gerrit Reitsma

Hallo Koos,
Alvast bedankt voor het  :micro: onderzoek namens Gerard en mij.
Ik verstuur het dan weer in keukenpapier en in de enveloppe.

Groet Gerrit Reitsma

vdvaart

Vandaag onder de microscoop gehad en het is dwergvedermos. Ongezoomd, spitse top, grote bladschedecellen. Ik dacht dat het gelige kapsel van een kleimos zou zijn, maar dat bleek een nog onrijp kapsel van dwergvedermos, dat zie je dan als je de blaadjes kunt zien! Droog zag het er veel overzichtelijker uit dan hier op de foto...
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Gerrit Reitsma

Hallo Koos,

Nogmaals bedankt voor het  :micro: onderzoek en het mooie resultaat, weer een nieuwe soort erbij voor het Zwolse Westerveldse bos.
Als alles een beetje droger is ga ik/we proberen er weer foto's van te maken, als we nog wat vinden, en hopen dat we de blaadjes er dan goed bij op krijgen.

Groet Gerrit Reitsma

Rutger

Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!