Mogelijke heinei Stormmeeuwen

Gestart door Rudy_Offereins, maart 04, 2014, 20:45:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rudy_Offereins

Deze tweede winter Stormmeeuwen zijn gefotografeerd in Drachten op 11 en 12 februari 2012. Ze vallen door een paar zaken op:
-dik en kort overkomende snavels
-tekening op de ondervleugeldekveren (onderste vogel iig), bovenvleugeldekveren, armpennen (bovenste vogel iig) en staart
-veel zwart in de handpennen
-prominente koptekening bij de bovenste vogel

In de Olsen en Larsson worden deze kenmerken suggestief geacht voor heinei-stormmeeuwen. Ik kan me echter ook voorstellen dat dit kenmerken zijn voor vogels die in de overgangszone tussen canus en heinei zitten (zoiets als Noordse Kauwen?). Durft iemand zich eraan te branden (bv Peter Adriaens, die met deze materie bezig is?)
Vriendelijk groet, Rudy

adriaens

Even geduld nog, Rudy.  :blink:
Maar alvast de onderste van de twee (met witte kop) lijkt me een goede kandidaat heinei.

Rudy_Offereins

Hoi Peter,

Ik had gehoopt je tot grote uitspraken te verleiden. Ben alvast blij met deze  :)

Groet, Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

Rudy_Offereins

Hoef niet persé antwoord (van Peter), maar wil wel alvast onderstaande vergelijking van een mogelijke heinei en een canus stormmeeuw in de week zetten. De verschillen zijn er wel. De door Peter als kandidaat benoemde vogel was mij bij het doorspitten van de foto's (ik probeerde mijn nieuwe lens op een clubje stormmeeuwen) al opgevallen. Maar die andere is ook best gek (veel zwart in handpennen en vlekken in bovenvleugeldekveren, armpennen en staart; ondervleugel lijkt wel geheel wit).
Mogelijke heinei boven, canus onder.
Ben benieuwd naar het artikel.
Vriendelijk groet, Rudy

Rudy_Offereins

Nou, het artikel is binnen, en wát een klus is het geworden. Geweldig werk! Ik ben het nog kris-kras aan het doorlezen, maar snap inmiddels wel waarom de bovenste vogel van mijn post van 04032014 een kandidaat heinei is. Veel meer zal het niet worden, omdat op andere foto's blijkt dat de kop toch nog wat vlekjes vertoont en de armpennen niet zo'n mooi pianotoetsen-tekening hebben. Lijkt me een tussenvorm eigenlijk.

Een bezoekje aan Kaap Hoorn bij Groningen leverde gisteravond meteen een nieuwe eerste winter kandidaat heinei op. De vogel heeft een witte kop en onderdelen en een roze snavelbasis. De mantelveren zijn deels geruid en er is in ieder geval één 2e generatie veer met een donker centrum.
Het staartpatroon van deze vogel is erg opvallend met die witte eindbaan. Lijkt me overigens raar voor elk canus-taxon.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groet, Rudy
Vriendelijk groet, Rudy