ha Henrik,
Ik heb zelf sinds een jaar of 7 een Kowa TSN 883 dus heb makkelijk praten

Ik startte met een nieuwe Bynolyt S70 (nooit doen) en 3 weken later een Swaro ATS65 met zoom, zonder HD (al een verademing), daarna een Nikon ED82A (met vast 30x en zoom maar die gebruik ik nooit): wat een fijn apparaat was dat, echter, de Kowa blies mij omver en blijft dat doen. Als je het zo een beetje opbouwt vallen de uitgaven per keer mee ;-) Klopt dat de ED50 als reisscope wordt gebruikt, grappig dat hij dan wel goed genoeg is ;-) En in scope-land geldt toch wel nog steeds dat men de grootste wil om mee te tellen dus laat je daar niet door misleiden.
Ik baseer me wat de andere scopes betreft op wat ik voelde toen ik er voor het eerst doorheen keen: WOW of teleurstelling. Zelfs als ik door een bijna 30 jaar oude Kowa van m'n broer kijk vind ik het nog een mooi beeld (met 20x). In NL werden de Nikons nooit veel verkocht maar zelfs op Ebay staan nu amper 2e hands Nikon Fieldscopes te koop (ook de ED III 60mmm is mega).
Die NIkon EDG op MP met diameter 65mm is een angled en er staat ook een straight met 20x oculair. Die oculairen zijn verwisselbaar en je kunt er eventueel later een (2e hands) ander oculair bij kopen. Zo bouw je het op. maar uitproberen blijft het beste en opbouwen kan geen kwaad natuurlijk: wellicht heb je over een tijdje de middelen om er een ander oculair bij te kopen? Op MP staan nu ook een Zeiss diascope 65 zonder oculair voor € 699 en een 30x oculair voor € 351, net als een leica Televid (geen APO) binnen je budget. En anders nog eens een rondje grote jongens (oa Rooijmans Budel) bellen of ze nog iets hebben staan of binnenkort verwachten? Echter, de Zeiss en Leica zijn wel al bijna 20 jaar op de markt....
Als ik nog even google op "best spottingscope under 1000" dan zie je vooral Nikon en Vortex.
Edit: in het goedkopere segment heb je hier misschien iets aan :
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=324745.0