Jagers willen minder afschieten

Gestart door Freek Verkerk, november 23, 2006, 12:01:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Duitse jagers tegen hoge afschot

Ik vond het opvallend dat de jagers tegen de jacht waren. Het Duitse verhaal geeft een mooi beeld van de discussie bij het natuurbeheer, met voor mij onverwachte standpunten. Maar mogelijk is de toestand in Duitsland anders dan die in Nederland.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

Citeerdie weten best iets van natuur en natuurbeheer

En er zijn ook jagers die een sneeuwgans niet kunnen onderscheiden van een tamme gans. Of een turkse tortel van een zomertortel.

Fantastisch hoor dat je het opneemt voor de jagers, wees er maar trots op, maar het doden van dieren (en zeker in het geval van de plezierjacht) vind ik zeer primitief gedrag.

In de duinen heb ik diverse malen bekeerde jagers gesproken die verhalen vertellen waar de honden geen brood van lusten. Jachtopzienders die een overstekende egel doodtrappen en nog meer walgelijke voorbeelden.

Het echte wildbeheer zou in Nederland in handen moeten komen van een zeer goed getraind en geselecteerd gezelschap. Niet van die tafereeltjes dat vijftien van die doordeweekse bouwvakkers een weiland omsingelen om wat hazen naar de eeuwige jachtvelden te helpen.

(bovenstaande geschreven op persoonlijke titel)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

Jagen is een interessant onderwerp. Voor mij. Ik geloof Pim best dat er vreemd volk tussen loopt en dat kunnen er best wel veel zijn, maar los van de motieven van jagers en hun normen en waarden blijf ik het interessant vinden.

Pas las ik dat in de Amsterdamse waterleiding bij Zandvoort een jachtverbod geldt voor damherten. Die dieren schijnen het goed te doen, zo goed dat ze zich vergelijkbaar met de situatie in de OVP flink uitbreiden. Verschil met de OVP is dat de hekken daar niet zo goed zijn zodat de dieren buiten het omheinde terrein komen.

Dat vind ik alleen maar goed nieuws, wat mij betreft breiden ze zich uit van Den Helder tot Belgie, door het hele duingebied. Maar ik lees dat de plaatselijke bevolking zich begint te roeren wegens auto ongelukken en herten in de tuinen.  Dat spanningsveld is leuk om te volgen. Ik vind dat jachtverbod prachtig, dan gaan de mensen maar wat rustiger rijden en een hert is je tuin of het park is toch prachtig!
Aannemelijk is dat die dieren zich blijven uitbreiden en de reactie van de bevolking steeds luider wordt. De vraag is hoe lang men daar dat jachtverbod blijft handhaven. Het zijn allemaal belangen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Windekind

#3
CiteerVeel jagers zijn niet gek; die weten best iets van natuur en natuurbeheer.
Ik ga weleens mee op jacht en ben soms verbaasd over de kennis en het waarnemingsvermogen van ervaren jagers.
Hoe weet je of dat zo is? Toets je de verhalen die je hoort ? Of vergelijk je ze misschien met wetenschappelijke onderzoeksresultaten ? Of heb je zelf een goede ecologische kennis op basis waarvan je dit concludeert ?

Mijn vraag is eigenlijk;  Jij geeft aan dat de jagers die jij kent veel kennis over natuur en natuurbeheer hebben, maar op basis waarvan stel je dat vast ? Kloppen de verhalen die jij hoort wel en hoe weet je dat ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Freek Verkerk

#4
Ik heb vrijwel niet met jagers te maken, maar ik heb wel begrepen dat ze een soort van examen moeten afleggen voordat ze een vergunning krijgen.
Er zullen nog meer voorwaarden zijn, zoals iets voor hun wapen en iets met betrekking tot het gebied waar ze willen jagen en wat ze dan mogen afschieten. Waarschijnlijk mogen ze ook geen strafblad hebben, van die dingen.
Over de zwaarte van dat examen en de inhoud weet ik niets. Maar dat is waarschijnlijk wel op te zoeken via Internet. Verder zal hun kennis wel toenemen door ervaring.

Als buitenstaanders schat ik hun kennis in als hetzelfde niveau als de deelnemers aan deze site.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Guus Peterse

CiteerAls buitenstaanders schat ik hun kennis in als hetzelfde niveau als de deelnemers aan deze site.
Er zijn vele deelnemers aan deze site met zeeeeeeer verschillende kennisniveaus.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

eline1234

ik ben zelf bevriend met iemand die regelmatig jaagt. zonder daar een oordeel over te vellen of dat goed of slecht is (dat topic is inmiddels al zo vaak voorbij gekomen) gaat er het nu even om of jagers wel voldoende kennis in huis hebben en of ze wel respectvol met de natuur omgaan.
wat ik uit eigen ervaring meegemaakt heb ik daar wel positief in, er wordt alleen geschoten op dieren waarvan zeker is dat ze met het eerste schot gedood kunnen worden, en waarvan zeker is dat ze tot het toegestane jachtwild behoren.
wat denk ik een groot verschil maakt is in welke groep jagers jagen, als er in die groep een brede belangstelling is voor alles wat met natuur te maken heeft, zal er door die jagers ook anders omgegaan worden met de natuur. is het een groep die alleen jaagt om te schieten zonder respect voor de dieren die ze afschieten, dan zal dat er natuurlijk heel anders uit zien.
ik denk dat dat ook iets is wat nooit te toetsen is op een examen, dus ongeacht de zwaarte daarvan, het zijn lijkt mij de persoonlijke motieven die het verschil maken.
Eline

Nietspitten

Citeer
wat ik uit eigen ervaring meegemaakt heb ik daar wel positief in, er wordt alleen geschoten op dieren waarvan zeker is dat ze met het eerste schot gedood kunnen worden, en waarvan zeker is dat ze tot het toegestane jachtwild behoren.
Maar natuurlijk KAN elk dier met het eerste schot gedood worden, maar of dat ook zo is ,behoeft lang niet altijd het geval te zijn.
En dat jagers anders om gaan met de natuur is ook wel duidelijk.
groeten, Gerrit

Windekind

CiteerEen beetje kort door de bocht gezegd ben ik van mening dat de jagers die ik ken meer in de natuur staan en dat bv. vogelaars van buiten tegen de natuur aankijken.
Hoe zou jij je eigen vragen eigenlijk beantwoorden?

Het gaat mij niet zozeer om het waarnemingsvermogen van de jagers. Want dat zit bij vele goed. Ik ken aardig wat jagers. Al zijn er in het verleden nogal wat bokjes en poelsnippen afgeschoten, omdat men deze voor Watersnip aanzag.
Maar het aantal bejaagbare soorten is nogal afgenomen dus dat probleem is mogelijk opgelost.

Ik doelde echter meer op de ecologische kennis, zoals populatiedynamica, predator-prooirelaties. Nou hoeft niet iedere jager daar volledig in thuis te zijn, natuurlijk. Maar als ik nog steeds dingen hoor als dat de zwijnen onder natuurlijke  omstandigheden geheel door predatoren gereguleerd worden (Wolf/Lynx) of dat de vos de oorzaak is van het feit dat het zo slecht gaat met de weidevogels in Nederland, tja.

Overigens wil deze discussie niet weer oprakelen.

Maar omtrent de achtergrondkennis, zal ik maar zeggen heb ik zo mijn bedenkingen (mede op basis van het feit dat ik veel jagers ken en goed op de hoogte ben van hun kennis).
In de normale jachtcursus wordt volgens mij aan eerder genoemde zaken ook niet niet zoveel aandacht geschonken.
Maar misschien stel ik wel te veel eisen !?

Veldervaring hebben jagers inderdaad vaak veel. Maar die is vaak wel redelijk eenzijdig gericht op het "wild".

M.b.t. mijn eerdere vraag. Inderdaad lastig te beantwoorden, maar ik vroeg me gewoon af hoe je dat had vast gesteld. En dat heb je prima aangegeven.

Tot zover wat mij betreft voor mij de bijdrage aan dit topic.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Eddy Clerx

Recent drie leuke waarnemingen gedaan op een plek waar de wilde varkens hun werk nog? niet hebben kunnen doen door een muur van bramen en bedrijfsafrastering. Daarbuiten worden ravages aangericht. door overschot /gelokte varkens?).  Is het reduceren van zo'n ploegende bosbewoner niet beter voor het behoud van andere fauna en flora ( slangetjes, hagedisjes enz).. Als de belangen van jagers zijn gefixeerd op de het vullen van de diepvries krijg je een wantoestand. (pacht moet immers terugverdiend worden) Maar ook het hippe gedoe van de chique, welke een jachtvergunning kan halen met behulp van de bevriende chique. ('t is toch zo gezellig) Kosten van pacht en de duurste wapens geen probleem. Clubjes die een bos uitkammen om hun maatjes zeer heldhaftig de vluchtende dieren te laten af  knallen zijn geen wildbeheerders. Ze vernielen alleen maar. Ben een keer getuigen geweest van een pleidooi voor de jacht voor een klasje schoolkinderen. De jager raakte in uiterste extase bij het strelen van zijn peperdure wapen.( Help dokter!) Gelukkig kon zijn collega jager de situatie redden zijn grote kennis en ervaring in de natuur. Deze categorieën maken het imago voor de jagende wildbeheerder niet beter. Wildbeheer is nodig maar wie bepaald hoe. Het is maar met welke ogen je het bekijkt. Voor die ander ben ik met mijn peperdure kamera ook geen aanvulling m.b.t. natuurbehoud. Wie zit te wachten op mijn enthousiast gemaakte foto van een glad slangetje.

grutto

CiteerWildbeheer is nodig maar wie bepaald hoe. Het is maar met welke ogen je het bekijkt. Voor die ander ben ik met mijn peperdure kamera ook geen aanvulling m.b.t. natuurbehoud. Wie zit te wachten op mijn enthousiast gemaakte foto van een glad slangetje.
Dit is opzich wel een leuke bijdrage.

Kijk wie bepaald in welke form wildbeheer nodig is zeer eenvoudig antwoord te geven door de F en F wet er op na te slaan.

E.e.a. is op basis van een faunabeheerplan= gemaakt door die partijen die professioneel met natuurbescherming bezig zijn in een provincie= Dit plan is ook nog een keer politiek goed gekeurd. Dus Maatschappenlijk en politiek breed gedragen wat wil je nog meer zou je zeggen!

En ja onze inspanningen als vogelaars/natuurgekken dragen niet direct bij aan iets. Indirect natuurlijk wel.

Dus ja als je een groepje mannen in het groen een bosje ziet uitdrijven omdat men in dat gebied bijvoorbeeld heeft bepaald dat er een nihil stand van de vos moet zijn zou je als leek kunnen roepen dit is vernielen. Echter dat is dan zeker niet het geval.
Je kan dan nuttiger zijn door bijvoorbeeld op dit forum sterk te letten op fotos die gemaakt worden van nesten (of andere fotos) en die verstorend kunnen zijn geweest!!! Met voorlichting geven om deze problematiek in de kiem te smoren dien je werkelijk de natuur !!!!!!!

toch.

Groet,


Grutto


Groet
Tjeerd

Eddy Clerx

#11
Toch vrees ik Tjeerd dat een fauna beheersplan niet gemaakt wordt door louter wetenschappers. Er spelen te veel belangen mee, bv van gasten die hun handtamme fazanten of haas zien opgevreten worden door de vos. (door een plaatselijk politicus/ex jager,  opgebiegd) De lobby richting provincie is sterk, recent weer bewezen door de opnieuw versoepelde wet. En een pasifistische naieveling zoals ik heeft het nakijken. De groengejaste drijvers hebben absoluut geen oog voor klein kruipend spul, maak dat de kat wijs, dat sneuveld. Een overtallige vos is geen partij voor een goed jachtopziener, die kan dat alleen af.
Laat mij maar foto's maken, ik raak opgewonden van een mooie vlinder of grutto. En, ik kijk waar ik loop.
Vriendelijke groetjes.
Eddy

grutto

CiteerToch vrees ik Tjeerd dat een fauna beheersplan niet gemaakt wordt door louter wetenschappers. Er spelen te veel belangen mee, bv van gasten die hun handtamme fazanten of haas zien opgevreten worden door de vos. (door een plaatselijk politicus/ex jager,  opgebiegd) De lobby richting provincie is sterk, recent weer bewezen door de opnieuw versoepelde wet. En een pasifistische naieveling zoals ik heeft het nakijken. De groengejaste drijvers hebben absoluut geen oog voor klein kruipend spul, maak dat de kat wijs, dat sneuveld. Een overtallige vos is geen partij voor een goed jachtopziener, die kan dat alleen af.
Laat mij maar foto's maken, ik raak opgewonden van een mooie vlinder of grutto. En, ik kijk waar ik loop.
Vriendelijke groetjes.
Eddy
Dat heb je heel goed. Gelukkig komen er aan het maken van Faunabeheerplannen geen wetenschappers aan bod. Echter de erkende groepen (oa SBB NM de landschappen enz) die professioneel met natuurbescherming in die betreffende provincie bezig zijn maken dat. Deze genoemde clubs hebben natuurlijk wel weer ecologen en biologen aanboord. Dus de mensen die met de benen in de modder staan en direct belanghebbende/ eigenaar van de gronden zijn.
Wat wil je meer ?


Als een vos een haas of een fazant opvreet zal ik niet heet of koud worden want dit zijn nu eenmaal prooidieren. Maar als die vos in bijvoorbeeld de veenweidegebieden voorkomt dan wordt het anders omdat daar bv gruttos kunnen zitten. Dus de vos weren uit deze gebieden. Andere dieren ( van dat kleine kruipende spul) heeft daar natuurlijk ook voordeel bij.

Dat de vos geen partij is voor de jachtopziener is een misvatting van je. De eigenschappen van een vos zijn zo bijzonder scherp en goed dat je bijna een puntstraat (met witte tip) moet hebben wil je daar iets over kunnen roepen !!!!!!!!!!!!!!!


Groet,


Grutto


Groet
Tjeerd

Eddy Clerx

CiteerGelukkig komen er aan het maken van Faunabeheerplannen geen wetenschappers aan bod
Dat meen je niet! Wat dat vosje in de veengebieden aangaat zul je wel gelijk hebben.
Veel plezier met spotten Tjeerd.  ;)  

grutto

Citeer
CiteerGelukkig komen er aan het maken van Faunabeheerplannen geen wetenschappers aan bod
Dat meen je niet! Wat dat vosje in de veengebieden aangaat zul je wel gelijk hebben.
Veel plezier met spotten Tjeerd.  ;)
Nu dit heeft niets met spotten te maken want dan zou ik je bijdrage niet serieus nemen en dat is niet mijn stijl. Feiten en goede argumenten daar draait het om.

Er is een duidelijke trend gaande dat er meer gekeken gaat worden naar de evarings deskundigheid terwijl dat vroeger alleen maar de wetenschap was. Deze ontwikkeling juich ik toe.
Kijk maar eens hoe "hoog" wetenschappenlijke onderzoeken veranderen. Bijvoorbeeld het gat in de ozon laag dan weer is deze groot en dan weer klein idem met de verwachte waterstand door het smelten van de ijskap.

Naar het Sovon weidevogel rapport waarbij een presentatie in Groningen ik een van de opstellers de opmerking hoor maken dat hij het jammer vind dat de resultaten toch wel in twijfel getrokken worden. Persoonlijk heb ik in een proefveld dat kunnen waarnemen dat vast gesteld was dat in dit geval de vos zeer beperkt aan de weidevogels komt. In dit geval is dit juist want ik zie al jaren lang in dit gebied zeer actieve wildbeheerders die de stand van de vos op een nihil stand willen houden.
Echter dit laatst genoemde onderdeel het voorkomen en in welke aantallen van de vos is niet onderzocht . idem met de kraai !   Ja dan krijg je natuurlijk vreemde uitkomsten.
Dus kan ik me de twijfel van in dit geval Groningse politicus/argrarier wel begrijpen.

Dit even als voorbeelden waarom ik blij ben dat er in toenemende mate gekeken gaat worden naar ervarings deskundigheid.


Groet

Grutto




Groet
Tjeerd

g.j. keizer

#15
CiteerMaar mogelijk is de toestand in Duitsland anders dan die in Nederland.
Nou nee. Ik woon in Duitsland (Zuid-Eifel) en word daar met Luxemburgse jagers geconfronteerd, die voor veel geld de pachtrechten voor de jacht opkopen, zodat Duitse jagers er niet meer aan te pas komen. Voor hen is niet relevant wat de Duitse jagers afspreken of de jachtopziener voorschrijft, zij rijden 's morgens vroeg onaangekondigd met een tiental landrovers met aanhangwagens vanuit het dorp het bos in, plaatsen geen waarschuwingsborden, schieten twee uur lang op alles wat beweegt en laden wat "de moeite waard" is op de open aanhangers, waarmee ze vervolgens demonstratief door het dorp rijden. Ze laten oninteressant aangeschoten wild in het bos achter om te kreperen. Zo zijn al twee honden van dorpsbewoners dood aangetroffen. Ik heb zelfs een in het veld van de romp gescheiden kop van een wild zwijn gevonden. De schedel ligt als bewijs in mijn tuin en is de vaste uitkijkpost van een roodborst geworden. Er zijn overigens ook Nederlandse jagers uit Zuid-Limburg, die op uitnodiging aan deze praktijken meedoen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

grutto

CiteerEen man-in-het-veld van SBB liet mij overigens weten dat er vele beheersplannen worden gemaakt achter het bureau op basis van wetenschappelijke rapporten, die zoals echte wetenschap kenmerkt, niet direct toepasbaar zijn op de praktijk.

Zo bedoel ik het ook en dat is zeker niet spotten maar een trend die steeds sterker wordt namelijk handelen op basis van ervaring deskundigheid.

De opmerking dat jagers nu voor bepaalde terreinbeheerders taken uitvoeren welke planmatig zijn vastgelegd klopt naar mijn idee. Ik hoop alleen wel dat die mannen in het groen deze taken met plezier uitvoeren want alleen als je plezier in je werk hebt, ben je in staat net even iets extra te doen of ergens meer aandacht aan te geven. Vervolgens zullen er met het uitoefenen van die taken ook onderdelen bijzijn die niet leuk zijn om te doen maar toch gevraagd worden.

Een leuk actueel voorbeeld hiervoor is het volgende. Ik heb plannen gelezen ondertekend door die partijen die professioneel met natuurbescherming in een beplaalde provincie belast zijn dat er een bepaald aantal knobbelzwanen afgeschoten moet worden. Dit zal dan worden uitgevoerd door Jagers een taak waar ze volgens mij niet op zitten te wachten!! Maar ja dit is dan zn taak welke minder leuk is.
Vervolgens is er een druiloor van die dierenbescherming die daar niets van snapt en daar een reclame spotje over maakt voor op de TV. De laatste weken zie je dat met enige regelmaat een beeld van een hond vastgebonden aan een boom achter gelaten door zn eigenaar en in het tweede beeld  item enkele mannen met geweren die met dode zwanen uit een weiland komen. Het derde beeld item is een oproep lid te worden van de Dierenbescherming. Naar mijn idee is dit juist een oproep waaruit de ondeskundigheid naar voren komt en voor mij aanleiding was mijn lidmaatschap te schappen !!!!. Maar de jagers worden door deze organisatie maar wel even te kijk gezet wat niet leuk is. Nu wil ik het niet opnemen voor de jagers want dat kunnen ze zelf wel maar wat recht is is recht en wat krom is is krom!!

En natuurlijk zullen er onder de jagers mensen zitten die er niet thuis horen maar dat heb je in elke groep denk maar eens aan de politiek,politie,advocatuur en of het notariaat met enige regelmaat komen daar misstanden aan het licht.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

grutto

#17
Citeer
CiteerEn natuurlijk zullen er onder de jagers mensen zitten die er niet thuis horen maar dat heb je in elke groep denk maar eens aan de politiek,politie,advocatuur en of het notariaat met enige regelmaat komen daar misstanden aan het licht.
Tjeerd,
En onder de moderatoren van natuurfotosites als Nederpix, die discussies uit de weg gaan door kritische gebruikers het inloggen onder hun eigen naam onmogelijk te maken.
Nu ken ik Nederpix niet maar als daar personen die in normaal ABN iets proberen te zeggen geblokkeerd worden, zal dat vast een site zijn van een particulier persoon die het allemaal niet zo goed snap maar perongeluk veel bezoekers heeft gekregen. Klopt dat ?

M.vr.gr.

Grutto
Groet
Tjeerd

wimtegels

Jagers zijn net natuurliefhebbers, je hebt goede en je hebt slechte.
Ja, sommige jagers maken niet alleen dieren dood, ze verstoren ook nog natuur.  Maar ik ken ook fotograven en filmers die de natuur behoorlijk verstoren. Het plaatje telt, wat daarna komt is niet belangrijk.

Ik ben niet tegen natuurfotografie en ook niet door tegen de jacht.
Ik moet wel drie keer slikken als zogenaamde natuurliefhebbers de tellingen van de wilde zwijnen gaan saboteren op een manier waardoor vele vogels en andere dieren verstoord worden.

Een WBE bij mij in de buurt werd beschuldigd van gerommel met de tellingen van de wilde zwijnen. Zij heeft daarop besloten natuurorganisaties uit te nodigen deel te nemen aan hun tellingen. De personen met het meeste commentaar zagen van die uitnodiging af.

Op het moment blijkt dat het systeem van tellen inderdaad niet helemaal juist is. Er zitten meer zwijnen dan het aantal dat je op basis van de tellingen zou  vermoeden. En dat terwijl de jagers altijd verweten wordt dat ze hogere aantallen opgaven om zo meer te kunnen schieten.
Dat doe je ook maar enkele jaren en dan stort de populatie in elkaar.

Persoonlijk heb ik gemerkt dat een goede samenwerking met de jagers meer vruchten afwerpt dan elkaar met zinloze acties in het veld te bestrijden.

De meeste jagers houden zich behoorlijk aan de regels. En die regels worden in ons land democratisch bepaald. De debatten moeten dan ook plaats vinden daar waar het beleid gemaakt wordt.

Natuurliefhebbers hebben er eerst voor gepleit dat de vos beschermd moest worden. Fazanten mocht hij opvreten, maar geen weidevogels en zeker geen korenwolf!

Ik wil zeker geen advocaat van de jagers zijn. Ik zou het zelfs prachtig vinden als we meer gebieden helemaal jachtvrij zouden kunnen maken. Voorlopig is dat echter een brug te ver. En als er dan toch beheersjacht uitgevoerd moet worden, dan mag dat wat mij betreft best door een hobbyjager gebeuren. Of ik nu door een toevallige moordenaar of door een beroepskiller wordt omgelegd, in beide gevallen ben ik dood.

Wat mij een veel grotere uitdaging lijkt:
Samen met alle partijen te zoeken naar de juiste plaats van de jacht in ons ecosysteem. Kreten als: Een jager is een moordenaar maar iemand moet die vos afschieten omdat hij korenwolven en weidevogels vreet voegen weinig toe aan deze discussie.

Als je tegen de jacht bent impliceert dat dat je natuurlijke predatie in al zijn vormen accepteert.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

Citeer
Als je tegen de jacht bent impliceert dat dat je natuurlijke predatie in al zijn vormen accepteert.

Duidelijk stuk echter deze bovenstaande quote is niet FFwet proof.

In Nederland hebben we jacht, Beheer en schadebestrijding.

Jacht: Benutting van natuurlijk populaties.  Bijvoorbeeld lekker eend eten ipv een balgehakt je kan het ook vergelijken met een haring bij de kar op de hoek en of een snoekbaars in een visrestaurant.

Beheer en schadebestrijding: Conform plannen die oa door natuurbeschermings organisaties, boeren en de provincie zijn ondertekend waarin staat welke maatregelen wel en niet genomen worden indien inheemse beschermde diersoorten schade aanrichten.

Dit bovenstaande los van het feit of je er voor of tegen bent want daar kom je toch nooit uit.

Groet,

Grutto


Groet
Tjeerd

wimtegels

#20
Beide vormen van ingrijpen in de populatie met geweer zijn voor mij Jacht.

Ook de zgn pleziersjacht gaat steeds meer richting beheersjacht op basis van vastgestelde WBE plannen. Er is nog maar weinig vrij jachtwild over.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels