Amerikaanse Tafeleend Zuidhorn

Gestart door Edwin Schuller, februari 02, 2016, 12:54:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

#210
Ik snap niet zo goed waar je heen wilt JanHein.
De informatie op basis waarvan de CDNA over de status gaat beslissen
=
De informatie op basis waarvan vogelaars buiten CDNA een inschatting maken over de wildheid van de vogel
=
De informatie op basis waarvan vogelaars buiten CDNA een inschatting maken over de kans op aanvaarding op status (=voor twitchers onderdeel afweging rijden of niet).
Die informatie ligt er al - onverwachte ontwikkelingen uitgezonderd- dus genoemde inschattingen worden al volop gemaakt logischerwijs: Er is geen CDNA-oordeel bij nodig.

De enige nieuwe informatie die het CDNA-oordeel biedt is of eerdergenoemde informatie de CDNA heeft doen besluiten vogel o.b.v. de CDNA-criteria op de Nederlandse lijst te plaatsen.
Het CDNA-oordeel zelf geeft geen informatie over de wildheid van de vogel. Ik denk dan ook niet dat de ideeën van bijvoorbeeld Herman over de wildheid van de vogel beïnvloed zullen worden door dat CDNA-oordeel.

Arnouds punt dat volgens de CDNA-criteria de vogel geen verdachte beschadigingen heeft lijkt me goed te verdedigen. Uiteraard betekent dat niet dat de kans op niet-aanvaarden op status nul is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

Om mensen die hun twijfels ventileren te beschuldigen van "om de tuin leiden" (wat Arnoud doet) vind ik ongepast.
Als twitcher moet je inderdaad gaan kijken tenzij de vleugels afgeknipt zijn, er een dikke ring om de poot zit en hij tussen de Amazonetalingen zwemt.

JanHein

arnoud.vandenberg

Citaat van: migratorius op februari 17, 2016, 16:49:55 PM
Om mensen die hun twijfels ventileren te beschuldigen van "om de tuin leiden" (wat Arnoud doet) vind ik ongepast.
Als twitcher moet je inderdaad gaan kijken tenzij de vleugels afgeknipt zijn, er een dikke ring om de poot zit en hij tussen de Amazonetalingen zwemt.

JanHein




JH: het is ook ongepast om (opnieuw!) verkeerd te citeren. Er is immers een verschil tussen 'om de tuin leiden' en 'om de tuin laten leiden'. Ik voel weer een ingreep van Hisko aankomen...:) Maar we zijn het er wel over eens dat iedereen de vogel zou moeten gaan bekijken; al was het maar omdat er iets te leren valt over de herkenning en het onderscheid met hybriden van Tafeleend.

Cygnus

Citaat van: arnoud.vandenberg op februari 17, 2016, 14:33:42 PM
....Dat scheelt lang wachten op een exemplaar met een VS-ringetje (dat trouwens evenmin een bewijs is voor de herkomst).

Dat is m.i. meer een bewijs van herkomst dan elke andere methode. Er zijn verscheidene terugmeldingen in Europa van eenden die geringd zijn met ringen van de Fish and Wildlife Service. Die eenden zijn nagenoeg allemaal geringd in het oosten van Canada en zijn vrijwel allemaal geschoten op plekken waar dat het meest voor de hand ligt. Wat is hier verdacht aan, mooier bewijs kun je toch niet hebben?     
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

arnoud.vandenberg

Citaat van: Cygnus op februari 17, 2016, 18:23:26 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op februari 17, 2016, 14:33:42 PM
....Dat scheelt lang wachten op een exemplaar met een VS-ringetje (dat trouwens evenmin een bewijs is voor de herkomst).

Dat is m.i. meer een bewijs van herkomst dan elke andere methode. Er zijn verscheidene terugmeldingen in Europa van eenden die geringd zijn met ringen van de Fish and Wildlife Service. Die eenden zijn nagenoeg allemaal geringd in het oosten van Canada en zijn vrijwel allemaal geschoten op plekken waar dat het meest voor de hand ligt. Wat is hier verdacht aan, mooier bewijs kun je toch niet hebben?   


Niet verdacht, maar ook niet echt een 100% bewijs van wilde herkomst. Er zijn immers voorbeelden van geringde vogels die in de handel zijn gebracht (om 'ship-assisted arrival' buiten beschouwing te laten). Het enige waterdichte bewijs wordt geleverd door gps-tags waarmee een vogel van dag tot dag is te volgen.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op februari 17, 2016, 17:41:45 PM
Citaat van: migratorius op februari 17, 2016, 16:49:55 PM

Om mensen die hun twijfels ventileren te beschuldigen van "om de tuin leiden" (wat Arnoud doet) vind ik ongepast.
...
JanHein


JH: het is ook ongepast om (opnieuw!) verkeerd te citeren. Er is immers een verschil tussen 'om de tuin leiden' en 'om de tuin laten leiden'. ...

Ook 'om de tuin laten leiden' veronderstelt een min of meer kwade opzet van de 'andere partij'.  Ook zoals jij het schrijft is het zeer negatief voor de andersdenkenden.


Herman van der Meer

Vincent Hart

Volgens mij is, zeker na Arnouds laatste post, volkomen duidelijk dat dat niet is waar hij heen wil.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op februari 17, 2016, 20:12:34 PM

Volgens mij is, zeker na Arnouds laatste post, volkomen duidelijk dat dat niet is waar hij heen wil.

Dat is ook niet waar ik heen wil.
Als Arnoud zoiets bedoelde en hij iets geschreven had als 'Je moet je niets aantrekken van ...' zou er waarschijnlijk niemand over gestruikeld zijn.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: arnoud.vandenberg op februari 17, 2016, 18:54:02 PM
Citaat van: Cygnus op februari 17, 2016, 18:23:26 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op februari 17, 2016, 14:33:42 PM
....Dat scheelt lang wachten op een exemplaar met een VS-ringetje (dat trouwens evenmin een bewijs is voor de herkomst).

Dat is m.i. meer een bewijs van herkomst dan elke andere methode. Er zijn verscheidene terugmeldingen in Europa van eenden die geringd zijn met ringen van de Fish and Wildlife Service. Die eenden zijn nagenoeg allemaal geringd in het oosten van Canada en zijn vrijwel allemaal geschoten op plekken waar dat het meest voor de hand ligt. Wat is hier verdacht aan, mooier bewijs kun je toch niet hebben?   


Niet verdacht, maar ook niet echt een 100% bewijs van wilde herkomst. Er zijn immers voorbeelden van geringde vogels die in de handel zijn gebracht (om 'ship-assisted arrival' buiten beschouwing te laten). Het enige waterdichte bewijs wordt geleverd door gps-tags waarmee een vogel van dag tot dag is te volgen.

Dan kan ik nu ook zeggen dat zelfs dat niet 100% waterdicht is. De vogel kan met zijn GPS-tag om, ook op een boot zitten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

arnoud.vandenberg

Citaat van: Vincent Hart op februari 17, 2016, 20:12:34 PM
Volgens mij is, zeker na Arnouds laatste post, volkomen duidelijk dat dat niet is waar hij heen wil.


Waar ik heen wil? Gewoon ervoor zorgen dat aardige vogelaars er LATER geen spijt van krijgen dat ze NU de Amerikaanse Tafeleend van Groningen niet zijn gaan zoeken. Sommigen zitten m.i. vast in ongeloof en cynisme die voortkomen uit eerste emotionele reacties op al dan niet afwijkende kleuren en een beschadigde vleugelpunt. Sommige vogels zijn zo zeldzaam en komen zo onverwacht dat je je inderdaad haast niet voor kunt stellen dat ze wild zijn. Had daar zelf ook last van: ging er half januari met de eerste fotootjes vanuit dat ook deze vogel (net als een aantal Engelse) een hybride zou zijn. Echter: het blijkt toch een zuivere en er komen verder bijvoorbeeld geen verhalen van ontsnapte vogels boven water, waarmee de kans op een wilde herkomst niet makkelijk is weg te wuiven. En waarom ook niet? Je ziet de soort in de VS vaak in gemengde groepen met Kleine Toppers en die zijn inmiddels ook niet echt zeldzaam meer in Europa; en dat geldt natuurlijk voor wel meer Amerikaanse eenden.

Vincent Hart

Dat leek me ook al de context. Maar ik kan me voorstellen dat voor wie niet bezig is met een eventueel bezoek van de vogel, je eerdere woorden kunnen lezen als 'mensen die kritisch zijn op/niet geloven in een wilde herkomst proberen anderen om de tuin te leiden'. Oftewel het verschil tussen 'de argumenten maken geen indruk' en 'mensen met die argumenten proberen anderen te misleiden'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

Citaat van: arnoud.vandenberg op februari 17, 2016, 17:41:45 PMMaar we zijn het er wel over eens dat iedereen de vogel zou moeten gaan bekijken; al was het maar omdat er iets te leren valt over de herkenning en het onderscheid met hybriden van Tafeleend.
Dat klopt!

JanHein

meeuwissen

#223
Citaat van: arnoud.vandenberg op februari 18, 2016, 10:20:14 AM
Citaat van: Vincent Hart op februari 17, 2016, 20:12:34 PM
Volgens mij is, zeker na Arnouds laatste post, volkomen duidelijk dat dat niet is waar hij heen wil.


Waar ik heen wil? Gewoon ervoor zorgen dat aardige vogelaars er LATER geen spijt van krijgen dat ze NU de Amerikaanse Tafeleend van Groningen niet zijn gaan zoeken. Sommigen zitten m.i. vast in ongeloof en cynisme die voortkomen uit eerste emotionele reacties op al dan niet afwijkende kleuren en een beschadigde vleugelpunt. Sommige vogels zijn zo zeldzaam en komen zo onverwacht dat je je inderdaad haast niet voor kunt stellen dat ze wild zijn. Had daar zelf ook last van: ging er half januari met de eerste fotootjes vanuit dat ook deze vogel (net als een aantal Engelse) een hybride zou zijn. Echter: het blijkt toch een zuivere en er komen verder bijvoorbeeld geen verhalen van ontsnapte vogels boven water, waarmee de kans op een wilde herkomst niet makkelijk is weg te wuiven. En waarom ook niet? Je ziet de soort in de VS vaak in gemengde groepen met Kleine Toppers en die zijn inmiddels ook niet echt zeldzaam meer in Europa; en dat geldt natuurlijk voor wel meer Amerikaanse eenden.
Fijn om te lezen dat de Amerikaanse Tafeleend volgens Arnoud zuiver blijkt te zijn. Dat geeft de burger moed om deze Amerikaanse eend verder te blijven volgen. Ik ga ervan uit dat deze Amerikaan in gedrag niet sterk zal afwijken van onze Tafeleend, maar dat wil ik wel eens met eigen ogen zien. En dan is er nog steeds de vraag waar het beest overdag bij windstil weer uithangt. Hij trekt op met Wilde eenden, maar dat doet de soort in Amerika ook. Nieuwsgierig zijn is een eerste vereiste in de wetenschap. Als je dat niet bent zal je ook niets nieuws meer ontdekken, dan ook niet aan deze (voorlopig) nieuwe soort voor Nederland.
Groet
Guido

hiskodevries

verhips, dat is voor groningse begrippen best wel dicht bij mijn vakantiebestemming a.s. week.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Citaat van: meeuwissen op februari 18, 2016, 12:47:54 PM

Fijn om te lezen dat de Amerikaanse Tafeleend volgens Arnoud zuiver blijkt te zijn. Dat geeft de burger moed om deze Amerikaanse eend verder te blijven volgen. ...

Inderdaad duurde het bij Arnoud wat langer vóór hij in de gaten kreeg dat dit wel eens een zuivere Roodkop kon zijn maar een aantal andere mensen op dit en het DBA-forum was daar al wat langer achter .. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op februari 18, 2016, 14:16:29 PM
Citaat van: meeuwissen op februari 18, 2016, 12:47:54 PM

Fijn om te lezen dat de Amerikaanse Tafeleend volgens Arnoud zuiver blijkt te zijn. Dat geeft de burger moed om deze Amerikaanse eend verder te blijven volgen. ...

Inderdaad duurde het bij Arnoud wat langer vóór hij in de gaten kreeg dat dit wel eens een zuivere Roodkop kon zijn maar een aantal andere mensen op dit en het DBA-forum was daar al wat langer achter .. 8)

Suggereer je nou dat hij ons om de tuin probeert te leiden?

Herman van der Meer

hiskodevries

Heren, stop eens met elkaar woorden in de mond te leggen. Als dit een discussie wordt die niet meer inhoudelijk is dan verdwijnt die naar 'praat maar raak' of ronde archief.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 18, 2016, 16:11:27 PM

Heren, stop eens met elkaar woorden in de mond te leggen. Als dit een discussie wordt die niet meer inhoudelijk is dan verdwijnt die naar 'praat maar raak' of ronde archief.

Er is geen sprake van iemand woorden in de mond leggen. Eigenlijk ben jij dus de enige.
Herman van der Meer

arnoud.vandenberg

Citaat van: HPM op februari 18, 2016, 16:15:20 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 18, 2016, 16:11:27 PM

Heren, stop eens met elkaar woorden in de mond te leggen. Als dit een discussie wordt die niet meer inhoudelijk is dan verdwijnt die naar 'praat maar raak' of ronde archief.

Er is geen sprake van iemand woorden in de mond leggen. Eigenlijk ben jij dus de enige.


...intussen dobberde de Amerikaanse Tafeleend weer rond in het Van Starkenborgh-kanaal...


HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op februari 18, 2016, 20:32:56 PM

...intussen dobberde de Amerikaanse Tafeleend weer rond in het Van Starkenborgh-kanaal...

Een de boeren ploegen voort (of andersom).
Herman van der Meer

Martijn Bot

#231
Vreemd eigenlijk dat het zo rustig is bij deze soort op de momenten dat 'ie er heeft gezeten. Een bizar verschil met allerlei andere nieuwe soorten voor NL, zelfs die waarop veel meer aan te merken was (of laat ik het anders formuleren: vogels die wat meer uitleg nodig hadden).
Ik zie eigenlijk niet echt waarom deze vogel de lijst niet zou kunnen halen, waarmee ik pertinent niet zeg dat 'ie wild is (want dat weet ik niet).
- De vogel kan NL prima op eigen kracht halen, want is een langeafstandstrekker.
- De lichte beschadigingen aan de toppen van de handpennen en de staart zijn niet door een menselijke actie/knip veroorzaakt. Het zijn beschadigingen die ook op wilde vogels voorkomen en zeker niet rechtstreeks wijzen op een geschiedenis in een kooi. Ze kunnen werkelijk overal zijn opgelopen. Vogels/eenden zijn net mensen: er zijn er verrekte weinig perfect (en vergeet niet dat deze vogel wellicht over de oceaan is gevlogen; daar word je vast niet beter van ;-) .
- Er zitten geen ringen of andere artefacten aan de vogel (ik kan het weten, ik weet waar ik op moet letten bij vreemde tafeleenden ;-) )
- Er worden in de omgeving geen Am.Tafels gehouden of vermist, en de soort is sowieso zeldzaam in gevangenschap.
- De vogel is schuw en vliegt zeer goed en regelmatig (over meerdere kilometers, blijkbaar).
- Het is een prima eendentijd

Dus óf deze erop, of de door het bos wandelende Sibtaling en de uit de hand etende Pelikaan eraf, om er een paar te noemen (appels met peren, ik weet het)!

Vincent Hart

Citaat van: Martijn Bot op februari 18, 2016, 21:05:37 PM
- Er zitten geen ringen of andere artefacten aan de vogel (ik kan het weten, ik weet waar ik op moet letten bij vreemde tafeleenden ;-) )
Ja bedankt nog...  ;)
Maar serieuzer, een tafeleend die door de Bot-ballotage komt... Ik zou maar gaan!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Richardus

Citaat van: arnoud.vandenberg op februari 18, 2016, 20:32:56 PM



...intussen dobberde de Amerikaanse Tafeleend weer rond in het Van Starkenborgh-kanaal...
Nu wel weer? Verdikkie, had er maandagmiddag eens tijd voor (en 't weer mee) en enorm stuk van dat enorm saai kanaal al fietsend afgezocht maar zonder soelaas. Vandaag en morgenmiddag weer bezet, weekend en maandag slecht weer...dinsdag hopen op herkansing. Maar ga het niet vaak weer doen zonder meldingen vooraf: vind het zwak uitgedrukt nou niet echt een feeërieke situering, en fiets al m'n levenlang langs dat kanaal (stukje dan ;) )

Martijn Bot

Citaat van: Vincent Hart op februari 18, 2016, 21:15:11 PM
Citaat van: Martijn Bot op februari 18, 2016, 21:05:37 PM
- Er zitten geen ringen of andere artefacten aan de vogel (ik kan het weten, ik weet waar ik op moet letten bij vreemde tafeleenden ;-) )
Ja bedankt nog...  ;)
Maar serieuzer, een tafeleend die door de Bot-ballotage komt... Ik zou maar gaan!
En omdat ik verwacht dat na mijn pleidooi het hek toch eindelijk van de dam zal gaan zal ik morgenochtend nog even langsfietsen en meteen een piepje uit laten gaan als ik de vogel aantref.

gertjanvannoord

en bovendien (zie topic https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=349807.0), dit is volgens de statistieken de veiligste gemeente van Nederland...
Gertjan van Noord

arnoud.vandenberg

Citaat van: Vincent Hart op februari 18, 2016, 21:15:11 PM
Citaat van: Martijn Bot op februari 18, 2016, 21:05:37 PM
- Er zitten geen ringen of andere artefacten aan de vogel (ik kan het weten, ik weet waar ik op moet letten bij vreemde tafeleenden ;-) )
Ja bedankt nog...  ;)
Maar serieuzer, een tafeleend die door de Bot-ballotage komt... Ik zou maar gaan!


Martijn heeft groot gelijk.

Martijn Bot

Nu mistig, overzijde van kanaal is niet eens te zien. Wordt later vandaag vast beter.

Jacob Molenaar

De eend is zojuist weer herontdekt.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

hiskodevries

even een beginners vraag. stel ik sta bij dat kanaal welk kenmerk doet mij gelijk denken aan' ja een amerikaanse Tafeleend' ? zijn grootte of ...
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0