Amerikaanse Tafeleend Zuidhorn

Gestart door Edwin Schuller, februari 02, 2016, 12:54:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

August

Citaat van: Rob Koelman op februari 11, 2016, 15:54:40 PM
maar vervuiling voor het overzicht van echt wilde soorten die ooit in ons land zijn waargenomen...
Of natuurlijk verrijking. Want door zo,n D lijst kunnen hier ook onterecht vogels op komen die wel degelijk wild zijn. Tevens dat gezeur van je over lijstjes word ik moe van. Bij elke discussie kom je daar weer mee wat wil je hiermee bereiken? Blijf me verbazen lees wel eens je bijdragen op het zoogdieren forum daar lever je vaak nuttige bijdrage maar hier op het vogelforum lijkt het wel of je bewust de confrontatie aan gaat.  Misschien is dat niet je bedoeling maar zo kom je wel over.
August van Rijn

HPM

Talloze landen hebben een D-lijst, maar om de een of andere reden wil Nederland niet meedoen.
Mij lijkt het nog altijd beter om soorten onterecht op een D-lijst te hebben staan dan onterecht op de A-lijst.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

#152
Herman: gewoon even het CDNA-handboek lezen daar staat die "een of andere reden" in uitgewerkt.

Rob: als je zo gefixeerd bent op die D-lijst, pak de handschoen op en overtuig de CDNA waarom de Nederlandse methode volgens jou niet klopt in plaats van iedere keer maar weer jouw gram proberen te halen


groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rob Koelman

Citaat van: August op februari 11, 2016, 16:21:01 PMTevens dat gezeur van je over lijstjes word ik moe van. Bij elke discussie kom je daar weer mee wat wil je hiermee bereiken?

Citaat van: Bas vd Burg op februari 11, 2016, 16:42:39 PMRob: als je zo gefixeerd bent op die D-lijst, pak de handschoen op en overtuig het CDNA waarom de Nederlandse methode volgens jou niet klopt in plaats van iedere keer maar weer jouw gram proberen te halen

Gezeur? Gram? Ik probeer in dit soort discussies duidelijk te maken dat een D-lijst een nuttig instrument is dat juist allerlei eindeloze discussies, zoals deze over de status van de Amerikaanse tafeleend bij Zuidhorn, over wel/niet wild kan voorkomen, terwijl er gewoon geen eenduidig antwoord mogelijk is. Opvallend is hoe negatief er telkens gereageerd wordt als de term D-lijst wordt genoemd. Laat zien dat veel vogelaars er gewoon niet aan willen. Zoals ik het zie vooral omdat ze dan soorten zullen 'kwijtraken' van hun lijstje... Ik persoonlijk hecht vooral aan een zuivere lijst. Zoals Herman hierboven al zegt: liever een waarneming onterecht op de D-lijst dan onterecht op de A-lijst.
Met vriendelijke groet, Rob

Max Berlijn

#154
Rob, even een drietal testvragen aan je; op welke lijst komt volgens jou de Roodkeelnachtegaal dan A of D en waarom, vervolgens de volgende vraag bij de Buffelkopeend en waarom en als laatste de gevallen van de Oosterse Tortels. Ben benieuwd. Ik weet nu al dat jij minimaal een van deze soorten op een andere lijst zal plaatsen dan ik. Maar wie krijgt dan zijn zin en waarom?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

lupokatja

Citaat van: Rob Koelman op februari 11, 2016, 17:02:23 PM
Gezeur? Gram? Ik probeer in dit soort discussies duidelijk te maken dat een D-lijst een nuttig instrument is dat juist allerlei eindeloze discussies, zoals deze over de status van de Amerikaanse tafeleend bij Zuidhorn, over wel/niet wild kan voorkomen, terwijl er gewoon geen eenduidig antwoord mogelijk is. Opvallend is hoe negatief er telkens gereageerd wordt als de term D-lijst wordt genoemd. Laat zien dat veel vogelaars er gewoon niet aan willen. Zoals ik het zie vooral omdat ze dan soorten zullen 'kwijtraken' van hun lijstje... Ik persoonlijk hecht vooral aan een zuivere lijst. Zoals Herman hierboven al zegt: liever een waarneming onterecht op de D-lijst dan onterecht op de A-lijst.

Die negatieve reacties lok je o.a. uit omdat je er zo volkomen van overtuigd lijkt te zijn dat alleen jij de juiste/nobele motieven hebt ("zuivere lijst") en iedereen anders vooral uit eigenbelang ("kwijtraken") handelt. De meeste mensen moeten daar (terecht) niets van hebben en het is m.i. ook volkomen misplaatst.

Lutzen

migratorius

De discussie over een D-lijst is niet nieuw. Wat buitengewoon stoort is dat Rob er bij zo'n beetje iedere soort weer over begint. De Duitsers noemen zo-iemand "beratungsresistent".
Ik sluit me volledig aan bij wat Bas er al over gezegd heeft.

Wat mij betreft mag een admin deze discussie afsplitsen naar de wenselijkheid van een D-lijst. Als we er dan vervolgens met gestrekt been op ingaan (net zoals de plantenmensen hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=349310.0) dan hebben we hopelijk weer even rust!

JanHein

Jos Welbedacht

http://waarneming.nl/waarneming/view/114578947
Bij deze waarneming is een afwijkende locatie aangegeven. Wellicht verblijft de vogel hier als hij niet op de bekende plek zit, of zou het een invoerfoutje zijn?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Ik las het topic waarnaar JanHein linkte even door, en las een bijdrage van nota bene de ontdekker van de Amerikaanse Tafeleend die aangeeft dat de 'etiketten' 'inheems' en 'incidenteel/zwerver' bij planten ook niet altijd 'lekker' voelen. Vond ik wel een mooie cirkel  :)
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=349310.msg1922224#msg1922224
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Citaat van: Jos Welbedacht op februari 11, 2016, 17:42:03 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/114578947
Bij deze waarneming is een afwijkende locatie aangegeven. Wellicht verblijft de vogel hier als hij niet op de bekende plek zit, of zou het een invoerfoutje zijn?
Een iObs-waarneming met nauwkeurigheid 30m dus locatie lijkt me wel ongeveer juist. De vogel zat hier afgelopen zaterdag in elk geval zeer zeker niet  :-[
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

Citaat van: Jos Welbedacht op februari 11, 2016, 17:42:03 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/114578947
Bij deze waarneming is een afwijkende locatie aangegeven. Wellicht verblijft de vogel hier als hij niet op de bekende plek zit, of zou het een invoerfoutje zijn?
Net een Whats up van Remco lokatie juist. Hij staat er nog
August van Rijn

August

Dit melde Remco ook nog.
Je kunt op het forum melden dat de 21 Wilde Eenden waar 'ie mee optrok in meerderheid op de kant zit te slapen terwijl hij hier nog steeds ronddobbert. Ik blijf 'm tot donker volgen.
August van Rijn

HPM

Citaat van: migratorius op februari 11, 2016, 17:28:01 PM
...
Wat mij betreft mag een admin deze discussie afsplitsen naar de wenselijkheid van een D-lijst. ...

JanHein

Afsplitsen lijkt me niet nodig. Bedenk dat het aantal (negatieve) reacties op opmerkingen hierover altijd een veelvoud is van het aantal berichten waarop ze reageren. Die reageerders hebben het dus grotendeels zelf in de hand hoe zo'n discussie verloopt.
Herman van der Meer

cursorius

Citaat van: Max Berlijn op februari 11, 2016, 17:08:23 PM
Rob, even een drietal testvragen aan je; op welke lijst komt volgens jou de Roodkeelnachtegaal dan A of D en waarom, vervolgens de volgende vraag bij de Buffelkopeend en waarom en als laatste de gevallen van de Oosterse Tortels. Ben benieuwd. Ik weet nu al dat jij minimaal een van deze soorten op een andere lijst zal plaatsen dan ik. Maar wie krijgt dan zijn zin en waarom?

Kom maar op met die D-lijst. Tellen we die toch gewoon mee? Nog meer soorten erbij!! :duim:

frankneijts

#164
Citaat van: migratorius op februari 11, 2016, 17:28:01 PM
... De Duitsers noemen zo-iemand "beratungsresistent"....

JanHein

Alleen in t Duits kan zoiets (bijna) als een compliment klinken .. 8)

Maar is er ook zo'n prachtig Duits woord voor iemand die steeds een discussie begint of uitlokt en vervolgens een door niemand gewenste oplossing aandraagt om die steeds weer oplaaiende vervelende discussies te kunnen vermijden of stoppen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rein Genuït

#165
Citaat van: frankneijts op februari 11, 2016, 20:20:39 PM
Citaat van: migratorius op februari 11, 2016, 17:28:01 PM
... De Duitsers noemen zo-iemand "beratungsresistent"....

JanHein

Alleen in t Duits kan zoiets (bijna) als een compliment klinken .. 8)

Maar is er ook zo'n prachtig Duits woord voor iemand die steeds een discussie begint of uitlokt en vervolgens een door niemand gewenste oplossing aandraagt om die steeds weer oplaaiende vervelende discussies te kunnen vermijden of stoppen?



In internet taal is het in ieder geval TROL  ;D  en wat dat in het Duits is ist mir ....... egaal
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

jeroenroelofsen

Wordt weer lekker op de man gespeeld hier.

Er wordt een mogelijk oplossing aangedragen voor dit soort lastige gevallen waar bijna niet uit te komen is. Hoe erg kan dat zijn?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rein Genuït

Lees ff rustig de reacties door zou ik zeggen voor je reageert
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

migratorius

Citaat van: frankneijts op februari 11, 2016, 20:20:39 PM
Citaat van: migratorius op februari 11, 2016, 17:28:01 PM
... De Duitsers noemen zo-iemand "beratungsresistent"....
Maar is er ook zo'n prachtig Duits woord voor iemand die steeds een discussie begint of uitlokt en vervolgens een door niemand gewenste oplossing aandraagt om die steeds weer oplaaiende vervelende discussies te kunnen vermijden of stoppen?
Voor het tweede gedeelte zeggen ze "Verschlimmbesserer".

Terug naar wat me werkelijk interesseert: hier wellicht een paarse gloed op de kop: https://www.flickr.com/photos/78856147@N08/12239952853/ (meer hier: http://www.flickriver.com/search/Aythya/interesting/ – zoeken op redhead is minder succesvol, haha).

JanHein

jeroenroelofsen

Citaat van: Rein Genuït op februari 11, 2016, 21:15:51 PM
Lees ff rustig de reacties door zou ik zeggen voor je reageert
En dat heb ik niet gedaan volgens jou?
Er wordt serieus geopperd, notabene met voorbeelden uit omringende landen, om dit soort lastige (nagenoeg niet te beoordelen) gevallen in een aparte (D) categorie te plaatsen.
Ik hoor geen echte zinvolle tegen argumenten langskomen behalve dat mensen die dit voorstellen lopen te trollen. Lijkt werkelijk waar de 2e kamer wel, daar hoor je ook weinig zinnige argumenten.......
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: Rein Genuït op februari 11, 2016, 20:37:59 PM
Citaat van: frankneijts op februari 11, 2016, 20:20:39 PM
Citaat van: migratorius op februari 11, 2016, 17:28:01 PM
... De Duitsers noemen zo-iemand "beratungsresistent"....

JanHein

Alleen in t Duits kan zoiets (bijna) als een compliment klinken .. 8)

Maar is er ook zo'n prachtig Duits woord voor iemand die steeds een discussie begint of uitlokt en vervolgens een door niemand gewenste oplossing aandraagt om die steeds weer oplaaiende vervelende discussies te kunnen vermijden of stoppen?


In internet taal is het in ieder geval TROL  ;D  en wat dat in het Duits is ist mir ....... egaal

Als je het over Rob hebt: ik geloof niet dat Rob een trol is. Iedereen kan en mag er een mening op na houden die niet door iedereen gedeeld wordt en die mening ook uiten. Als zo iemand dat nodig vindt telkens weer opnieuw, net zoals andere meningen telkens weer opnieuw worden geuit. In elke beetje normale gemeenschap wordt dat ook gerespecteerd. Iemand is geen troll omdat hij een andere mening heeft. Argumenten zijn nog altijd het beste medicijn tegen andere meningen dan de jouwe, maar niemand is verplicht zich daardoor te laten overtuigen.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: migratorius op februari 11, 2016, 21:28:48 PM
Terug naar wat me werkelijk interesseert: hier wellicht een paarse gloed op de kop: https://www.flickr.com/photos/78856147@N08/12239952853/ (meer hier: http://www.flickriver.com/search/Aythya/interesting/ – zoeken op redhead is minder succesvol, haha).

JanHein
Die is idd het duidelijkste, maar 2 foto's naar links is het ook in mindere mate te zien.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Guus Peterse

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 11, 2016, 21:30:20 PM
Citaat van: Rein Genuït op februari 11, 2016, 21:15:51 PM
Lees ff rustig de reacties door zou ik zeggen voor je reageert
En dat heb ik niet gedaan volgens jou?
Er wordt serieus geopperd, notabene met voorbeelden uit omringende landen, om dit soort lastige (nagenoeg niet te beoordelen) gevallen in een aparte (D) categorie te plaatsen.
Ik hoor geen echte zinvolle tegen argumenten langskomen behalve dat mensen die dit voorstellen lopen te trollen. Lijkt werkelijk waar de 2e kamer wel, daar hoor je ook weinig zinnige argumenten.......
Oké, een argument (voor de hand liggend, zal voor verreweg de meesten op dit forum niet nieuw zijn): het lost niets op. Had je eerst de discussie: wel of niet op de lijst, krijg je nu de discussie: op de A of op de D-lijst. Tel uit je winst.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 11, 2016, 21:30:20 PM
Citaat van: Rein Genuït op februari 11, 2016, 21:15:51 PM
Lees ff rustig de reacties door zou ik zeggen voor je reageert
En dat heb ik niet gedaan volgens jou?
Er wordt serieus geopperd, notabene met voorbeelden uit omringende landen, om dit soort lastige (nagenoeg niet te beoordelen) gevallen in een aparte (D) categorie te plaatsen.
Ik hoor geen echte zinvolle tegen argumenten langskomen behalve dat mensen die dit voorstellen lopen te trollen. Lijkt werkelijk waar de 2e kamer wel, daar hoor je ook weinig zinnige argumenten.......
Er wordt ook - niet voor het eerst - gerefereerd aan de tekst in het CDNA-handboek over het (waarom van het) ontbreken van categorie D op de Nederlandse lijst. De argumenten zijn niet nieuw, de keuze van de CDNA is vooralsnog gemaakt. Het herhalen van dezelfde argumenten heef dan niet heel veel zin, zeker als de argumenten tegen het herintroduceren van een categorie D daarin niet meegenomen worden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 11, 2016, 21:30:20 PM
Citaat van: Rein Genuït op februari 11, 2016, 21:15:51 PM
Lees ff rustig de reacties door zou ik zeggen voor je reageert
En dat heb ik niet gedaan volgens jou?
Er wordt serieus geopperd, notabene met voorbeelden uit omringende landen, om dit soort lastige (nagenoeg niet te beoordelen) gevallen in een aparte (D) categorie te plaatsen.
Ik hoor geen echte zinvolle tegen argumenten langskomen behalve dat mensen die dit voorstellen lopen te trollen. Lijkt werkelijk waar de 2e kamer wel, daar hoor je ook weinig zinnige argumenten.......
En nog maar een keer, voor de volledigheid:
http://www.dutchavifauna.nl/handboek#2_10

Is de keuze voor soorten in Categorie B arbitrair, het concept van Categorie D, zoals in Groot-Brittannië gehanteerd, is gefundeerd op meerdere onbekende variabelen en lijkt daarmee onbruikbaar in zijn huidige vorm. ... [/size]De CDNA en CSNA hebben na Oreel ([/size]Dutch Birding 2: 41-47, 82-104, 1980[/size]) geen poging meer ondernomen deze D-categorie 'op te vullen'. Voornaamste reden is dat niet objectief is vast te stellen wanneer de kans dat een soort uit gevangenschap afkomstig is groter is dan de kans dat een soort van wilde herkomst is.
Steven Wytema


Rein Genuït

#175
Citaat van: jeroenroelofsen op februari 11, 2016, 21:30:20 PM
Citaat van: Rein Genuït op februari 11, 2016, 21:15:51 PM
Lees ff rustig de reacties door zou ik zeggen voor je reageert
En dat heb ik niet gedaan volgens jou?
Er wordt serieus geopperd, notabene met voorbeelden uit omringende landen, om dit soort lastige (nagenoeg niet te beoordelen) gevallen in een aparte (D) categorie te plaatsen.
Ik hoor geen echte zinvolle tegen argumenten langskomen behalve dat mensen die dit voorstellen lopen te trollen. Lijkt werkelijk waar de 2e kamer wel, daar hoor je ook weinig zinnige argumenten.......


O sorry was vergeten erbij te zeggen welke reacties, nou bij iedere van escape betichte dwaalgast of dwaalgast waarvan enkele aannemen dat die hier niet op eigen kracht kunnen komen[size=78%] komt deze discussie weer terug en dan ook gestart door vaak dezelfde forumgebruikers...[/size]

Uit de Witkruintapuit discussie pagina 38 reactie #1125 citaat van Rob Koelman.

Dit soort discussies zijn heel makkelijk op te lossen als er in ons land een D-lijst zou komen, zoals wel het geval is in veel andere Europese landen. Dan hoef je niet meer met veel kunst-en-vliegwerk een soort of op de A-lijst of E-lijst te plaatsen. Zou ook de discussies over de meest waarschijnlijke herkomst een stuk zuiverder maken. Nu spelen lijstbelangen een veel te grote rol bij de interpretatie van waargenomen kenmerken als gedrag en verenkleed (eenzijdige uitleg ten gunste van wilde status en daarmee dus telbaar).[size=78%][/size]Je kunt dan nog wel toevoegingen doen die iets zeggen over waarschijnlijkheid van wild of juist niet, bijvoorbeeld: - Escape waarschijnlijk, maar kleine kans op wilde herkomst- Wilde herkomst waarschijnlijk, maar escape onvoldoende uitgeslotenIs allemaal al eens gezegd...Edit:Met een D-lijst kunnen we ook eens de A-lijst verlossen van een aantal dubieuze soorten, waaronder enkele eenden...[size=78%]


tegen argumenten komen hier ook ter sprake maar omdat ik geen zin heb om die ook op te zoeken mag je dat zelf doen, goed[/size]
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Citaat van: Steven Wytema op februari 11, 2016, 22:01:40 PM

... Voornaamste reden is dat niet objectief is vast te stellen wanneer de kans dat een soort uit gevangenschap afkomstig is groter is dan de kans dat een soort van wilde herkomst is.

Dat is precies dezelfde moeilijke afweging als nu soms gemaakt moet worden, maar een D-lijst geeft de mogelijkheid om een soort bij twijfel niet helemaal weg te gooien, zoals nu in feite wel gedaan wordt.
Herman van der Meer

Rein Genuït

#177
Citaat van: HPM op februari 11, 2016, 22:27:55 PM
Citaat van: Steven Wytema op februari 11, 2016, 22:01:40 PM

... Voornaamste reden is dat niet objectief is vast te stellen wanneer de kans dat een soort uit gevangenschap afkomstig is groter is dan de kans dat een soort van wilde herkomst is.

Dat is precies dezelfde moeilijke afweging als nu soms gemaakt moet worden, maar een D-lijst geeft de mogelijkheid om een soort bij twijfel niet helemaal weg te gooien, zoals nu in feite wel gedaan wordt.


Is dat laatste werkelijk zo als jij het stelt, niet aanvaarde gevallen worden toch ook gedocumenteerd. En omdat het in die gevallen meestal gaat om (extreme) dwaalgasten zul je die toch gemakkelijk weer boven kunnen water halen.


In geval van b.v. de Witkruintapuit, had je die dan in de D categorie willen zetten? Is dat werkelijk anders als de oplossing waar men nu voor gekozen heeft; id correct maar niet wilde herkomst niet uit te sluiten en daarom dus niet aanvaardbaar voor de officiële Nederlandse lijst.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Vincent Hart

Wat een fantastische uitvinding die D-lijst: Gevallen die misschien niet aanvaard zouden moeten worden kunnen er terecht, en gevallen die misschien wel aanvaard zouden moeten worden raken niet in de vergetelheid! En dat alles is minder arbitrair dan de huidige beoordelingssystematiek?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rein Genuït

Citaat van: Vincent Hart op februari 11, 2016, 22:44:46 PM
Wat een fantastische uitvinding die D-lijst: Gevallen die misschien niet aanvaard zouden moeten worden kunnen er terecht, en gevallen die misschien wel aanvaard zouden moeten worden raken niet in de vergetelheid! En dat alles is minder arbitrair dan de huidige beoordelingssystematiek?


Wat wel fijn is natuurlijk  ;D  dat je bij een D lijst eindeloos kan blijven discussiëren, niet aanvaarde gevallen verdwijnen nu na een poosje van de radar en het is dan zo definitief  8)
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/