Amerikaanse Tafeleend Zuidhorn

Gestart door Edwin Schuller, februari 02, 2016, 12:54:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: August op februari 09, 2016, 23:06:44 PM
Citaat van: laatvlieger op februari 09, 2016, 23:00:47 PM
Citaat van: August op februari 09, 2016, 22:53:27 PM
Citaat van: JohanvantBosch op februari 09, 2016, 22:39:21 PM
Citaat van: August op februari 09, 2016, 22:35:46 PM
Grapje Wouter ? Nu ga je zeker zeggen dat het rui is  ;) ?

Ik zie ook geen beschadigingen volgens mij. Alleen een vliegend mannetje waarbij aan beide vleugels de buitenste handpen wat los lijkt te liggen/uit lijkt te steken.
Edit en de eend waar jan op de db site op wijst heeft denk ik wat omgekrulde pennen of zo
hoi heb je een foto gestuurd via whats up . Volgens mij zie je deze niet op de link of zo?
ik denk dat Johan en ik prima de foto kunnen zien, maar dat wij die anders interpreteren. Het is een optische illusie. Omdat de vogel in zijn vlucht een beetje draait zijn de vleugeltoppen omhoog gedraaid en lijkt het alsof ze beschadigd/ afgebroken zijn, terwijl dit dus niet zo is.
:rolleye:  laat maar dit. hier komen we niet uit

M'n telefoon heeft de geest gegeven.... dus niet gezien op whapp. Even voor de duidelijkheid.... ik beweer helemaal niet dat het niet voorkomt. Ik geloof dat absoluut en ik had zelf een deel van de foto's die Bas aanhaalt ook opgesnord. Ik zag het gewoon niet op de link die op dat moment werd aangehaald en denk ook dat het daar om een optische illusie gaat. Voor de rest maakt het mij helemaal niets uit....

Bas vd Burg

Ik vergelijk het maar een beetje met de Kleine Topper. Als we in 1995 hadden gezegd dat een groenige glans op de kop ook OK kan zijn voor Kleine Topper en het ontbreken van een bultig achterhoofd, dan zouden we voor gek zijn verklaard toch?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

peter van santbrink

Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2016, 11:21:04 AM
Ik denk dat dat vooral voor gaten in kennis geldt. Is er variatie in kleedkenmerken bij zuivere Redhead? Antwoord: Ja. Is de Redhead man zoals afgebeeld in de vogelgids dus exemplarisch voor een doorsnee wilde, zuivere man Redhead? Antwoord: Nee. Valt de afwijking van onze vogel binnen de variatie bij wilde zuivere vogels? Antwoord: Ja. Is onze vogel extreem in het aantal afwijkingen van 'de typische vogelgidswoerd Redhead', in vergelijking met willekeurige wilde zuivere vogels? Antwoord: Nee. Komen (gelijkaardig) beschadigde vleugelpunten voor bij wilde vogels? Antwoord: Ja. Komen ontbrekende staartpennen voor bij wilde vogels? Antwoord: Ja.


Een vraag die overblijft is dan nog: Is de combinatie van beschadigde vleugelpunten en ontbrekende staartpennen niet té toevallig? Beide 'onvolkomenheden' lijken in elk geval niet zeldzaam bij wilde Redheads/andere duikeenden.

Probleem is dat je dit rijtje ook geldt voor een in gevangenschap gehouden Redhead; je moet eigenlijk de frequentie weten van deze specifieke beschadiging bij wilde vs in gevangenschap gehouden Redheads maar het blijft lastig (teveel variabelen)

Je kan nooit uitsluiten dat deze beschadiging het gevolg is van gevangenschap, en wat is niet zeldzaam van een onvolkomenheid, 1 op 100, 1 op 1000 ?

Blijkbaar is er geen openbare database beschikbaar waar gegevens te zien zijn van (eend) ringstations of wordt er niet naar dit soort beschadigingen gekeken ?

Zal voor de CDNA mensen een lastige beslissing worden maar als ik in die commissie zou zitten had ik 'm niet geaccepteerd omdat je gewoon niet kan uitsluiten dat die beschading het gevolg is van gevangenschap.


theomuusse

Kapotte vleugels bij duikeenden zie ik doorgaans het meest wanneer het vriest/ heeft gevroren.
De zwakkere vogels krijgen ijs op de vleugels waardoor ze kapotgaan.

Theo

Vincent Hart

Citaat van: peter van santbrink op februari 10, 2016, 13:17:33 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2016, 11:21:04 AM
Ik denk dat dat vooral voor gaten in kennis geldt. Is er variatie in kleedkenmerken bij zuivere Redhead? Antwoord: Ja. Is de Redhead man zoals afgebeeld in de vogelgids dus exemplarisch voor een doorsnee wilde, zuivere man Redhead? Antwoord: Nee. Valt de afwijking van onze vogel binnen de variatie bij wilde zuivere vogels? Antwoord: Ja. Is onze vogel extreem in het aantal afwijkingen van 'de typische vogelgidswoerd Redhead', in vergelijking met willekeurige wilde zuivere vogels? Antwoord: Nee. Komen (gelijkaardig) beschadigde vleugelpunten voor bij wilde vogels? Antwoord: Ja. Komen ontbrekende staartpennen voor bij wilde vogels? Antwoord: Ja.


Een vraag die overblijft is dan nog: Is de combinatie van beschadigde vleugelpunten en ontbrekende staartpennen niet té toevallig? Beide 'onvolkomenheden' lijken in elk geval niet zeldzaam bij wilde Redheads/andere duikeenden.

Probleem is dat je dit rijtje ook geldt voor een in gevangenschap gehouden Redhead; je moet eigenlijk de frequentie weten van deze specifieke beschadiging bij wilde vs in gevangenschap gehouden Redheads maar het blijft lastig (teveel variabelen)

Je kan nooit uitsluiten dat deze beschadiging het gevolg is van gevangenschap, en wat is niet zeldzaam van een onvolkomenheid, 1 op 100, 1 op 1000 ?

Blijkbaar is er geen openbare database beschikbaar waar gegevens te zien zijn van (eend) ringstations of wordt er niet naar dit soort beschadigingen gekeken ?

Zal voor de CDNA mensen een lastige beslissing worden maar als ik in die commissie zou zitten had ik 'm niet geaccepteerd omdat je gewoon niet kan uitsluiten dat die beschading het gevolg is van gevangenschap.


Zie http://www.dutchavifauna.nl/handboek#2_6 en http://www.dutchavifauna.nl/handboek#2_10 voor hoe CDNA omgaat met dergelijke problematiek.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: theomuusse op februari 10, 2016, 13:36:49 PM
Kapotte vleugels bij duikeenden zie ik doorgaans het meest wanneer het vriest/ heeft gevroren.
De zwakkere vogels krijgen ijs op de vleugels waardoor ze kapotgaan.

Theo

En een paar hagelkorrels zouden ook zo'n schade aan kunnen richten. Wat voor een Amerikaanse eend heel logisch is overigens want de eendenjacht is daar heel populair ...  8) 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

peter van santbrink

Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2016, 13:46:08 PM
Citaat van: peter van santbrink op februari 10, 2016, 13:17:33 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2016, 11:21:04 AM
Ik denk dat dat vooral voor gaten in kennis geldt. Is er variatie in kleedkenmerken bij zuivere Redhead? Antwoord: Ja. Is de Redhead man zoals afgebeeld in de vogelgids dus exemplarisch voor een doorsnee wilde, zuivere man Redhead? Antwoord: Nee. Valt de afwijking van onze vogel binnen de variatie bij wilde zuivere vogels? Antwoord: Ja. Is onze vogel extreem in het aantal afwijkingen van 'de typische vogelgidswoerd Redhead', in vergelijking met willekeurige wilde zuivere vogels? Antwoord: Nee. Komen (gelijkaardig) beschadigde vleugelpunten voor bij wilde vogels? Antwoord: Ja. Komen ontbrekende staartpennen voor bij wilde vogels? Antwoord: Ja.


Een vraag die overblijft is dan nog: Is de combinatie van beschadigde vleugelpunten en ontbrekende staartpennen niet té toevallig? Beide 'onvolkomenheden' lijken in elk geval niet zeldzaam bij wilde Redheads/andere duikeenden.

Probleem is dat je dit rijtje ook geldt voor een in gevangenschap gehouden Redhead; je moet eigenlijk de frequentie weten van deze specifieke beschadiging bij wilde vs in gevangenschap gehouden Redheads maar het blijft lastig (teveel variabelen)

Je kan nooit uitsluiten dat deze beschadiging het gevolg is van gevangenschap, en wat is niet zeldzaam van een onvolkomenheid, 1 op 100, 1 op 1000 ?

Blijkbaar is er geen openbare database beschikbaar waar gegevens te zien zijn van (eend) ringstations of wordt er niet naar dit soort beschadigingen gekeken ?

Zal voor de CDNA mensen een lastige beslissing worden maar als ik in die commissie zou zitten had ik 'm niet geaccepteerd omdat je gewoon niet kan uitsluiten dat die beschading het gevolg is van gevangenschap.


Zie http://www.dutchavifauna.nl/handboek#2_6 en http://www.dutchavifauna.nl/handboek#2_10 voor hoe CDNA omgaat met dergelijke problematiek.

Had dit inderdaad gezien, waar wij dus bij deze vogel naar kijken is of de beschadiging "verdacht" is: punt 2.6, quote "de vogel vertoont een verdachte slijtage aan het verenkleed, een voor de soort atypische rui of vreemde vergroeiingen aan poten en/of snavel, zoals extreem lange nagels"

rest van de punten zit wel goed volgens mij

zag trouwens op dezelfde site een lijst van niet aanvaarde gevallen: http://www.dutchavifauna.nl/records/5 ; is dit een volledige lijst ? meende eerder hier op het forum/DBA forum iets gelezen te hebben over een Marmereend in Zeeland van 2009 die niet oke was ? (is voor m'n tijd, ben pas 5 jaartjes vogelaar O0)

Vincent Hart

Nee, dat zijn (redelijk) recente niet-aanvaarde gevallen. Voor alle aanvaarde en niet-aanvaarde gevallen hier de soort opzoeken: http://www.dutchavifauna.nl/list


En de vraag is of je over 'verdacht' kunt spreken bij een type beschadiging dat regelmatig bij wilde vogels lijkt voor te komen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

Citaat van: peter van santbrink op februari 10, 2016, 13:57:20 PMzag trouwens op dezelfde site een lijst van niet aanvaarde gevallen: http://www.dutchavifauna.nl/records/5 ; is dit een volledige lijst ? meende eerder hier op het forum/DBA forum iets gelezen te hebben over een Marmereend in Zeeland van 2009 die niet oke was ?
Het oordeel over de Marmereend (met aanzienlijk rafeligere vleugels) vind je in het CDNA-verslag van 2010: http://www.dutchbirding.nl/cdna.php?id=700

JanHein

Robertmeer

Citaat van: migratorius op februari 10, 2016, 14:10:47 PM
Citaat van: peter van santbrink op februari 10, 2016, 13:57:20 PMzag trouwens op dezelfde site een lijst van niet aanvaarde gevallen: http://www.dutchavifauna.nl/records/5 ; is dit een volledige lijst ? meende eerder hier op het forum/DBA forum iets gelezen te hebben over een Marmereend in Zeeland van 2009 die niet oke was ?
Het oordeel over de Marmereend (met aanzienlijk rafeligere vleugels) vind je in het CDNA-verslag van 2010: http://www.dutchbirding.nl/cdna.php?id=700

JanHein
En hier: http://www.dutchavifauna.nl/record/29974
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jos Welbedacht

CiteerEn de vraag is of je over 'verdacht' kunt spreken bij een type beschadiging dat regelmatig bij wilde vogels lijkt voor te komen.

Nouja, ik vind het wel wat verdacht. Afgebroken handpennen kunnen makkelijk gelinkt worden aan het leven in gevangenschap terwijl een minderheid van de wilde vogels ze heeft. In die zin is het dus wel enigszins verdacht, en is verdere beoordeling nodig. Scoort de vogel goed op andere punten (ja denk ik, behalve misschien die staart?)? Zijn er goede natuurlijke verklaringen voor de beschadigingen te linken aan deze vogel (basaltblokken langs de vaart?)?

Al met al ben ik minder sceptisch dan eerst, maar ik vraag me nog steeds af of 'ie de beoordeling door zal komen. Misschien speelt het ook wel mee dat ik 'm inmiddels zelf gezien heb :angel:.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Ik denk dat je gerust kunt stellen dat ook een minderheid van de gehouden Redheads afgebroken vleugelpunten heeft.
Waar het m.i. bij 'verdacht' om gaat is dat het type beschadiging het best te verklaren is door herkomst uit gevangenschap (bijv kort-/leewieken of restschade daarvan, of een [sterk] gesleten verenkleed en/of slijtschade aan naakte delen) en niet/minder goed met een 'ongelukje in het wild'.
Voor mij persoonlijk geldt voor de beschadigingen bij onze vogel dat hij die zowel in het wild als in gevangenschap opgelopen zou kunnen hebben.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Frank van Duivenvoorde

Het handboek stelt: "Als er aanwijzingen of gegronde vermoedens zijn dat de vogel van niet-wilde herkomst is, dan wordt het geval afgewezen."
De bewijslast is dus duidelijk.
Dat het toevallig een zeer zeldzame vogel is doet dan niet meer ter zake, immers de commissie en de regels gaan alleen over zeldzame en zeer zeldzame vogels. Dus flinke kluif om evt. afwijzing te kunnen beredeneren.

Edwin Russer

Citaat van: Frank van Duivenvoorde op februari 10, 2016, 14:55:04 PM
Het handboek stelt: "Als er aanwijzingen of gegronde vermoedens zijn dat de vogel van niet-wilde herkomst is, dan wordt het geval afgewezen."
De bewijslast is dus duidelijk.
Dat het toevallig een zeer zeldzame vogel is doet dan niet meer ter zake, immers de commissie en de regels gaan alleen over zeldzame en zeer zeldzame vogels. Dus flinke kluif om evt. afwijzing te kunnen beredeneren.


Of juist niet en hanteert men dezelfde argumentatie als bij de afgewezen Marmereend 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

meeuwissen

Citaat van: frankneijts op februari 10, 2016, 13:51:37 PM
Citaat van: theomuusse op februari 10, 2016, 13:36:49 PM
Kapotte vleugels bij duikeenden zie ik doorgaans het meest wanneer het vriest/ heeft gevroren.
De zwakkere vogels krijgen ijs op de vleugels waardoor ze kapotgaan.

Theo

En een paar hagelkorrels zouden ook zo'n schade aan kunnen richten. Wat voor een Amerikaanse eend heel logisch is overigens want de eendenjacht is daar heel populair ...  8) 8)

De taferelen rond de eendenjacht in de V.S. heb ik kunnen aanschouwen op internet. Mogen wij ons hier nog een beetje gelukkig prijzen.
Misschien is het mij ontgaan en is het al eerder ter sprake gekomen. Ik vraag me af of een Tafeleend met een dergelijke beschadiging in staat is de oceaan over te steken?
Mogen we gemakshalve aannemen dat hij geen problemen ondervindt van deze tocht met een handicap?
Is hij wel heel overgekomen dan moet de schade in Europa zijn ontstaan en hiervoor zijn talloze oorzaken voor in te vullen.
Groet

Vincent Hart

@Edwin: 'Verdacht' laat natuurlijk ruimte voor interpretatie. Mijn inschatting is dat de schade bij de Marmereend eerder als verdacht wordt aangemerkt dan die bij de Redhead. Maar dat blijft uiteraard gissen, en er zit een andere CDNA nu dan toen. Overigens (en ik heb 'm niet eens) had ik aanvaarding van die Marmereend niet onlogisch gevonden...


@Guido: De vogel lijkt er tijdens het vliegen hier in elk geval geen enkele hinder van te ondervinden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart


En als je 'm zo ziet krijg je ook niet het idee dat een uitstekende vlieger als een eend met deze beschadiging de oceaan alleen maar cirkeltjes draaiend zou kunnen overbruggen:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2016, 17:53:01 PM
@Edwin: 'Verdacht' laat natuurlijk ruimte voor interpretatie. Mijn inschatting is dat de schade bij de Marmereend eerder als verdacht wordt aangemerkt dan die bij de Redhead. Maar dat blijft uiteraard gissen, en er zit een andere CDNA nu dan toen. Overigens (en ik heb 'm niet eens) had ik aanvaarding van die Marmereend niet onlogisch gevonden...


@Guido: De vogel lijkt er tijdens het vliegen hier in elk geval geen enkele hinder van te ondervinden.

Als ik het goed onthouden heb week het ruipatroon bij de Marmereend ook af en was dat een belangrijke reden om niet te aanvaarden.
Wietze Janse

Vincent Hart

Dat kan, maar in de al eerder door Frank van der Meer aangehaalde tekst uit het Jaarverslag staat daar niets over:
identification accepted but this (unringed) individual showed several broken feathers in its left wing, which may be indicative of earlier captivity; cf Dutch Birding 31: 324, plate 425, 2009
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2016, 18:18:52 PM
Dat kan, maar in de al eerder door Frank van der Meer aangehaalde tekst uit het Jaarverslag staat daar niets over:
identification accepted but this (unringed) individual showed several broken feathers in its left wing, which may be indicative of earlier captivity; cf Dutch Birding 31: 324, plate 425, 2009

Toevallig, was mij ook opgevallen  ;) O0 Vandaar dat ik het ff noemde.
Wietze Janse

RoelofdeB

Als je het hier hebt over een extreem zeldzame dwaalgast moet je denk ik bedenken dat een deel van die zeldzaamheid te maken kan hebben met de knap lastige determinatie. Verder moet ook bedacht worden dat deze zeer weinig gehouden eend, zonder ringen ook in gevangenschap zeer zeldzaam is..en dan ook nog ontsnapt...nog zeldzamer. Het is ook gevaarlijk dwaalgasten qua uiterlijk 1 op 1 met 'normale' vogels te vergelijken, wellicht heeft dit beest vanwege zijn gedwaal de beschadigingen opgelopen (aanval van meeuw) of heeft hij daardoor een slechte conditie (gehad) waardoor hij ijs op z'n vleugels heeft gekregen zoals Theo suggereerde.

Wouter Puyk

Waar dobbert deze dubieuze duck als ie niet diep in het Van Starkenborghkanaal drijft?

meeuwissen

Citaat van: RoelofdeB op februari 10, 2016, 23:13:43 PM
Als je het hier hebt over een extreem zeldzame dwaalgast moet je denk ik bedenken dat een deel van die zeldzaamheid te maken kan hebben met de knap lastige determinatie. Verder moet ook bedacht worden dat deze zeer weinig gehouden eend, zonder ringen ook in gevangenschap zeer zeldzaam is..en dan ook nog ontsnapt...nog zeldzamer. Het is ook gevaarlijk dwaalgasten qua uiterlijk 1 op 1 met 'normale' vogels te vergelijken, wellicht heeft dit beest vanwege zijn gedwaal de beschadigingen opgelopen (aanval van meeuw) of heeft hij daardoor een slechte conditie (gehad) waardoor hij ijs op z'n vleugels heeft gekregen zoals Theo suggereerde.
Hoi Roelof,
Hoewel ik niet thuis ben in die kringen heb ik een fokker gevonden in Noord-Holland, die de Roodkopeend in zijn bestand van 110(!) eendensoorten heeft. Namelijk Waterfowl Breeding Farm Kooy en Sons. Zij gaan binnenkort de fok weer opstarten, wordt vermeld. Ook Aviornis Nederland, vereniging van enthousiaste liefhebbers, besteedt aandacht aan de Redhead, Roodkopeend in haar blad van oktober 2013 nr. 233 met twee artikelen. Gelukkig heb ik het blad zelf niet, maar misschien loont het het artikel eens door te nemen.
Groet Guido

migratorius

Citaat van: Wouter Puyk op februari 11, 2016, 08:45:23 AM
Waar dobbert deze dubieuze duck als ie niet diep in het Van Starkenborghkanaal drijft?
Als we dat nou eens wisten! (Hij dobbert overigens "hoog" in het Van Starkenborghkanaal).
Het Aduarderdiep en het Hoendiep staan dwars op het kanaal: misschien dat hij bij andere windrichtingen daar zit, maar ik vermoed dat deze ook afgezocht zijn. Bij mooi weer is het Van Starkenborghkanaal heel slecht belicht...

JanHein

frankneijts

#144
Citaat van: meeuwissen op februari 11, 2016, 11:57:47 AM
Citaat van: RoelofdeB op februari 10, 2016, 23:13:43 PM
Als je het hier hebt over een extreem zeldzame dwaalgast moet je denk ik bedenken dat een deel van die zeldzaamheid te maken kan hebben met de knap lastige determinatie. Verder moet ook bedacht worden dat deze zeer weinig gehouden eend, zonder ringen ook in gevangenschap zeer zeldzaam is..en dan ook nog ontsnapt...nog zeldzamer. Het is ook gevaarlijk dwaalgasten qua uiterlijk 1 op 1 met 'normale' vogels te vergelijken, wellicht heeft dit beest vanwege zijn gedwaal de beschadigingen opgelopen (aanval van meeuw) of heeft hij daardoor een slechte conditie (gehad) waardoor hij ijs op z'n vleugels heeft gekregen zoals Theo suggereerde.
Hoi Roelof,
Hoewel ik niet thuis ben in die kringen heb ik een fokker gevonden in Noord-Holland, die de Roodkopeend in zijn bestand van 110(!) eendensoorten heeft. Namelijk Waterfowl Breeding Farm Kooy en Sons. Zij gaan binnenkort de fok weer opstarten, wordt vermeld. Ook Aviornis Nederland, vereniging van enthousiaste liefhebbers, besteedt aandacht aan de Redhead, Roodkopeend in haar blad van oktober 2013 nr. 233 met twee artikelen. Gelukkig heb ik het blad zelf niet, maar misschien loont het het artikel eens door te nemen.
Groet Guido

Hoe verleidelijk ook: discussies over eventuele aantallen in gevangenschap in relatie tot een mogelijke dwaalgast (niet alleen die Roodkop!) zijn feitelijk zinloos. Precieze aantallen zijn nooit te achterhalen vanwege het ontbreken van een meldingsplicht, illegale importen, niet gemelde kweekresultaten en/of frauduleuze ringmethodes. Buiten dat is het nog veel lastiger uit te vinden hoeveel beestjes er daadwerkelijk ook van (kunnen) ontsnappen omdat ook daar geen meldingsplicht voor is en bepaalde kwekers (zeker in geval van waterwild) soms dermate grote of onoverzichtelijke collecties hebben dat zij niet eens zeker weten of een zekere vogel wel ontsnapt is. Zelfs een kansberekening loslaten op het fenomeen 'mogelijke escapes' heeft weinig zin omdat de variabelen te talrijk zijn en per soort ook nog eens sterk kunnen verschillen. En dan nog geldt: "het hoeft er maar één te zijn ....". Ik weet het, een dooddoener 1e klas maar ook een waarheid als een koe ... 8)
De CDNA heeft zich dat ook allemaal gerealiseerd en is daar in haar handboek ook volstrekt duidelijk over: "Het aantal exemplaren van de betreffende soort in gevangenschap wordt niet als criterium gehanteerd voor de status." En voor alle duidelijkheid nog eens als we het over 'status' hebben: "Bij een uitspraak over de status van het geval zijn er twee uitspraken mogelijk: 1. Wilde status en 2. Wilde status uitgesloten"
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RasManen

Citaat van: migratorius op februari 11, 2016, 12:02:56 PM
Citaat van: Wouter Puyk op februari 11, 2016, 08:45:23 AM
Waar dobbert deze dubieuze duck als ie niet diep in het Van Starkenborghkanaal drijft?
Als we dat nou eens wisten! (Hij dobbert overigens "hoog" in het Van Starkenborghkanaal).
Het Aduarderdiep en het Hoendiep staan dwars op het kanaal: misschien dat hij bij andere windrichtingen daar zit, maar ik vermoed dat deze ook afgezocht zijn. Bij mooi weer is het Van Starkenborghkanaal heel slecht belicht...

JanHein


Dat klopt, beide zijn afgezocht, bij afwezigheid (bijvoorbeeld afgelopen zaterdag, een dag voordat de vogel weer opdook op de oude plek). Het Aduarderdiep is erg overzichtelijk, maar grote stukken van het Reitdiep (met name tussen Garnwerd en Zoutkamp) zijn niet te overzien



Wim Nap

lupokatja

Citaat van: frankneijts op februari 11, 2016, 13:50:05 PM
En voor alle duidelijkheid nog eens als we het over 'status' hebben: "Bij een uitspraak over de status van het geval zijn er twee uitspraken mogelijk: 1. Wilde status en 2. Wilde status uitgesloten"

Het ter discussie stellen van de "bewijswaarde" van bepaalde kenmerken (o.a. tamheid bij de Roze Pelikaan, beschadigingen bij de Witkruintapuit en bij deze Amerikaanse Tafeleend) is m.i. terecht, maar zou ook gevolgen moeten hebben voor de "status" van de NL lijst. Blijkbaar kunnen we de rotte appels (ontsnapt, maar zonder ring) maar moeilijk als zodanig identificeren. Dit is overigens slechts een constatering, ik ben er zeker geen voorstander van om wat dit betreft de kop in het zand te steken.

Vooralsnog zou ik het dan ook helemaal niet zo gek vinden wanneer deze Amerikaanse Tafeleend aanvaard zou worden. Wel zou de tekst in het handboek misschien eens moeten worden aangepast om wat meer recht te doen aan de werkelijkheid: 1. Mogelijk wilde status en 2. Wilde status uitgesloten. Nu belooft de commissie m.i. duidelijk meer dan ze waar kan maken.

Lutzen

Vincent Hart

De toelichting op wat 'wilde status' genoemd wordt staat er al:
"wanneer een soort in staat wordt geacht hier op eigen kracht te kunnen verschijnen, dan dienen gevallen van deze soort aanvaard te worden, tenzij er indicaties bestaan dat de vogel uit gevangenschap afkomstig is (zie paragraaf 2.7)" (Bron).
Maar met je eens dat er duidelijker geformuleerd zou kunnen worden dat 'wilde status' daarmee niet zonder meer wilde status betekent.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

lupokatja

Citaat van: Vincent Hart op februari 11, 2016, 14:55:43 PM
De toelichting op wat 'wilde status' genoemd wordt staat er al:
"wanneer een soort in staat wordt geacht hier op eigen kracht te kunnen verschijnen, dan dienen gevallen van deze soort aanvaard te worden, tenzij er indicaties bestaan dat de vogel uit gevangenschap afkomstig is (zie paragraaf 2.7)" (Bron).
Maar met je eens dat er duidelijker geformuleerd zou kunnen worden dat 'wilde status' daarmee niet zonder meer wilde status betekent.

Zeker wanneer alleen een kweekring of een achtergebleven stuk gaas in de vleugel als "indicatie" kunnen worden opgevat (niet dat ik vind dat dat al het geval is). Een "indicatie" in de wat ruimere (gangbare) zin van het woord zijn dit soort vleugelbeschadigingen namelijk wel, even aangenomen dat ze toch vaker in gevangenschap dan in het wild ontstaan. Plaatjes van vermoedelijk wilde eenden met soortgelijke beschadigingen maken vooral duidelijk dat het geen diagnostisch bewijs is. Persoonlijk heb ik het idee dat deze Amerikaanse Tafeleend qua "indicatie" beter scoort dan zowel Witkruintapuit als Roze Pelikaan en minder dan de Roodkeelnachtegaal, maar het blijft afwachten waar de CDNA de grens zal leggen.

Lutzen

Rob Koelman

Probleem blijft dat je bij dit soort beesten nooit met zekerheid kunt zeggen of ze wild zijn of betrekking hebben op een escape. Hooguit kun je zeggen dat een wilde herkomst goed mogelijk of zelfs waarschijnlijk is (waarneming aanvaard) of dat een herkomst uit gevangenschap meer voor de hand ligt (niet aanvaard). Aan het CDNA de taak om deze nogal arbitraire beslissing te nemen.

Feitelijk doet geen van beide beslissingen (aanvaard / niet aanvaard) recht aan de echte status van dit soort waarnemingen. Je weet het namelijk gewoon niet. Daarvoor hebben ze in het buitenland de D-lijst uitgevonden (daar is ie weer!). In ons land blijft men zich daar halsstarrig tegen verzetten, wat er toe leidt dat er uiteindelijk een aantal waarnemingen onterecht geaccepteerd zullen zijn voor de A-lijst. Leuk voor de vogelaars die waarde hechten aan soortenlijstjes, maar vervuiling voor het overzicht van echt wilde soorten die ooit in ons land zijn waargenomen...
Met vriendelijke groet, Rob