Grote Kruisbekken Leersumse Veld, het is weer verziekt!

Gestart door Jan Mudde, oktober 23, 2017, 13:53:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Mudde

Sedert de ontdekking door Carlo ter Haar en mijzelf op 9 oktober van de groep Grote Kruisbekken op het Leersumse Veld heb ik weer eens getuige mogen zijn van het banale gedrag van postzegelverzamelaars, nep natuurfotografen, vogelspotters en alle andersoortig van pluimage zijnde luiden die het omwille van het "lijstje" of het mooie plaatje alle gedragsregels en toegangsvoorschriften aan hun laars lappen. Ook onze ( de mensen van de telpost) verzoeken om uit niet toegankelijke gebied te blijven en een gepaste afstand tot de vogels en hun verblijfplaats te bewaren werden herhaaldelijk doodleuk genegeerd!!! De gevolgen laten zich raden. Verstoorde vogels.Maar wel practige plaatjes en harde waarnemingen, dat dan gelukkig weer wel :wacko: :wacko: :wacko:

Dit gedrag is reden voor de terreineigenaar, SBB, om per heden strak te gaan handhaven en het toezicht te verscherpen. Lieden die zich zonder de benodigde vergunning buiten de paden begevn worden verwijderd en geverbaliseerd, stante pede!

Fijn om te mogen ervaren dat het weer eens gelukt is!!! Dank aan iedereen die weet dat hij/zij/het door dit bericht aangesproken wordt. Hulde!!!

Voor de goede orde zij nog even vermeldt dat de personen die vanaf zonop in het veld staan net ten westen van de "Grote Kruisbekken-Den" daar staan met een verleende onderzoeksvergunning tbv het trektellen. Dus laat deze mensen aub ook gewoon doen waar zij voor komen en ga niet het gebied in om even te buurten, bij controle gaat u namelijk gewoon op de bon heeft SBB verzekerd.

Alvast allen dank voor de vlotte medewerking en het mij overtuigen van het voorts louter onder embargo melden van "rode soortjes"

Met vriendelijke groetjes,

Jan Mudde

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Wouter Puyk

Hoi Jan, ik begrijp je ergernis, ik ben onlangs 2x keer langs gewandeld en zag waarnemers en fotografen van het pad af terwijl de kruisbekken prima vanaf het pad te zien zijn.
Overigens zijn het niet alleen vogelaars die de paden te buiten treden! Zo zijn er zonaanbidders die de ligstoel pontificaal op de heide plaatsen, zonaanbidders die zonder ligstoel op de heide liggen en legio wandelaars die buiten de paden treden. Laatste groep soms met niet aangelijnde honden...
Wat mij betreft wordt ook deze groep aangesproken en eventueel in een een later stadium beboet door SBB handhavers.

Al met al kunnen we wel stellen dat de recreatie druk op zo'n toegankelijk heideterrein in het midden van het land erg groot is en dat voorlichting over de kwetsbaarheid van deze natuur heel belangrijk is.

Jan Mudde

Citaat van: Wouter Puyk op oktober 23, 2017, 14:42:36 PM
Hoi Jan, ik begrijp je ergernis, ik ben onlangs 2x keer langs gewandeld en zag waarnemers en fotografen van het pad af terwijl de kruisbekken prima vanaf het pad te zien zijn.
Overigens zijn het niet alleen vogelaars die de paden te buiten treden! Zo zijn er zonaanbidders die de ligstoel pontificaal op de heide plaatsen, zonaanbidders die zonder ligstoel op de heide liggen en legio wandelaars die buiten de paden treden. Laatste groep soms met niet aangelijnde honden...
Wat mij betreft wordt ook deze groep aangesproken en eventueel in een een later stadium beboet door SBB handhavers.

Al met al kunnen we wel stellen dat de recreatie druk op zo'n toegankelijk heideterrein in het midden van het land erg groot is en dat voorlichting over de kwetsbaarheid van deze natuur heel belangrijk is.

Wel voorlichting is leuk maar dan moeten de betreffende personen wel hun oortjes, oogjes en hersencellen gebruiken om die informatie tot zich te nemen en zich er ook naar te gedragen............Na dik 14 dagen ben ik er persoonlijk ook wel klaar mee en mag SBB wat mij betreft ieder die maar een teenlengte buiten het pad staat gelijk verbaliseren, wat een volk loopt er tegenwoordig in het veld............

Groeten Jan Mudde

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

jeroenroelofsen

Er stond een waarneming van vorige week waarbij aan de hand van bijgevoegde prachtig te zien is wat er gebeurde. Gras/Heide snoeien, takken toevoegen en verwijderen. Onder de bomen staan, het was allemaal zichtbaar :rolleye:  :huh:. Waarneming lijkt nu verwijdert te zijn....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)