4 vliegen.

Gestart door bjornvanlieshout, september 05, 2007, 13:17:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout

Hallo allemaal,

Hier 4 vliegen, kunnen jullie me aan de juiste namen helpen (voor zover dat mogelijk is...)

#1: Groene vleesvlieg / Lucilia caesar?


#2: Dambordvlieg spec. / Sarcophaga spec.?


#3: Bromvlieg spec. / Calliphora spec. ?


#4: Kleine vlieg, geen idee.


Nog een vraagje over de sekse; zijn het met uitzondering van de groene allemaal mannetjes?

hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

m.v.g.
Bjorn

Date Lutterop

Voor al deze foto's geldt: er zijn meer hondjes die fikkie heten. Nagenoeg onmogelijk om er soortnamen op te plakken. Lucilia caesar heeft een aantal zeer gelijkende verwanten, waarvan een aantal zeker veel algemener zijn dan caesar. Sarcophagidae moet je echt op een speld hebben om er iets zinnigs over te kunnen zeggen (maar het is nog maar de vraag of dit er eentje is). Gaat veelal met kenmerken van de voortplantingsorganen.  

Groet,

Date

Groet,

Date


bjornvanlieshout

Ik was er al een beetje bang voor. Toch bedankt voor de uitleg!

m.v.g.
Bjorn

corzonneveld

#3
Bij de tweede vlieg denk ik eerder aan een sluipvlieg (Tachinidae). Soms valt daar nog wel iets zinngis over te zeggen vanaf foto. Ik zou het eens op www.diptera.info proberen, daar zitten enkele kenners.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Louis.Boumans

De groene vleesvliegen in de buurt van mijn huidige en vorige woning waren steeds Lucillia sericata. Deze ontwikkelen zich veel in vuilnis (vleesresten). Ze worden vaak gemeld als Lucillia ceasar omdat veelgebruikte algemene insectengidsen (alleen) die soort vermeldt als voorbeeld van een groene vleesvlieg.  Dit komt misschien omdat dat vertaalde gidsen zijn, en L. caesar in midden Europa of in het VK algemener is. (Vergelijkbare verwarring met de blauwe vleesvliegen.)
Wat betr mannetjes en vrouwtjes: het klopt dat bij 'dit soort vliegen' (Calyptrata) de ogen bij de mannetjes doorgaans dicht bijeen staan, en bij de vrouwtjes verder uiteen. Ik zou ook denken dat de 1e foto een vrouwtje is en de overige manntjes. Het beste is natuurlijk om dat per soort te checken, want er zijn vast uitzonderingen.

Date Lutterop

Ja, ook hier in het waddengebied is L. sericata verreweg de meest voorkomende Lucilia. Ooit 1 keer L. caesar gevangen. Maar er staan ook nog een aantal op een naam te wachten.....

Groet,

Date

Groet,

Date