Zilvermeeuw, maar hoe te herkennen?

Gestart door Steven Wytema, januari 29, 2016, 23:51:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Hoi, enige dagen geleden was ik in Amsterdam meeuwen aan het aflezen toen mn oog op een meeuw viel die in eerste instantie veel potentie had voor een Geelpoot:
dikke snavel, wittige kop met 'boze' oogstreep, ankers op de schouderveren en contrasterend met de egaal bruine dekveren.
Toen hij opvloog had ie een licht venster en veel te veel tekening op de staart en dus helaas pindakaas een Zilver.
Maar is er nou iemand die me kan vertellen hoe ik aan het kleed in zit al kan zien dat het een zilver is?

Ik leer tenslotte graag :D
Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/114150718
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2016-01-22 Amsterdam - Centrum
Foto's:

Toelichting:maf beest dat we eerst zagen lopen als goede kandidaat Geelpoot (behalve kort snaveltje, wel hoog op de poten, mooie ankertjes op mantel, en contrasterende donkere dekveren). Toen ie op de wieken ging was het helaas pindakaas met een zwaar getekende bovenstaart en erg licht venster op binnenhand.bij voorbaat dank Steven Wytema
Steven Wytema

Leon Edelaar

Hoi Steven,

Hoewel ik een veld- en giss (of jizz)vogelaar pur sang ben, toch maar een reactie.
Als ik alleen naar de foto kijk van de staande vogel (en even vergeet dat ik de staart al zie), zou ik er al niet meer dan een Zilver van maken.
Dit omdat de kopstreping fors is (jij omschrijft het als wittig, maar op de foto zie ik dat niet direct terug (en het is al januari, zilvers kleuren ook)), de ankers grof over komen (bij een Geelpoot veelal wat fijner getekend en wellicht al meer veren vervangen), de poten bij een Geelpoot lichter zouden zijn (meer zalmkleurig), de toppen van de tertials vrij veel wit vertonen, maar vooral omdat de handpennen niet erg zwart zijn. Meer met een sepia-tint . Bij een Geelpoot (zo is mijn ervaring, en zeker ook bij 2e en 3e winters) zijn handpennen zwart (richting Kleine mantel). Als ik alleen een handpen van deze vogel zou hebben, zou ik hem dus als Zilver opschrijven. (Het is geen exacte wetenschap. Ik zou de veer ook niet eens oprapen, maar bij wijze van spreken). Dit geldt ook voor de staart.  (op beide foto's zie je dat de Kokmeeuwen duidelijk zwartere handpennen en een zwartere staart hebben).
Voorts is de vogel op de onderdelen zwaar getekend. Ook bij een Geelpoot kan veel (en dus ook een dergelijke tekening op de onderdelen, maar voorbij de poten is de buik ook vaak licht/wit. Zeker in sept/okt. herken je hier een Geelpoot vrij snel aan). Op deze foto is dit niet te zien, maar gezien de tekening op de borst verwacht ik dat dit vrij ver doorliep.

En bij twijfel, altijd hetzelfde doen als wat jij hebt gedaan. De vogel laten opvliegen.....

Steven Wytema

Super! mega bedankt, hier staan weer enorm veel van die kleine handige details in die niet altijd (in hun eentje) bruikbaar zijn, maar bij elkaar toch onweerlegbaar zilver zeggen. En er zaten ook een aantal "ohja"tjes bij ;)  -> zwarte hp en pootkleur wist ik bijvoorbeeld eigenlijk al, tertialtoppen ook maar dat vond ik nog wel in overlapzone liggen.

Either way: in één post een bak aan nieuwe kleinigheidjes erbij geleerd thx!  :duim:
Steven Wytema

Merijn Loeve

Citaat van: Leon Edelaar op januari 31, 2016, 20:58:05 PM
Hoi Steven,

Hoewel ik een veld- en giss (of jizz)vogelaar pur sang ben, toch maar een reactie.
Als ik alleen naar de foto kijk van de staande vogel (en even vergeet dat ik de staart al zie), zou ik er al niet meer dan een Zilver van maken.
Dit omdat de kopstreping fors is (jij omschrijft het als wittig, maar op de foto zie ik dat niet direct terug (en het is al januari, zilvers kleuren ook)), de ankers grof over komen (bij een Geelpoot veelal wat fijner getekend en wellicht al meer veren vervangen), de poten bij een Geelpoot lichter zouden zijn (meer zalmkleurig), de toppen van de tertials vrij veel wit vertonen, maar vooral omdat de handpennen niet erg zwart zijn. Meer met een sepia-tint . Bij een Geelpoot (zo is mijn ervaring, en zeker ook bij 2e en 3e winters) zijn handpennen zwart (richting Kleine mantel). Als ik alleen een handpen van deze vogel zou hebben, zou ik hem dus als Zilver opschrijven. (Het is geen exacte wetenschap. Ik zou de veer ook niet eens oprapen, maar bij wijze van spreken). Dit geldt ook voor de staart.  (op beide foto's zie je dat de Kokmeeuwen duidelijk zwartere handpennen en een zwartere staart hebben).
Voorts is de vogel op de onderdelen zwaar getekend. Ook bij een Geelpoot kan veel (en dus ook een dergelijke tekening op de onderdelen, maar voorbij de poten is de buik ook vaak licht/wit. Zeker in sept/okt. herken je hier een Geelpoot vrij snel aan). Op deze foto is dit niet te zien, maar gezien de tekening op de borst verwacht ik dat dit vrij ver doorliep.

En bij twijfel, altijd hetzelfde doen als wat jij hebt gedaan. De vogel laten opvliegen.....

Amen!
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

caliprobola

Ik kan me vergissen maar ligt daar tussen tertials en vleugeldekveren enerzijds en die grijze mantelveren met ankerpatroon anderzijds nog geen rij bruinige, gesleten en dus juveniele mantelveren?