Welk programma om foto's te archiveren?

Gestart door Alex Kwak, januari 29, 2016, 13:50:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Ik zoek een programma waarmee ik mijn foto's kan taggen met termen uit verschillende categorieën.
Voorbeeld: ik ben net terug uit Gambia en wil mijn (vogel)foto's kunnen taggen met 2015, Gambia, soortnaam en een soort van sterren-classificatie.
Bestaat zoiets? Of mooier nog, heeft iemand hier al ervaring mee?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lowieke

gThumb is bij veel Linux distributies de standaard viewer/editor en daar zit het allemaal ingebakken. Op Windows gebruikte ik ooit ACDSee en dat biedt de meeste, inmiddels wellicht alle, opties die je zoekt.
Jeroen.

HPM

Herman van der Meer


Alex Kwak

Bedankt allemaal, ik zal eens kijken wat voor mij het beste werkt. Vooralsnog lijkt Daminion te doen wat ik wil.  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Henri25

Citaat van: Alex Kwak op januari 29, 2016, 17:10:23 PM
Bedankt allemaal, ik zal eens kijken wat voor mij het beste werkt. Vooralsnog lijkt Daminion te doen wat ik wil.  :duim:

Daminion is echt super! Er zit alleen een grens op van 15000 foto's per catalogus, of je moet een licentie kopen  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Alex Kwak

Citaat van: Henri25 op januari 29, 2016, 17:50:02 PM
Daminion is echt super! Er zit alleen een grens op van 15000 foto's per catalogus, of je moet een licentie kopen  ;)

Ik heb er geen probleem mee om een paar tientjes te betalen voor een programma dat echt goed is  :blink:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Henri25

Citaat van: Alex Kwak op januari 29, 2016, 17:53:16 PM
Citaat van: Henri25 op januari 29, 2016, 17:50:02 PM
Daminion is echt super! Er zit alleen een grens op van 15000 foto's per catalogus, of je moet een licentie kopen  ;)

Ik heb er geen probleem mee om een paar tientjes te betalen voor een programma dat echt goed is  :blink:

Ik ook niet :), mijn limiet zit dan ook op 75000 xD, maar ja sommigen houd het wel tegen  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op januari 29, 2016, 13:50:20 PM
Voorbeeld: ik ben net terug uit Gambia en wil mijn (vogel)foto's kunnen taggen met 2015, Gambia, soortnaam en een soort van sterren-classificatie.
Dat kan met Picasa.

DiederikN

Gebruik zelf ook Picasa, maar overweeg over te stappen naar een ander programma. Misschien dat daminion ook eens uitproberen..

marcel123

CiteerDesktop application[/size]As of March 15, 2016, we will no longer be supporting the Picasa desktop application. For those who have already downloaded this—or choose to do so before this date—it will continue to work as it does today, but we will not be developing it further, and there will be no future updates. If you choose to switch to Google Photos, you can continue to upload photos and videos using the desktop uploader at photos.google.com/apps.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

HPM

Je kan trouwens je foto's al heel aardig organiseren door ze te verdelen over een aantal (sub-)mappen en een functionele naamgeving van je bestanden. Met een beetje goede browser of fotoviewer kom je dan al een heel eind.
Een probleem met speciale programma's is dat tags niet altijd uitwisselbaar zijn, dus als je dan overstapt op iets anders ben je ze weer kwijt.
Ik heb al gezien dat een overstap van Picasa naar Google Photo wat dat betreft ook niet vlekkeloos is. Wat je nu in Picasa hebt staan staat ook al in Photo, maar filenames in Picasa worden niet overgenomen in Photo. Het worden gecodeerde links. Als je dus je foto's een beschrijvende naam had gegeven ben je die in Photo kwijt. De indeling in mappen wordt wel overgenomen.
Herman van der Meer

marcel123

Citaat van: HPM op februari 13, 2016, 10:53:57 AM
Je kan trouwens je foto's al heel aardig organiseren door ze te verdelen over een aantal (sub-)mappen en een functionele naamgeving van je bestanden.  maar filenames in Picasa worden niet overgenomen in Photo. De indeling in mappen wordt wel overgenomen.

Ik zoek een tool om de bestanden een functonele naam te geven, zooals yyyymmdd_tag. Dat deed ik met Windows Live Photo Gallery en Movie Maker 2011 maar dat krijg ik niet gedownload onder windows 10. Is er een alternatief?
https://www.microsoft.com/nl-nl/download/confirmation.aspx?id=26689

Platbuik

Irfanview heeft uitgebreide mogelijkheden (zie Help-printje: thumbnail-view, select foto's, Batch-rename).Ik weet niet of het op W10 ondersteund wordt, maar probeer het eens, het is gratis, en kan veeeeeel meer.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)


HPM

Citaat van: optilete op augustus 20, 2016, 22:59:44 PM
Citaat van: HPM op februari 13, 2016, 10:53:57 AM
Je kan trouwens je foto's al heel aardig organiseren door ze te verdelen over een aantal (sub-)mappen en een functionele naamgeving van je bestanden.  maar filenames in Picasa worden niet overgenomen in Photo. De indeling in mappen wordt wel overgenomen.

Ik zoek een tool om de bestanden een functonele naam te geven, zooals yyyymmdd_tag. Dat deed ik met Windows Live Photo Gallery en Movie Maker 2011 maar dat krijg ik niet gedownload onder windows 10. Is er een alternatief?
https://www.microsoft.com/nl-nl/download/confirmation.aspx?id=26689

Met een functionele naam bedoelde ik echt de naam van het bestand. bijvoorbeeld een naam met daarin (een afkorting) van soort, gebied en datum. Tags zijn iets anders. Een probleem met tags is dat ze door programma's niet altijd in het bestand worden opgenomen, maar in een apart bestand, wat dan meestal niet overdraagbaar is. Als je dan op een ander programma overstapt ben je je tags kwijt.
Als je je foto's met een goede naam dan opslaat in mappen per datum of onderwerp (soort) heb je ze al aardig georganiseerd.



Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Citaat van: optilete op augustus 20, 2016, 22:59:44 PM
Citaat van: HPM op februari 13, 2016, 10:53:57 AM
Je kan trouwens je foto's al heel aardig organiseren door ze te verdelen over een aantal (sub-)mappen en een functionele naamgeving van je bestanden.  maar filenames in Picasa worden niet overgenomen in Photo. De indeling in mappen wordt wel overgenomen.

Ik zoek een tool om de bestanden een functonele naam te geven, zooals yyyymmdd_tag. Dat deed ik met Windows Live Photo Gallery en Movie Maker 2011 maar dat krijg ik niet gedownload onder windows 10. Is er een alternatief?
https://www.microsoft.com/nl-nl/download/confirmation.aspx?id=26689
Kijk eens bij Flash Nename (kost een paar centen, maar kan erg veel)
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ArjenDrost †

Ik ben groot voorstander van Lightroom. Niet alleen een mooi bewerkingsprogramma, maar ook een prima database. Ben je in 1x klaar.
Adobe wil tegenwoordig graag dat je een Creative cloud abonnement neemt, maar als je even goed zoekt, kun je ook nog een stand alone versie kopen.

Groeten, Arjen

jeroenroelofsen

Citaat van: ArjenDrost op september 29, 2016, 00:49:42 AM
Ik ben groot voorstander van Lightroom. Niet alleen een mooi bewerkingsprogramma, maar ook een prima database. Ben je in 1x klaar.
Adobe wil tegenwoordig graag dat je een Creative cloud abonnement neemt, maar als je even goed zoekt, kun je ook nog een stand alone versie kopen.

Groeten, Arjen
Helemaal mee eens. Heb voor de vogels op basis van de lijst Dutchbirding alle vogels die ooit in Nederland zijn geaccepteerd als keywords geïmporteerd (inclusief engelse, latijnse en groep naam). Erg handig om snel je foto's te taggen. Daarbij ook nog eens zeer goed om de meest voorkomende bewerking te kunnen doen.

Nog een tip voor aanschaf. Mocht je bij een onderwijs of wetenschappelijke instelling werken, dan is het vaak mogelijk om heel goedkoop via Surfspot legale versies van vele software pakketten (waaronder Adobe CS5.5 inclusief Ligthroom) aan te schaffen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)