Hoofdmenu

Rups veelvraat?

Gestart door Alipo, januari 28, 2016, 15:03:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alipo

Ik twijfel of het de veelvraat is, de langere lichte haren ontbreken.
Het betreft deze waarneming
http://knnvhaarlem.waarneming.nl/waarneming/view/114277092
onzeker Veelvraat - Macrothylacia rubi gezien op 2015-06-07 IJmuiden - Zuidpier - Jachthaven Seaport Marina
Foto's:




bij voorbaat dank Alie van Nijendaal

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Alipo

Ik heb zoveel foto's nagekeken op waarneming, maar allemaal heel kleurig (van januari terugkijkend), tot ik bij juli kwam, daar zie ik pas de bruine exemplaren. Ik had hem al onder hageheld weggeschreven, maar dacht dat het dus niet goed was. Bedankt voor de duidelijkheid.

Rayan Majoor

Voor de volgende keer: de hageheld heeft kortere haren en nooit deze wittige strepen aan de zijkant. In een vroeger stadium zien ze er al helemaal anders uit dus dan zul je ze zelfs niet zo snel in de meer volgroeide rupsen herkennen. Bovendien is de veelvraat als volgroeide rups nu aan het overwinteren en zul je in de zomer niet als volgroeide rups aantreffen, alleen aan het einde van de zomer als jong rupsje. De hageheld zie je juist in Juni nog als volgroeide rups. Beste is daarom ook om bij rupsen even op vlindernet.nl te kijken, daar zie je vaak de verschillende stadia en kan je de verschillen zelf ook beter zien tussen verschillende soorten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Alipo

Ha, dus daarom het verschil in kleur. Heel erg bedankt Rayan voor de uitleg.

ewoudploeg

Citaat van: r.majoor op januari 28, 2016, 16:43:58 PM
Voor de volgende keer: de hageheld heeft kortere haren en nooit deze wittige strepen aan de zijkant...

Ik denk dat hier een klein foutje zit. Hageheld heeft juist wel de witte streepjes, die bij de veelvraat ontbreken ;) .
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Rayan Majoor

Citaat van: ewoudploeg op februari 03, 2016, 09:58:24 AM
Citaat van: r.majoor op januari 28, 2016, 16:43:58 PM
Voor de volgende keer: de hageheld heeft kortere haren en nooit deze wittige strepen aan de zijkant...

Ik denk dat hier een klein foutje zit. Hageheld heeft juist wel de witte streepjes, die bij de veelvraat ontbreken ;) .
oeps, ja, je hebt gelijk. Ik haalde ze door elkaar terwijl ik de zin typete. Hageheld heeft deze witte streepjes en veelvraat heeft langere haren  :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl