Hoofdmenu

Russula

Gestart door adinda, september 04, 2007, 22:42:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Ik kan het niet laten ook al weet ik dat determineren van de Russula moeilijk is maar deze jong exemplaren vond ik wel erg mooi.

Joop

Foto 1
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

En hier zijn oudere broertje of zusje.

Foto 2
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#2
foto 4
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#3
En hier nog een mooie Russula

Foto-5

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

wim veraghtert

Ik denk ook aan R. mairei bij het zien van de eerste foto.
(Nederlandse naam is Stevige braakrussula, dacht ik.)

Ook voor de overige sluit ik me aan bij Gerrit.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

adinda

#5
CiteerJoop,
De eerste is mogelijk de Stevige (met dank aan Wim) braakrussula (Russula mairei), vanwege het voorkomen bij beuken.
De tweede is geen Russula, maar waarschijnlijk de Breedplaatstreephoed (Megacollybia platyphylla), met witte rhizomorfen aan zijn steelbasis.
En de derde zou wel eens de Berijpte russula (Russula parazurea) kunnen zijn, hoewl hij wel wat veel roodpaarse tinten in zijn hoed heeft.
Hier heb je twee detailopnames Gerrit maar deze komt niet echt overeen met wat er in soortenbank staat beschreven betreffende Breedplaat Streephoed, zeker niet qua kleur . Nu is dit niet alleszeggend maar toch.

Joop

Foto 6
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#6
Foto 7
Met vriendelijke groeten,

Joop

Ismael

de laatste 2 zijn zeker de breedplaatstreephoed. Een dergelijke donkere hoed had ik ook een keer en was ook verward, maar was toch de breedplaat. Ook goed te zien aan de rhizomorfen aan de voet, en natuurlijk op/bij hout
Groeten Ismaƫl Wind

adinda

Citeerde laatste 2 zijn zeker de breedplaatstreephoed. Een dergelijke donkere hoed had ik ook een keer en was ook verward, maar was toch de breedplaat. Ook goed te zien aan de rhizomorfen aan de voet, en natuurlijk op/bij hout
Bedankt voor de info Ismael

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#9
Praten we hier weer wel over een Russula?

Joop

Foto 8
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Foto 9
Met vriendelijke groeten,

Joop

Nico Dam

Joop,
Nieuwe paddestoel, nieuw topic, dat houdt het overzichtelijk.
Waarom denk je dat je laatste foto's een Russula afbeelden?
Groet,
Nico

adinda

#12
CiteerJoop,
Nieuwe paddestoel, nieuw topic, dat houdt het overzichtelijk.
Waarom denk je dat je laatste foto's een Russula afbeelden?
Groet,
Nico
Omdat Russula's van die mooie ingevallen hoeden hebben, maar bij nader inzien mis ik bij Russula's het dopje wat je hier in het centrum ziet en ik denk dat de steel ook ietwat aan de dunne kant is.
Excuses voor de veroorzaakte onoverzichtelijkheid zal in het vervolg per exemplaar posten, de grote variatie in paddestoelen maakt het voor amateurs zoals ik al niet gemakkelijk zeker als je nog niet in de gaten hebt met wat voor hoofdgroepen je te maken hebt en gepubliceerde foto's zeggen helaas ook niet alles.
Maar eens zal het wel komen, hoop ik.


Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

CiteerJoop,
Ik zou voor de laatste foto's eens bij de Veldridderzwammen (Melanoleuca) kijken. Russula's (en Melkzwammen) hebben, naast een andere vorm en kleuren, als belangrijkste kenmerk, dat ze brokkelig, in alle richting gemakkelijk te breken vruchtvlees hebben.
Bedankt Gerrit

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop