Determinatie van Cicaden - Auchenorrhyncha

Gestart door Marco de Haas, januari 27, 2016, 20:40:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marco de Haas

Hierbij een poging om alle informatie een beetje bij elkaar te sprokkelen, nu moet ik (en velen met mij denk ik) nogal wat afzoeken om de juiste informatie te vinden. De meeste links zijn van het forum afgehaald en hier samengevoegd, ook heb ik enkele lijstjes letterlijk gekopieerd, de niet werkende links zijn eruit gefilterd. Nieuwe linkjes/info zal ik aan dit bericht toevoegen. Ik beperk me tot de Europese soorten, kijk hier voor de soorten buiten Europa. Dit is slechts een uitbreiding van de informatie die door Arp is verzameld, dank daarvoor!

Let op: dit is geen topic om determinatievragen te stellen.

Dit is een begin, ik heb helaas nooit uren de tijd om achter elkaar door te werken, dus er zal telkens een klein beetje bijkomen. De komende weken zal ik hier zo veel mogelijk informatie aan toevoegen, helaas kent het forum geen optie om een topic op te slaan zonder hem te plaatsen. Ook aan de opmaak van dit topic zal nog wel het een en ander veranderen de komende tijd. Mocht iemand het niet eens zijn als ik zijn/haar verzamelde informatie hier letterlijk aan toevoeg, laat het me dan weten via een pb. Extra informatie en linkjes zijn altijd welkom!

Boeken en Downloads

  • Hier een paar boekbesprekingen van o.a. onderstaande boeken.
  • Biedermann, Robert; Niedringhaus, Rolf (2004) Die Zikaden Deutschlands - Bestimmungstafeln für alle Arten  (Op de website voor het boek zijn veel voorbeeldpagina's en andere info te vinden)
  • Giustina. W. della (1989) Homoptères Cicadellidae (supplément) - Faune de France, vol.73, pp.350.  (PDF 18MiB - Wellicht af en toe checken of de Faune 31 en Faune 57 als PDF beschikbaar zijn gekomen in de Bibliothèque virtuelle numérique.)
  • Holzinger, Werner E.; Kammerlander, Ingrid; Nickel, Herbert (2003) Fulgoromorpha, Cicadomorpha excl. Cicadellidae. - The Auchenorrhyncha of Central Europe - Die Zikaden Mitteleuropas, vol.1, pp. Leiden: Brill.  (Zie Informatiepagina voor het boekonsseite (met voorbeeldpagina's!) en/of de Google preview)
  • Ossiannilsson (1978-1983) The Auchenorrhyncha of Fennoscandia and Denmark in Fauna Entomologica Scandinavica Bd 7 (1-3). Kopenhagen: Scandinavian Science Press. 3 delen!.
  • Lehr, P.A. (1988) Homoptera and Heteroptera. - Keys to the Insects of the Far East of the USSR in Six Volumes, vol.2, pp.496.  (PDF 12MiB) Engelse vertaling van de Russsische publicatie)
  • Scharrel zelf door de lijst met publicaties van Herbert Nickel (veel PDFs). In elk geval de moeite waard zijn deze:

    • Nickel H., Holzinger W.E., Wachmann E. (2002): Mitteleuropäische Lebensräume und ihre Zikaden (Insecta: Hemiptera: Auchenorrhyncha). in Denisia 4: 279-328. PDFs: Deel 1Deel 2 (4 à 5MB elk).
    • Nickel H., Remane R. (2002) Artenliste der Zikaden Deutschlands, mit Angaben zu Nährpflanzen, Nahrungsbreite, Lebenszyklen, Areal und Gefährdung (Hemiptera, Fulgoromorpha et Cicadomorpha). in Beiträge zur Zikadenkunde 5: 27-64. PDFs: DuitsEngels (230K elk).
  • Niedringhaus, Rolf; Biedermann, Robert; Nickel, Herbert (2010) Verbreitung der Zikaden des Großhergzogtums Luxemburg – Textband. - Ferrantia, vol.60, pp.105. Luxembourg: Musée national d'histoire naturelle  (Info/PDF 3,5MiB))
  • Niedringhaus, Rolf; Biedermann, Robert; Nickel, Herbert (2010) Verbreitung der Zikaden des Großhergzogtums Luxemburg – Atlasband. - Ferrantia, vol.61, pp.395. Luxembourg: Musée national d'histoire naturelle  (Info/PDF 28MiB)
  • Ossiannilsson (1978-1983) The Auchenorrhyncha of Fennoscandia and Denmark - Fauna Entomologica Scandinavica, vol.7(1-3). Kopenhagen: Scandinavian Science Press.  (3 banden: Part1, 2+3 niet online ??)
  • Quesne, Walter J. Le (1960) Hemiptera - Fulgoromorpha. - Handbooks for the Identification of British Insects, vol.II(3), pp.68. London: Royal Entomological Society.  (PDF 3,3MiB))
  • Quesne, Walter J. Le (1965) Hemiptera - Cicadomorpha (excluding Deltocephalinae and Typhlocybinae). - Handbooks for the Identification of British Insects, vol.II(2a), pp.1-64. London: Royal Entomological Society.  (PDF 2MiB))
  • Quesne, Walter J. Le (1969) Hemiptera - Cicadomorpha, Deltocephalinae. - Handbooks for the Identification of British Insects, vol.II(2b), pp.65-148. London: Royal Entomological Society.  (PDF 2,7MiB))
  • Söderman, Guy (2007) Taxonomy, distribution, biology and conservation status of Finnish Auchenorrhyncha (Hemiptera: Fulgoromorpha et Cicadomorpha) - The Finnish Environment, vol.7 (PDF)
Determinatie van nimfen

  • Zie ook deze lijst
  • Stöckmann, Marlies; Biedermann, Robert; Nickel, Herbert; Niedringhaus, Rolf (2013) The Nymphs of the Planthoppers and Leafhoppers of Germany. 420pp. 1000+ lijntekeningen. Scheeßel: WABV. ISBN 978-3-939202-04-2 (info hier/flyer-PDF)
  • Stöckmann, M.; Biedermann, R.; Niedringhaus, R. (2010) Key for the identification of the nymphs of the leafhopper subfamily Idiocerinae in Germany. - Cicadina, vol.11, pp.59-72. (PDF)
  • Wilson, Michael R.; Mühlethaler, Roland (2010) The nymph of Zyginella pulchra Löw, 1885(Hemiptera, Cicadellidae, Typhlocybinae). - Cicadina, vol.11, pp.43-45 (PDF)
  • Zenner, Gudrun; Stöckmann, Marlies, Niedringhaus, Rolf (2005) Preliminary key to the nymphs of the families and subfamilies of the German Auchenorrhyncha fauna.. (PDF 7MB)
  • Zenner, Gudrun; Stöckmann, Marlies, Niedringhaus, Rolf (2005) Preliminary key to the nymphs of the families and subfamilies of the German Auchenorrhyncha fauna.  (PDF 7MiB Toffe nimfensleutel die voorafging aan het inmiddels verschenen boek)
  • Dmitriev, D. A. (2002) General morphology of leafhopper nymphs of the subfamily Deltocephalinae (Hemiptera: Cicadellidae). - Acta entomologica slovenica, vol.10(1), pp.65-82. (PDF zie ook website)
  • Dmitriev, D.A. (‎2001) Larvae of some species of the subfamily Eupelicinae (Homoptera: Cicadellidae). - Zoosystematica Rossica, vol.9(2), pp.353-357.  (PDF)
  • Dmitriev, D.A. (1999) Larvae of the European species of Elymana DeLong (Homoptera: Cicadellidae).[/b] - Zoosystematica Rossica, vol.8(1), pp.77-78. (PDF)
  • Stewart, A.J.A. (1986) Descriptions and key to the nymphs of Eupteryx (Curtis) leafhoppers (Homoptera: Cicadellidae) occurring in Britain. - Systematic Entomology, vol.11, pp.365-376. ($Wiley$)
  • Vilbaste, Juhan (1982) Preliminary key for the identification of the nymphs of North European Homoptera Cicadinea. II. Cicadelloidea. - Ann. Zool. Fennici, vol.19, pp.1-20 (PDF)
  • Wilson, M.R. (1978) Description and key to genera of the nymhs of British woodland Typhlocybinae (Homoptera). - Systematic Entomology, vol.4, pp.75-90.
  • Vilbaste, Juhan (1968) Preliminary key for the identification of the nymphs of North European Homoptera Cicadinea. I. Delphacidae. - Annales Entomologici Fennici, vol.34(2), pp.65-74 (niet online?)
WebsitesAchilidae
Aphrophoridae (Schuimcicaden)
Caliscelidae
Cercopidae (Bloedcicaden)
Cicadellidae
Cicadidae (Zangcicaden)
Cixiidae
Delphacidae (Spoorcicaden)
Derbidae
Dictyopharidae
Flatidae
Issidae
Meenoplidae
5 soorten in Europa, 0 soorten in de BeNeLux
Membracidae (Bochelcicaden)
Ricaniidae
Tettigometridae
Tropiduchidae
Ulopidae

  • (ne) Foto-overzicht waarneming.nl - Ulopidae
  • (en) J. Szwedo (2002), Ulopidae of the Palaearctic - the state of the art (Hemiptera: Clypaeorrhyncha: Membracoidea) - Neue Folge Nr. 176 (2002), 249-262 PDF Inclusief Key to the identification of Palaearctic Ulopidae


In het algemeen (niet alleen cicades) kun je voor zuidelijke beesten verder vaak terecht bij:
FR: gallerie-insecte.org (Cicadellidae)
IT: naturamediterraneo (Cicadellidae)
ES: biodiversidadvirtual (Cicadellidae - ook Carpeta de Trabajo = onbenoemd)
Er zijn er meer natuurlijk (in Italië ook nog betere fora, maar zonder galerij)

De makers van British Bugs (Tristan en Joe) zijn ook actief op Flickr en/of reageren vriendelijk op mail.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

Hey Marco,

Top dat je er een keer een up-to-date linklijstje voor wilt maken  :duim:

Maar om dubbel werk te voorkomen kijk ook eerst eens in het sticky topic determinatielinks over wantsen en cicaden en dan ook met name het berichtje "Info over Cicades". Is al een tijdje niet bijgewerkt, dus het één en ander zal niet meer kloppen...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

#2
Dag Arp,

Die info had ik inmiddels gevonden, ik zal het er binnenkort in verwerken. Enkele linkjes werken daar helaas niet meer zag ik. Ook is het nog een beetje gestoei met het netjes maken van lijsten, het verwerken van linkjes in de tekst en dat soort dingen, dus het zal niet heel snel gaan allemaal. (En ik ben een leek op dit gebied natuurlijk  :angel: )
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Marco de Haas

Wel een aardige verzameling zo denk ik, gaat zeker nog meer worden komende tijd. Nu nog even een manier zoeken om te zorgen dat dit niet ergens gaat verdwalen in de komende weken, dan hebben we er alsnog niks aan  ;).
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

KoenVerhoogt

Je kan aan een admin vragen of ie het topic bovenaan (pinned) wil zetten ;)

Maar een mooi lijstje is het al geworden hoor!
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Marco de Haas

Citaat van: KoenVerhoogt op januari 29, 2016, 15:45:20 PM
Je kan aan een admin vragen of ie het topic bovenaan (pinned) wil zetten ;)

Maar een mooi lijstje is het al geworden hoor!

Ga ik doen  :duim:
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

Heb je er bezwaar tegen als het nieuwe berichtje met links gewoon toegevoegd wordt aan het bestaande topic determinatielinks over wantsen en cicaden of iets dergelijks? Dan kan mijn oude cicaden-lijstje daaruit verwijderd worden of ik bouw het om tot iets voor een andere groep waarvoor er nog niks is (Coccoidea ofzo)

Misschien kunnen we ook helemaal schoon opnieuw beginnen met jouw berichtje bovenaan - op zich ook wel goed om een keer op te ruimen...

Anyway - wat ik bedoel is dat ik er geen hele grote fan van ben om de lijst met pinned topics langer te maken dan nodig is - dan moet je telkens om te zien wat er actueel is ver naar beneden scrollen.

Zolang je project nog in 1-2 berichtjes past is het dus misschien handiger om het te combineren in een lijst met andere (Wantsen, Psylloidea etc) zoals nu.

Het topic van Jacomijn voor de Bladluizen is apart, maar is ook veel meer een beginnershandleiding geworden, met verschillende hoofdstukjes. Dus dat vind ik wel weel nuttiger als status aparte .... of had je plannen om het tzt tot zoiets uit te bouwen?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Geen enkel probleem, als iedereen er maar wat aan heeft vind ik alles prima  :duim:. Zal ik dit bericht als reactie plaatsen in dat topic? Dan kan ik het nog verrde uitbreiden wanneer nodig.

Ik ben zelf geen cicade kenner, dus ik zal geen uitgebreid topic gaan maken, dat laat ik over aan iemand die hier meer kaas van gegeten heeft.

Nog wel een vraagje: ik kom veel buitenlandse info tegen, als ik dat allemaal hierin plaats wordt het er niet duidelijker op aangezien hier waarschijnlijk vooral wordt gezocht voor de NL soorten. Zal ik voor de buitenlandse soorten een appart topic aanmaken in het observation deel?

Maar in ieder geval: doe er mee wat wijs is in jullie ogen, ik ben een beginneling  :angel:.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

Hoi Marco,

Het is vaak moeilijk om een duidelijk grens te trekken tussen Nederland (of BeNeLux) en "buitenland". Een verhandeling over Franse of Duitse beesten (of British Bugs) zal een hele hoop bevatten wat ook nuttig is voor "ons" - en inderdaad een paar die we hier nooit zullen zien. Maar bijvoorbeeld het boek van Bieman et al. voor de Benelux (hier) is een uitbreiding op het boek uit dezelfde serie voor Duitsland en daar heb je dus het "Duitse" boek ook bij nodig....

Tegen de tijd dat je publicaties/websites voor andere continenten tegenkomt wordt het allemaal wat minder bruikbaar voor onze cicaden.

Maak daar dus gerust zelf een keuze in die je bevalt, dat kun je denk ik prima zelf beslissen en het is jouw werk/lijstje waar wij van meeprofiteren, dus maak het vooral zo dat je er zelf gelukkig van wordt :)

Een apart topic voor determinatie onder het subforum voor observado/buitenland is geen enkel probleem, dus als je daar een cicaden-deel voor wilt opstarten moet je dat gewoon doen.

Ik zou voorstellen dat je gewoon even in dit topic verder werkt, met eventueel een apart berichtje voor "buitenland" als je daaraan wilt beginnen. Binnenkort log ik wel weer een keertje aan als admin en zal dan je spul netjes indelen op de juiste plekken (dus tegen die tijd wordt dit topic dan uit elkaar getrokken).

Is dat wat?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Citaat van: arpwifi op januari 30, 2016, 01:32:35 AM
Is dat wat?

Prima :duim:

Nog een dom vraagje misschien: hoe verwijs je naar een bepaalt gedeelte van een topic (zodat je niet bovenaan komt, maar bijvoorbeeld bij dit bericht)?
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

Neem de link over uit de titel van het berichtje :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Even in een apart antwoord ...

Als je bericht erg lang wordt (overzichtelijker, maar wel lang dus) dan kun je ook binnen het bericht naar een kopje linken door een klein stukje HTML-code erin op te nemen met een <a name="blabla"> erin (a voor anchor), bijvoorbeeld zo:


Gewone forum BBCode tekst
Gewone forum BBCode tekst
[HTML]<a name="Cercopidae"><b>Cercopidae (Bloedcicaden)</b></a>[/HTML]
Gewone forum BBCode tekst
Gewone forum BBCode tekst


In dit voorbeeld is dan het tussenkopje voor de Bloedcicaden linkbaar door de link uit de titel van het bericht over te nemen en achter het hekje het berichtnummer te vervangen door #Cercopidae

Dus: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=348674.msg1919535#msg1919535
Wordt: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=348674.msg1919535#Cercopidae

Wees voorzichtig met de HTML-invoegingen want de parser van de forumsoftware maakt er soms een potje van en als je dan weer op "veranderen" klikt om je bericht verder bij te werken kan het zijn dat de inhoud grotendeels leeg is (alles kwijt!).

Daar zijn twee remedies voor als het je ooit gebeurt:

1 - Het lege bewerkingsvenster niet afsluiten met opslaan, maar de "terug" knop van de browser  gebruiken. Daarna krijg je soms de volledige code terug door het vernaggelde bericht te "citeren" in een nieuw antwoord. Hier kun je dan tussen de "quotes" je oude berichtcodering weer "redden" en opnieuw invoegen.

2 - Veel veiliger - absolute aanrader!! : Maak telkens als je op het forum een complex bericht bijwerkt een kopie in een kladblok op je eigen PC(!) Of anders gezegd: Werk altijd in een kladblok op je eigen PC en plak telkens als je op het forum wilt updaten uit je kladblok de hele berichtinhoud in het forum.   
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Hoi Marco,

Ik heb het literatuurlijstje van hier even door een zoek&vervang-filter heen getrokken. Als je op "citaat" klikt kun je de alles inclusief codes/links oppakken en op een geschikte plek in jouw lijstje plakken.

Er zit 1 dode link tussen (Lehr, 1988) - die is doorgehaald. Was voorheen wel online, dus wellicht is er een nieuwe link voor te vinden, maar niet erg gemakkelijk...




Biedermann, Robert; Niedringhaus, Rolf (2004) Die Zikaden Deutschlands - Bestimmungstafeln für alle Arten  (Op de website voor het boek zijn veel voorbeeldpagina's en andere info te vinden)

Giustina. W. della (1989) Homoptères Cicadellidae (supplément) - Faune de France, vol.73, pp.350.  (PDF 18MiB - Wellicht af en toe checken of de Faune 31 en Faune 57 als PDF beschikbaar zijn gekomen in de Bibliothèque virtuelle numérique.)

Holzinger, Werner E.; Kammerlander, Ingrid; Nickel, Herbert (2003) Fulgoromorpha, Cicadomorpha excl. Cicadellidae. - The Auchenorrhyncha of Central Europe - Die Zikaden Mitteleuropas, vol.1, pp. Leiden: Brill.  (Zie Informatiepagina voor het boekonsseite (met voorbeeldpagina's!) en/of de Google preview)

Lehr, P.A. (1988) Homoptera and Heteroptera. - Keys to the Insects of the Far East of the USSR in Six Volumes, vol.2, pp.496.  (PDF 12MiB) Engelse vertaling van de Russsische publicatie)

Nickel H., Holzinger W.E., Wachmann E. (2002) Mitteleuropäische Lebensräume und ihre Zikaden (Insecta: Hemiptera: Auchenorrhyncha). - Denisia, vol.4, pp.279-328.  (PDF-1, PDF-2)

Nickel H., Remane R. (2002) Artenliste der Zikaden Deutschlands, mit Angaben zu Nährpflanzen, Nahrungsbreite, Lebenszyklen, Areal und Gefährdung (Hemiptera, Fulgoromorpha et Cicadomorpha). - Beiträge zur Zikadenkunde, vol.5, pp.27-64.  (PDF-DE/PDF-EN)

Niedringhaus, Rolf; Biedermann, Robert; Nickel, Herbert (2010) Verbreitung der Zikaden des Großhergzogtums Luxemburg – Textband. - Ferrantia, vol.60, pp.105. Luxembourg: Musée national d'histoire naturelle  (Info/PDF 3,5MiB))

Niedringhaus, Rolf; Biedermann, Robert; Nickel, Herbert (2010) Verbreitung der Zikaden des Großhergzogtums Luxemburg – Atlasband. - Ferrantia, vol.61, pp.395. Luxembourg: Musée national d'histoire naturelle  (Info/PDF 28MiB)

Ossiannilsson (1978-1983) The Auchenorrhyncha of Fennoscandia and Denmark - Fauna Entomologica Scandinavica, vol.7(1-3). Kopenhagen: Scandinavian Science Press.  (3 banden: Part1, 2+3 niet online ??)

Quesne, Walter J. Le (1960) Hemiptera - Fulgoromorpha. - Handbooks for the Identification of British Insects, vol.II(3), pp.68. London: Royal Entomological Society.  (PDF 3,3MiB))

Quesne, Walter J. Le (1965) Hemiptera - Cicadomorpha (excluding Deltocephalinae and Typhlocybinae). - Handbooks for the Identification of British Insects, vol.II(2a), pp.1-64. London: Royal Entomological Society.  (PDF 2MiB))

Quesne, Walter J. Le (1969) Hemiptera - Cicadomorpha, Deltocephalinae. - Handbooks for the Identification of British Insects, vol.II(2b), pp.65-148. London: Royal Entomological Society.  (PDF 2,7MiB))

Zenner, Gudrun; Stöckmann, Marlies, Niedringhaus, Rolf (2005) Preliminary key to the nymphs of the families and subfamilies of the German Auchenorrhyncha fauna.  (PDF 7MiB Toffe nimfensleutel die voorafging aan het inmiddels verschenen boek)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Super Arp! Ik kan dit werk beter uit handen geven  :-X, wordt het allicht netter/beter van. Ik zal dit morgen in het bericht verwerken.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http