mogelijke 3e kj fuscus

Gestart door Bram Rijksen, augustus 30, 2007, 21:58:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Mantelkleur opvallend donker t.o.v de andere kleine mantels, verschillende dekveren met bruine waas. Volgens mij alleen P1-P3 nieuw, en kleine mirror op oude P10. Fletse pootkleur lijkt me ook nog op niet adulte vogel te wijzen.
En dan die jizz..


Bram Rijksen

en eentje met een beetje geopende vleugel:

Mars Muusse

#2
Bram,
't Kan d'r zo maar 1 zijn, maar sluit maar 's een 4cy intermedius uit.... Bij ongeringde vogels lastig hoor.

Mars

Bram Rijksen

Ben ik me volledig van bewust, Mars. 't Zal ook nooit verder komen dan 'een mogelijk Baltische' natuurlijk, maar de kenmerken die ik denk te zien sluiten het geenzins uit, toch? Bij een 4e kj intermedius zou je toch wel gele poten mogen verwachten maar goed, een waterdicht gegeven is dat natuurlijk ook niet.
In ieder geval bedankt voor je opmerking. Nog meer mensen die hier 'iets van vinden'?

theomuusse

Ik vind het ruigat wat groot voor een fuscus...
Als ze nog een ruigat hebben op deze late datum zou ik dat niet zo groot verwachten.
P5 oud op 31 aug, zou heel goed kunnen voor ad/ subad intermedius.
Maar de jizz is erg gaaf van deze dame.
Theo

theomuusse

He wat leuk, ik zie half org online staan hieronder.
Theo

28 sep is goed!

Mars Muusse

Hoi Bram,

Zo je interesse hebt in "kenmerken die op onvolwassenheid" duiden, dan is Kleine Mantel niet het taxon om nou 's meer inzicht te krijgen. Geelpootmeeuw of Zilvermeeuw bieden wat meer houvast. Maar daar is ook wel 's wat over geschrven, in BB geloof ik.
Op de ORG-site had ik 's wat geringde vogels geplaatst, die op grond van sommige kenmerken als onvolwassen door het leven zouden kunnen gaan, maar toch echt ouder zijn, zo blijkt uit de ringgegegevens.
Te denken valt aan:
- opvallende brede snavel band,
- ontbrekende mirror op P10
- zwarte vlekken op de grote handpendekveren.

Kijk maar 's op:
immature features in LBBG


ruud_altenburg

#7
Je komt zo af en toe leuke vogels tegen waarvan je hoopt dat ze geringd zijn, bv
http://www.xs4all.nl/~daarruud/fuscus3a.html
http://www.xs4all.nl/~daarruud/fuscus3e.html
http://www.xs4all.nl/~daarruud/fuscus3b.html

maar het eind van het liedje is het altijd jammer maar helaas ;) Trouwens, nu de CDNA (voorlopig?) twee als pullus geringde fuscus uit Finland afgewezen heeft (sic) is ook die ring blijkbaar geen sluitend bewijs meer...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

theomuusse

Wat?
Zijn CRK4 en CJC9 afgewezen?
Dus intermedius  broedt in Finland op die plek!
Geweldig nieuws voor Visa en friends.

Theo

theomuusse

Maar zijn de andere geringde fuscussen dan nu ook afgevoerd?
Dat waren ook pullen maar werden wel erg matig beschreven destijds.
Wat valt er nou eigenlijk te beschrijven...
Sterker nog, een beschrijving maken is zelfs zinloos.

Dat hebben we als ORG toch mooi voor elkaar gekregen.

R
Theo

theomuusse

Nou Ies, dan hoef je gelijk niet meer zo hard te kruipen naar die geringde fuscus op de dijk.

Theo

ruud_altenburg

#11
Er wordt volgende week nog over vergaderd. Ik neem aan dat het er heet aan toe zal gaan want

1. de consequenties zijn nogal verstrekkend -- alle gevallen van iedere beoordeelsoort op basis van ringwaarnemingen zouden op zijn minst gereviseerd moeten worden en

2. inderdaad zal fuscus van de Nederlandse lijst verdwijnen want volgens mij betreffen alle gevallen of onvolwassen vogels of niet voldoende beschreven gevallen.

Dit staat natuurlijk los van het feit dat ik niemand in Finland ken die twijfelt of fuscus in Finland broedt. Er is een interessante discussie te voeren over de vraag wanneer je een ondersoort niet meer als zodanig mag erkennen, maar misschien is dat hier niet de plek. Bovendien: hopelijk komt de CDNA volgende week tot bezinning ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Ies Meulmeester

CiteerNou Ies, dan hoef je gelijk niet meer zo hard te kruipen naar die geringde fuscus op de dijk.
@#$#@ loop en kruip ik daarvoor al mijn hele vakantie over de zeedijk :censored:

Maar het CDNA zal er vast meer verstand van hebben dan de ORG ;) ahum....

Ik ben erg benieuwd waar deze informatie dan vandaan komt dat er bijv. ook intermedius zou broeden...

jvdlaan

Inmiddels uit betrouwbare bron vernomen dat beide Erasmusgrachtgevallen weer in ere zijn hersteld! Dus Ies, tijgeren!

Jan

theomuusse