Onduidelijk: Arolia aan tarsus loopbenen (couplet 8 )
Sleutel: D. v.d. Tooren 2005 (
PDF)
Waarneming:
114120260De eerste term waar ik tegenaan loop in de sleutel van Dick van den Tooren is de "Arolia" aan de tarsus van de poten in couplet 8:
8 Arolia aan de tarsus van de poten korter dan de klauwen (familie Neobisiidae)
- Arolia aan de tarsus van de poten langer dan de klauwen (familie Larcidae).
De term "arolium" wordt getoond in fig.9 aan de beweegbare vinger van een cheliceer, maar nergens voor de poten.
Aanvankelijk dacht ik dat op dit kiekje de arolia dan wellicht zichtbaar zijn als de dikke witte "kussentjes" net achter de tarsklauwtjes.

In dit geval zou ik dat dan eigenlijk interpreteren als "langer dan de tarsklauw", maar daarmee zou ik uitkomen op
Larca lata en ik geloof er niks van dat
mijn beestje deze soort is. Dus dat is geen juiste interpretatie.
In van den Tooren (2001 -
PDF), waar de soort
Larca lata voor Nederland geïntroduceerd wordt kun je uit fig.3 b/c afleiden dat het arolium bij deze soort (of pseudo's in het algemeen?)
wel is. Niks "kussentje"-achtigs kennelijk, maar een lang, dun staakje met verdikking aan het einde? (let op: in figuur c afgebroken en daarom dus korter en geen verdikking).
Op mijn kiekje is het arolium van de achterpoot (rechts) misschien net onscherp te herkennen als donker vlekje direct voor het witte kussentje, met de klauwtjes iets verder uitstekend ervoor? Daar moet ik dus nog eens beter op scherstellen de volgende keer.
Maar wat zijn die witte kussentjes dan wel? Empodium of pulvillus? Of worden bij pseudo's/arachnida andere termen gebruikt? Hebben spinachtigen officieel überhaupt wel arolia aan de tarsen?!? Ik meende ergens in m'n achterhoofd te hebben van niet :/
Zie voor wat termen o.a.
deze oude info, de
Duitse wikipedia en/of
hier voor een aardige blog-pagina met verschillende uitvoeringsvormen ...
Wordt hopelijk vervolgd met betere kiekjes. Wie weet er ondertussen meer?