Op Dryopteris: Kan dit een kokermot zijn?

Gestart door dirder, januari 17, 2016, 19:08:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirder

Zouden dit sporen van een kokermot kunnen zijn? Toevallig gevonden op Dryopteris. Dank bij voorbaat voor eventuele hulp.
Groeten, Dirk Derdeyn.

carina

Dit lijken mij inderdaad vlekmijnen te zijn. Voor zover ik weet, komen er geen kokermotten (Coleophoridae) voor op varens.
Er zijn enkele larven die behoren tot andere families die eveneens vlekmijntjes maken.

Onder andere Slakkenhuisdrager (Aterona helicoidella), die behoort tot de familie van de zakdragers (Psychidae), maakt vlekmijntjes en  is zeer polyfaag op hoofdzakelijk kruidachtige planten.
Eikvaren spec. (Polypodium) wordt in de lijst van waardplanten voor deze soort vermeldt op de index van  Bladmineerders.nl, geen vermelding van andere varensoorten.

Het belangrijkste verschil tussen vlekmijntjes van kokermotten en Slakkenhuisdrager zit hem in de gaten die de larven maakt om het blad binnen te dringen, bij kokermotten steeds mooi rond, bij Slakkenhuisdrager afwisselend ovaal/rond. De soort mineert bij voorkeur  bladeren vlak boven de grond.

A.d.h.v. jouw foto, kan ik niet met 100% zekerheid  zeggen dat het om deze soort gaat.

Groetjes,
Carina