onbekend

Gestart door Willy, januari 20, 2016, 15:09:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/114104720
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2016-01-20 Dedemsvaart
Foto's:


Toelichting:
Welke vogel is dit?Helaas maar een foto.
bij voorbaat dank Willy Heimeriks
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Rob Koelman

Met de verrekijker had je ongetwijfeld veel meer kenmerken kunnen zien dan wat er op deze ene foto te zien is...
Met vriendelijke groet, Rob

Willy

Ik weet niet welke vogel dit is,dan helpt een verrekijker ook niet.
Deze foto is gemaakt met een 400mm.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

snwja3

Wietze Janse

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Rob Koelman

Citaat van: Willy op januari 20, 2016, 15:18:10 PMIk weet niet welke vogel dit is,dan helpt een verrekijker ook niet.

Dat is een kip-of-het-ei-redenatie.

Als je ergens een voor jou onbekende vogel waarneemt moet je om deze te kunnen determineren kijken welke kenmerken de vogel heeft. Dat gaat het beste met een verrekijker. Als je er dan nog niet uitkomt kun je altijd nog aanvullende foto's maken...
Met vriendelijke groet, Rob

Willy

Als je alleen je camera bij je hebt dan heb je geen keus.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Rob Koelman

Citaat van: Willy op januari 20, 2016, 16:25:28 PMAls je alleen je camera bij je hebt dan heb je geen keus.

Het niet meenemen van een kijker is een bewuste keus die je zelf maakt. Vogels kijken met alleen een fotocamera zie je tegenwoordig steeds vaker. In plaats van eerst te kijken wat er te zien is wordt er alleen een foto gemaakt, aan de hand waarvan dan naderhand een determinatie moet volgen...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op januari 20, 2016, 16:29:56 PM
Citaat van: Willy op januari 20, 2016, 16:25:28 PMAls je alleen je camera bij je hebt dan heb je geen keus.

Het niet meenemen van een kijker is een bewuste keus die je zelf maakt. Vogels kijken met alleen een fotocamera zie je tegenwoordig steeds vaker. In plaats van eerst te kijken wat er te zien is wordt er alleen een foto gemaakt, aan de hand waarvan dan naderhand een determinatie moet volgen...

En dan bijvoorbeeld klagen dat de Scholeksters zo grijs waren vandaag :-)
Herman van der Meer

rudi

Ik heb een kijker en een compactcamera. Als ik iets onbekends zie moet ik kiezen.
Maak ik een foto, wat een halve minuut kost of blijf ik kijken door de kijker.
Ik kies door mijn ervaring om te blijven kijken door de verrekijker.
Hier lees ik dat het kijken door de kijker beter is om te ontdekken wat je waarneemt.
Ik heb vaak getwijfeld, omdat ik vaak de vraag krijg: heb je er een foto van?
Nee ik fotografeer nauwelijks, ik kijk liever zolang mogelijk door de kijker.
Vaak herken ik daardoor het gedrag van de vogel wat me op het spoor van de juiste soort brengt.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

mgieskens

Het zal er vanaf hangen hoe vaardig (en snel) je bent met de camera (en de mogelijkheden daarvan).
Observeren/determineren in het veld werkt beter en doe ik ook liever met een goede kijker.
Maar als ik in staat ben om snel een paar goede foto's te maken, dan kan ik die thuis nog eens op mijn gemak goed bekijken.
Lastige keuze als de vogel zich maar kort laat zien.
Voor een foto heb je aan een fractie van een seconde genoeg, maar dan moet je wel in een keer goed en raak schieten.  ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Citaat van: mgieskens op januari 20, 2016, 18:04:13 PM... Voor een foto heb je aan een fractie van een seconde genoeg ...

Voor een goede blik op een vogel met een kijker ook...

Verder behoort de vogel van dit topic tot een soort die ook zonder kijker of camera niet al te moeilijk te determineren is. Als je maar bereid bent de vogel eerst even goed te bekijken in plaats van gelijk met een camera te gaan prutsen, waardoor je relevante kenmerken niet meer bewust waarneemt en alleen nog maar bezig bent met het maken van een foto...
Met vriendelijke groet, Rob

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: Rob Koelman op januari 20, 2016, 16:29:56 PM
Citaat van: Willy op januari 20, 2016, 16:25:28 PMAls je alleen je camera bij je hebt dan heb je geen keus.

Het niet meenemen van een kijker is een bewuste keus die je zelf maakt. Vogels kijken met alleen een fotocamera zie je tegenwoordig steeds vaker. In plaats van eerst te kijken wat er te zien is wordt er alleen een foto gemaakt, aan de hand waarvan dan naderhand een determinatie moet volgen...

Niet altijd bewuste keuze. Zelf al 2 maal op bestemming toegekomen (na uur rijden) met enkel camera, zonder verrekijker. Dan is keuze bestaande uit terug richting huis of behelpen met camera.
Sinds die 2 keer gelukkig al 2 jaar niet meer zo lomp geweest  ;D