Maskerklauwier Terschelling begin januari

Gestart door Vincent Hart, januari 20, 2016, 10:08:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Kasper S

Nogmaals mijn vraag dan; waarom destijds niet gemeld? Of wist de waarnemer (evenals Roodkeelnachtehaal) niet wat voor bijzonders hij/zij zag?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

jeroenroelofsen

Niet iedereen weet alle soorten direct te herkennen. En wellicht zag de fotograaf/waarnemer het nut niet van doorgeven (of bang voor een grote volksoploop). En zou zijn er vast nog meer redenen te bedenken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

De waarnemer viel de vogel op, heeft een kwartiertje foto's gemaakt, maar kon thuisgekomen de vogel niet vinden in zijn vogelgids. Toen hij de ophef rond de Roodkeelnachtegaal zag, herinnerde hij zich de vogel en plaatste hij een foto op Facebook in de hoop dat iemand daar hem kon helpen met de  determinatie. Toen hij hoorde hoe zeldzaam de soort in Nederland is, vond hij het jammer dat hij de waarneming niet eerder ergens neergezet had. C'est tout.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Cygnus

Weet ook iemand op grond waarvan eerst gemeld is dat de vogel begin januari was gefotografeerd? Het is nogal een afwijking vergeleken met 2 november. Heeft PJ Rutgers bevestigd dat hij op 2 november op Terschelling was cq geweest kan zijn?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Predator

Wellicht leuk om voor de database de waarneming nog in te voeren met foto onder externe bron?
Groet, Maarten

GertJ

Citaat van: Cygnus op januari 22, 2016, 11:55:53 AM
Weet ook iemand op grond waarvan eerst gemeld is dat de vogel begin januari was gefotografeerd? Het is nogal een afwijking vergeleken met 2 november. Heeft PJ Rutgers bevestigd dat hij op 2 november op Terschelling was cq geweest kan zijn?
Goeie vraag. Meestal weet je nog wel wanneer je ongeveer op het eiland was. Tenzij het iemand is die daar woont.
Er zijn gevallen afgewezen omdat de waarnemingsdatum niet helder was...
Groet Gert Jager

frankneijts

Citaat van: GertJ op januari 22, 2016, 14:26:14 PM
Citaat van: Cygnus op januari 22, 2016, 11:55:53 AM
Weet ook iemand op grond waarvan eerst gemeld is dat de vogel begin januari was gefotografeerd? Het is nogal een afwijking vergeleken met 2 november. Heeft PJ Rutgers bevestigd dat hij op 2 november op Terschelling was cq geweest kan zijn?
Goeie vraag. Meestal weet je nog wel wanneer je ongeveer op het eiland was. Tenzij het iemand is die daar woont.
Er zijn gevallen afgewezen omdat de waarnemingsdatum niet helder was...

Jaar en maand van de waarneming zijn minimaal vereist, zie http://www.dutchavifauna.nl/handboek#2_2
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

GertJ

Citaat van: frankneijts op januari 22, 2016, 14:52:22 PM
Citaat van: GertJ op januari 22, 2016, 14:26:14 PM
Citaat van: Cygnus op januari 22, 2016, 11:55:53 AM
Weet ook iemand op grond waarvan eerst gemeld is dat de vogel begin januari was gefotografeerd? Het is nogal een afwijking vergeleken met 2 november. Heeft PJ Rutgers bevestigd dat hij op 2 november op Terschelling was cq geweest kan zijn?
Goeie vraag. Meestal weet je nog wel wanneer je ongeveer op het eiland was. Tenzij het iemand is die daar woont.
Er zijn gevallen afgewezen omdat de waarnemingsdatum niet helder was...

Jaar en maand van de waarneming zijn minimaal vereist, zie http://www.dutchavifauna.nl/handboek#2_2
Aha, er is wel wat speling, maar ja:
2015 of 2016? Januari of november?
Is nog wel te achterhalen hopelijk.

Groet Gert Jager

Vincent Hart

Citaat van: GertJ op januari 22, 2016, 14:26:14 PM
Citaat van: Cygnus op januari 22, 2016, 11:55:53 AM
Weet ook iemand op grond waarvan eerst gemeld is dat de vogel begin januari was gefotografeerd? Het is nogal een afwijking vergeleken met 2 november. Heeft PJ Rutgers bevestigd dat hij op 2 november op Terschelling was cq geweest kan zijn?
Goeie vraag. Meestal weet je nog wel wanneer je ongeveer op het eiland was. Tenzij het iemand is die daar woont.
Er zijn gevallen afgewezen omdat de waarnemingsdatum niet helder was...
Het betreft inderdaad een bewoner van het eiland. Er ontstond inderdaad wat verwarring over wanneer hij de foto genomen heeft maar dat wordt wel opgehelderd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jorick

Citaat van: Vincent Hart op januari 22, 2016, 16:12:13 PM
Citaat van: GertJ op januari 22, 2016, 14:26:14 PM
Citaat van: Cygnus op januari 22, 2016, 11:55:53 AM
Weet ook iemand op grond waarvan eerst gemeld is dat de vogel begin januari was gefotografeerd? Het is nogal een afwijking vergeleken met 2 november. Heeft PJ Rutgers bevestigd dat hij op 2 november op Terschelling was cq geweest kan zijn?
Goeie vraag. Meestal weet je nog wel wanneer je ongeveer op het eiland was. Tenzij het iemand is die daar woont.
Er zijn gevallen afgewezen omdat de waarnemingsdatum niet helder was...
Het betreft inderdaad een bewoner van het eiland. Er ontstond inderdaad wat verwarring over wanneer hij de foto genomen heeft maar dat wordt wel opgehelderd.

Dat moet toch in de exif data van de foto staan? Ik las via DBA dat daar naar gekeken was...

gr jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Vincent Hart

Volgens de EXIF van de eerste roodkeelnachtegaalfoto's waren die foto's uit juli 2005...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Goed dat we die vooraf niet gezien hebben.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ArjenDrost †

Citaat van: Vincent Hart op januari 22, 2016, 23:05:07 PM
Volgens de EXIF van de eerste roodkeelnachtegaalfoto's waren die foto's uit juli 2005...
Jemig, zit hij er al zo lang??

Jorick

Citaat van: Vincent Hart op januari 22, 2016, 23:05:07 PM
Volgens de EXIF van de eerste roodkeelnachtegaalfoto's waren die foto's uit juli 2005...

Oef! Daar had ik idd niet aan gedacht Vincent. Niet iedereen heeft zijn camera goed ingesteld...

gr jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

eddynieuwstraten

Ik hoop oprecht dat de datum van de waarneming niet nog 3 dagen naar voren schuift want ik vind het een tamelijk ondraaglijk idee dat ik op 30 oktober op exact die plek een uur heb rondgelopen op zoek naar iets leuks.

Ben Gaxiola

#45
Gelet op jouw mojo is dat theoretisch niet mogelijk, Eddy.
Ben Gaxiola

GertJ

Citaat van: eddynieuwstraten op januari 23, 2016, 14:34:58 PM
Ik hoop oprecht dat de datum van de waarneming niet nog 3 dagen naar voren schuift want ik vind het een tamelijk ondraaglijk idee dat ik op 30 oktober op exact die plek een uur heb rondgelopen op zoek naar iets leuks.
Zulke gedachtes heb ik ook al gehad... Maar foto is gemaakt met iPhone begreep ik? Datum +tijd bij telefoons wordt doorgaans van netwerk geplukt en klopt
Groet Gert Jager

michielg


frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Die Maskerklauwier heeft iig wel weer wat rohring gebracht in de voorspelspel-stand:
http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=1064
Steven Wytema


JRoosma

Dit geval zit inmiddels in roulatie ronde 4. Uniek? Uit het handboek CDNA:

'Na een derde ronde wordt een geval aanvaard indien deze niet meer dan één tegenstem heeft gekregen wat betreft determinatie en vijf of meer leden het geval wat betreft status aanvaardbaar achten. Voor een nieuwe soort voor Nederland geldt dat deze unaniem aanvaard moet worden. Indien er na de derde ronde nog geen unaniem oordeel is verkregen, kan een geval in uitzonderlijke situaties een vierde ronde doorlopen. Het besluit hiertoe ligt bij de voorzitter.'

Lijkt me allemaal niet zo positief..  O0
Wat gebeurt er nou precies in ronde 4 ten opzichte van 3?

Ja, ik weet het, deze vraag beter aan Dutchbirding stellen maar dat forum werkt niet mee, oa internal server error..maar neem aan dat de voorzitter/bestuur hier wel meeleest  B)
Jaring Roosma

Vincent Hart

Citaat van: JRoosma op augustus 21, 2017, 19:39:25 PM
Wat gebeurt er nou precies in ronde 4 ten opzichte van 3?
Dat is o.b.v. jouw citaat toch te herleiden? Geen unaniem oordeel verkregen over id en status (in dit geval zal id het probleem niet zijn vermoed ik zo) in ronde 3, dus ronde 4.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

vincentvanderspek

Beste Jaring,

Het dossier van dit geval bleek incompleet. Pas in de derde ronde hadden we alle benodigde informatie. Vandaar dat voor een inderdaad ongebruikelijke 4e ronde is gekozen.

Met vriendelijke groet, namens de CDNA,

Vincent van der Spek
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

JRoosma

Citaat van: Vincent Hart op augustus 21, 2017, 20:02:17 PM
Citaat van: JRoosma op augustus 21, 2017, 19:39:25 PM
Wat gebeurt er nou precies in ronde 4 ten opzichte van 3?
Dat is o.b.v. jouw citaat toch te herleiden? Geen unaniem oordeel verkregen over id en status (in dit geval zal id het probleem niet zijn vermoed ik zo) in ronde 3, dus ronde 4.

Das duidelijk inderdaad Vincent H. Ik bedoel meer wat er nou precies procedurieel gaat gebeuren in Ronde 4. Is er dan alleen een stemming nog? Lees de reactie van Vincent vd Spek (dank) dat het dossier incompleet was. Ben gewoon nieuwsgierig wat er nu precies gebeurt in ronde 4 omdat dit niet expliciet beschreven staat in het handboek CDNA.
Dit geval dus alvast een herroulatie nog voor aanvaarding/afwijzing  ;)  :blink:
Jaring Roosma

vincentvanderspek

Je zet er smileys bij, maar dat laatste klopt natuurlijk niet helemaal. Wat er procedureel gebeurt, is dat we nu een definitief oordeel vellen over determinatie en status.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper