op zoek naar een binoc

Gestart door AndreVrijens, september 04, 2007, 14:31:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

AndreVrijens

Het moment is daar... de hobbie loopt uit de hand, het loepje voldoet niet meer.
Ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van een binoc om daarmee een nieuwe wereld in te stappen en nog beter insecten te kunnen determineren.

Er zijn vele soorten binocs met allerlei mogelijkheden en prijsklassen. Is bijvoorbeeld een zoomobjectief of een daglichtfilter, regelbare verlichting of een draaibaar revolver allemaal leuk voor de heb of zijn dit zeer interessante aanvullingen? Welke vergrotingsfactor is voldoende en welke is overdone?

Wat is de ervaring van jullie? en vooral, wat zouden jullie mij adviseren als ik om en nabij 400 euri heb te besteden?

Alvast bedankt voor de massa's adviesen en tips :duim:  
mvg.  André

AndreVrijens

Jammer dat er geen forumleden zijn met een binoc :unsure:  
mvg.  André

Corryabbink

#2
CiteerJammer dat er geen forumleden zijn met een binoc :unsure:
Die zijn er heus wel. Heel veel denk ik zelfs, maar misschien leest men deze post niet.

Zelf heb ik een Euromex binoc. Die bevalt me uitstekend. Deze gebruik ik voor planten, mossen en alles wat voorbij komt.
De vergrotingen die ik heb zijn van 10-40 keer maar de 40 gebruik ik zelden omdat daarbij veel meer licht nodig is. Meestal gebruik ik alleen de 20 x vergroting. Wees verstandig en koop in ieder geval een microscoop met opvallend en doorvallend licht.

Met insekten ligt dat misschien iets anders want daarbij moet je bij levende dieren met koud licht kunnen werken. Dat is ook allemaal bij Euromex te koop.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Date Lutterop


Groet,

Date


spinnenvrouw

#4
Voor het bekijken van insecten is een koudlichtbron inderdaad heel goed, je hebt veel licht op een klein plekje. Je kunt provisorisch veel licht maken met een vergrootglas waarmee je een brandpuntje maakt.
Voor insecten heb je een vergroting van 40 tot 50 maal wel nodig, maar ook een vergroting van 10 (of 8 0f 6) en iets er tussenin.
En zoals Coby schreef, ook bij insecten is het handig om naast opvallend licht ook doorvallend licht tot je beschikking te hebben, ik gebruik ze soms tegelijk.

Om je een oordeel te vormen over kwaliteit en gebruiksgemak van optiek kun je je ook aansluiten bij een insectenwerkgroep. Daar kun je ook veel opsteken over hanteringstechnieken, determineerliteratuur enzo.

PS:  er bestaan zakmiekjes, met de afmetingen van een viltstift, waarmee je ook een vergroting haalt van 30 of 40 x.  De kwaliteit is niet geweldig, maar vergeleken met een echte binoc zijn ze spotgoedkoop. Te koop bij de opticien.
Jacomijn Prinsen

han.endt

#5
Ik bebruik een Novex AP-5 (met naast de standaard 2x objectief een extra 4x (20 en 40 x vergroting dus)). Bevalt me prima. 129 Euro. 29.50 voor het extra objectief.

PS. Een 20x vergroting bij een binoc is wel wat anders dan de 20 x vergroting van een loep. Volgens mij vergroot een 20 x loep veel minder. I.i.g lijkt dat wel zo.

AndreVrijens

Dank aan allen voor de input. Ik ga verder rondkijken met deze tips. :duim:  
mvg.  André