Twee zingende Glanskoppen

Gestart door Blauwvoet, januari 18, 2016, 17:03:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Blauwvoet

Geen determinatievraag, maar dit lijkt me toch de meest geschikte plek op het forum voor mijn vragen.

Vandaag hoorde ik twee Glanskoppen over-en-weer zingen, zie onderstaande waarneming.
Mijn vragen:
1. Is er in het geval van mijn waarneming sprake van twee concurrerende vogels die zingend in duel gaan? Of...
2. Kan het ook zijn dat de zang van een mannetje wordt beantwoord door zang van een vrouwtje, of andersom? (Zingen bij Glanskoppen alleen de mannetjes, of ook de vrouwtjes?)

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/114065336
Glanskop - Poecile palustris gezien op 2016-01-18 Amersfoort - Birkhoven / Bokkeduinen
Foto's:


Geluiden:
http://waarneming.nl/sound/7/41407.mp3
bij voorbaat dank Johan Jordaans
Met vriendelijke groet,
Johan Jordaans

HPM

Gewoon twee mannetjes maar er zullen vast ook wel vrouwtjes in de buurt geweest zijn.
Herman van der Meer

Blauwvoet

Met vriendelijke groet,
Johan Jordaans

Morten

Ik denk niet dat vrouwelijke mezen überhaupt zingen, wel vaak hoor je de mannetjes agressief tegen elkaar opzingen. Hier een vergelijkbare situatie waarbij het vrouwtje geen kik gaf: http://waarneming.nl/waarneming/view/82058335

Er zijn wel diverse andere zangvogels waarbij de wijfjes (min of meer geregeld) zingen, bijvoorbeeld roodborstjes.
Groet, Morten


frankneijts

'Die Stimmen der Vögel Europas' (Bergmann, Helb, Baumann 2008) zegt daarover bij Glanskop (Sumpfmeise):
"Auch die Weibchen singen, aber selten." Niet zo vreemd omdat volgen deze auteurs zo'n beetje alle mezenwijfjes (tenminste van de Europese soorten) schijnen te zingen. De enige waarvan ik dat zo 1-2-3 niet kan vinden is de Koolmees.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Ik denk dat je er in normale gevallen gewoon van uit kan gaan dat wat zingt mannetjes zijn.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op januari 20, 2016, 08:54:25 AM
Ik denk dat je er in normale gevallen gewoon van uit kan gaan dat wat zingt mannetjes zijn.


Dat zou ik zo niet durven zeggen. Ik heb geen idee wat "normaal" is bij Glanskoppen (of andere mezen ..) en dat zeg ik niet om flauw te doen. Ik begrijp (lees tussen de regels) uit al die korte zinnetjes waarin gezegd wordt dat wijfjes mezen ook zingen dat dit gewoonlijk niet op dezelfde manier is als mannetjes het doen maar enige uitleg, definitie o.i.d. daarover/daarvan wordt niet gegeven. Ook niet alle mannetjes zingen op dezelfde manier toch?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Probleem bij veel mezen is dat het uiterlijke onderscheid tussen man en vrouw vaak niet of nauwelijks te zien is en dus is het definitief vaststellen van zingende wijfjes niet eenvoudig (behalve bij Koolmezen maar daarbij wordt, althans in Bergmann et all., niet gerept over zingende wijfjes!). Bij bijv. Goudvinken is het makkelijk en wijfjes daarvan heb ik ook heel vaak zien en horen zingen waarbij ik zo op t oor geen verschillen heb gehoord met mannetjes.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Ik heb zelf nooit zingende vrouwtjes geconstateerd bij welke mees dan ook. Dat is natuurlijk ook lastig omdat je dan toch wel een paring moet zien waarbij de onderste vogel zingt (aannemende dat dat dan een wijfje is) of een gemerkte zingende vogel waarvan je zeker weet dat het een wijfje is.
Herman van der Meer