Hoofdmenu

Welk eiland?

Gestart door frankw, september 04, 2007, 12:40:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

#60
Lijkt mij inderdaad ook een Kanoet, gezien het verenkleed.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Steven Wytema

CiteerLijkt mij inderdaad ook een Kanoet, gezien het verenkleed.
aahhh gezien het vérenkleed..
nu weten we natuurlijk allemaal meteen waarom het een Kanoet is  ^_^  
Steven Wytema


Jos Welbedacht

Nu hoor ik hem ook roepen!  :lol:  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Een duidelijke waterpieper, kijk maar in je vogelboek :P
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankw

zullen we m dan maar op 'overleden strandloper spec.' houden B)  

Rinie van Reenen

Citeerzullen we m dan maar op 'overleden strandloper spec.' houden B)
Is een Waterpieper een strandloper? Kijk maar in je vogelboek! :P
Groet, Rinie van Reenen

frankw

hey! kappe nou! hehehe :grin:  

Steven Wytema

#67
Hoi Frank,

volgens mij (ik blijf maar een beetje voorzichtig he :P ), is het een Kanoet vanwege
- grotendeels grijze vleugeldekveren met een kleine lichte rand
- grijze geschubde stuit
- witte schachten aan buitenste hp (daarom is het iig geen Tuut of andere Tringa)
en nu weer serieus ?
(want voor die grappen en grollen hebben ze 'praat maar raak' uitgevonden ;) )
Steven Wytema


frankw

#68
ik vindt het een plausibele redenatie, ik zet m alvast om. Heeft iemand nog voors of tegens? 1 maal ander maal  B)

edit: best minder om dit tafereel te zien met een, naar nu blijkt, nieuwe soort voor mij..

Jos Welbedacht

Citeer(want voor die grappen en grollen hebben ze 'praat maar raak' uitgevonden  ;)  ) 

Maar als je daar vogelgrappen maakt gaan ze weer naar vogels.
;)  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Hortulana

#70
CiteerLijkt mij eigenlijk wel degelijk een tureluur...
CiteerKun je ons ook uitleggen waarom je dat denkt? En kun je dan ook uitleggen waarom het bijvoorbeeld, zoals Frank voorstelt, geen Kanoet is?
Dat kan ik, of althans, dacht ik te kunnen...

Ik had iig ook de tweede foto betrokken in mijn oordeel: <a href='http://waarneming.nl/foto_details.php?id=227502' target='_blank'>http://waarneming.nl/foto_details.php?id=227502</a>

Ging er bij de eerste snelle beoordeling vanuit dat het rood de snavel was, waardoor er weinig anders meer overbleef dan tureluur. Als ik beter kijk zie ik dat dit misschien helemaal de snavel niet is (wat het dan wel exact is....? The blood? The sweat? The tears? Misschien weet de waarnemer dit).
Hierdoor heb ik niet heel precies meer naar andere kenmerken gekeken, al leken mij deze zo op het eerste gezicht ook wel kloppen voor tureluur.

Citeervolgens mij (ik blijf maar een beetje voorzichtig he tongue.gif ), is het een Kanoet vanwege
- grotendeels grijze vleugeldekveren met een kleine lichte rand
- grijze geschubde stuit
- witte schachten aan buitenste hp (daarom is het iig geen Tuut of andere Tringa)
- Grijze vleugeldekveren gaat min of meer ook wel op voor tureluur, lichte randen idd niet
- Tureluur heeft witte rugwig, geen witte stuit en ik betwijfel of je deze hier wel kan zien (iig niet geheel).
- Hier heb je idd zeker gelijk. Bij Tureluur en andere ruiters heeft alleen de buitenste handpen een witte schacht...

Zal dan ook wel geen tureluur zijn en kanoet is dan zeker een goede optie. Maar ben ook nog niet overtuigd van kanoet. Voor kanoet lijkt de vogel mij bijvoorbeeld nog steeds wat aan de donker(grijz)e kant, maar dit kan zeker een fotografisch effect zijn.

Zonnekoning

Kan iemand mij uitleggen waarom net geen kemphaan is, maar een kanoet?
De kleur van de snavelbasis klopt niet, maar voor de rest lijkt het er wel op.
En een kleurvertekening op een digitale foto is ook niet vreemd...
Voor mij is het ook een leermoment. ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Guus Peterse

Om ook maar eens een duit in het zakje te doen: voor kemphaan klopt lijkt me de rugtekening niet. Niet het voor kemphaan kenmerkende schubpatroon. En bij tureluur denk ik toch dat je iets meer wit op de rug en anders wel op de vleugels had moeten zien. Het rood op de tweede foto lijkt me inderdaad bloed; op de eerste foto mis ik nou juist het rood aan de snavelbasis. Dus kanoet lijkt me wel het meest waarschijnlijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Zonnekoning

Dan snap ik niet de witte randen van de veertjes op de vleugel. Dit geld ook voor de lichte streep langs de rand van de slagpennen.
Ik ben ook maar een "leek" en heb al een tijdje geen kanoeten gezien.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Guus Peterse

CiteerDan snap ik niet de witte randen van de veertjes op de vleugel. Dit geld ook voor de lichte streep langs de rand van de slagpennen.
Dat past toch prima bij kanoet?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

dat rood is idd zn keel die er half uithangt.. dat was ook wat de kraaien aan het aanvallen waren, zoals ik al zei: minder fraai...