Ring hunt 13/14 februari 2016: kleurringen aflezen van ganzen en zwanen

Gestart door dprop, januari 17, 2016, 18:07:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

dprop

In het weekend van 13/14 februari 2016 organiseert de Vogelwerkgroep het Gooi en Omstreken een Ring hunt waarbij het er om gaat om in een dag zoveel mogelijk kleurringen correct af te lezen van ganzen en zwanen binnen het werkgebied van de vogelwerkgroep.  Elk team kiest zelf een dag: 13 of 14 februari. Deelnemende teams bestaan uit 1 of 2 personen.
Meer informatie en hoe je je op kunt geven vind je hier: http://vwggooi.nl/index.php/2-algemeen/262-ring-competitie-30-januari-2016
(Oorspronkelijk was de competitie gepland op 30 januari maar vanwege het slechte weer is deze verplaatst naar het weekend van 13/14 februari)
Met vriendelijk groet,

Dirk Prop
www.vwggooi.nl

Cygnus

Het aflezen van ringen is een secure bezigheid die in alle rust en met geduld zou moeten plaatsvinden. Het gaat niet om de hoeveelheid ringen die je afleest maar om de vraag of de ringen ook correct zijn afgelezen. Alleen dan kunnen onderzoekers iets met de gegevens. Een wedstrijd maken van het aflezen van ringen komt m.i. de kwaliteit van het aflezen niet ten goede. Het wedstrijdelement zorgt er automatisch voor dat ringen met een zekere mate van haast zullen worden afgelezen. Fouten worden zo snel gemaakt. Wellicht zijn er andere methoden om het aflezen van ringen te promoten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

dprop

Uiteraard is het belangrijk dat de ringen juist worden afgelezen. Mijn ervaring met vogelaars is dat ze hier secuur mee omgaan en ik vertrouw er ook op dat er geen sjoemel-aflezers zullen zijn, alleen meer met het oog op de winst. Bovendien, zo gehaast hoeft het ook niet, je hebt de hele dag dus je kunt het op je gemak doen. Enfin, het is een experiment, we zullen het zien.
Je schrijft “Wellicht zijn er andere methoden om het aflezen van ringen te promoten.” Op onze website www.vwggooi.nl kun je zien dat we verschillende activiteiten hebben om de ganzen in het algemeen een meer positief imago te geven. Als je zelf nog andere methoden weet dan houd ik me aanbevolen.

Met vriendelijk groet,

Dirk Prop
www.vwggooi.nl

dprop

Met vriendelijk groet,

Dirk Prop
www.vwggooi.nl