Hoofdmenu

wie kan mijn helpen

Gestart door jennifer88, september 02, 2004, 11:59:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

jennifer88

mensen ik zit hier al dagen mee, ik vogel niet zo lang maar elke avond ga ik een uurtje het weiland op en elke avond zie ik de zelfde vogels.
ik kan ze alleen niet determineren.
het zijn in ieder geval waadvogels, ze hebben lange poten en die zijn donker, een beetje groenachtig,
een zwarte lange snavel,
in de vlucht zijn ze helemaal wit op hun vleugels na.
die hebben een donkere kleur.
ze zijn vrij klein en vliegen in groepjes.
ik dacht op hun koppie ook wat te zien maar daar ben ik niet zeker van,
ze zaten op een vrij lange afstand.
:wacko: ik weet t niet meer, wie kan mijn helpen?
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

hiskodevries

#1
kluut ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Kun je letten op de volgende dingen
Steken de poten ver uit?
Hebben ze een roepje dat ze tijdens het vliegen naar elkaar roepen?
Zijn de vleugels aan beide kanten donker?
Is de snavel recht, omlaag gebogen of opgewipt?
En voor de kluut, die is opvallend zwart-wit, met blauwe poten, en een iets opgewipte snavel.
Verder, zoek eens op google naar plaatjes van een steltkluut.
Deze heb ik ook gezien, en van afstand lijken ze inderdaad wit met donkere vleugels, de poten zijn abnormaal lang, maar roze, maar je zei dat het avond was, dus dan kan het vertekenen.
Sommige varianten hebben zwart op de kop
Denk wel dat een steltkluut een (in Nederland schaarse, doch niet al te zeldzame) moerasvogel, vogel van binnen meren, zoutmeren is, maar het zou kunnen...
Ik hoop dat dit inmiddels veel te lange verhaal je kan helpen :unsure:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar


jennifer88

Koop eens een vogelboek.

he hallo als dit het enige is wat je kan melden meldt dan niets, denk je dat ik dat niet heb.

hai thijs,

dank je wel,
ik heb de vogel idd gezien bij een moerasje en de poten waren idd abnormaal lang, dat was het eerste wat mij opviel, het was zeker geen kluut en ook geen kievit.
eerst dacht ik ook een steltkluut maar omdat die zo weinig voorkomen had ik zo mijn twijfels.
vandaar deze topic, maar bedankt mensen ik zal vanavond nog eens extra op de details letten.

groetjes jennifer :duim:  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

Thijs Fijen

#6

Groenpootruiter?
Op afstand lijken ze inderdaad zwart wit en dan een donker koppie. Vooral in winterkleed (wat sommige al hebben)
Thijs Fijen

thijs

Ja, zou ook kunnen.

Of bosruiter, witgat, maar witgat heeft dat opvallend donkere vluchtbeeld(alleen witte buik en stuit), en zoals ik al zij, voor groenpoot moet je kijken of ie een witte sigaar op zijn rug heeft.

Thijs





Thijs Udo
VWG Alkmaar

jennifer88

ik ben net nog ff weze kijken,
de snavel is gewoon recht en het geluid in de vlucht lijkt op wiewiewiewiewie het is een snel en hoog geluid.
echt bedankt dat jullie helpen.  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

Tom

het geluid dat je beschrijft is van een oeverloper.
deze behoort tot de ruiters, is in tegenstelling tot de andere ruiters wat meer gedrongen. licht bruin van boven, in de vlucht is een witte smalle vleugelstreep te zien. onderdelen licht gekleurd. snavel recht en vrij kort(in vergelijking met andere ruiters). verder is op de kop ook een wenkbrauwstreep te zien.


thijs

Als het een oeverloper is, vliegt hij op stijve vleugels, en glijdt hij na een serie snelle vleugelslagen, op gebolde (vleugelpunten omlaag) vleugels.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Guest

dat is inderdaad een typische oeverloper vlucht, vaak vlak boven het water uitgevoerd.
ander goed kenmerk is dat hij ook met zijn staart op en neer wipt (alleen witgat doet dit ook regelmatig).


hiskodevries

groepjes oeverlopers ?
ik zou wel eens een aanduiding van de grootte willen horen ?
kleiner dan duif
grote dan spreeuw
of grootte t.ov. andere aanweizge vogels  
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jennifer88

ha i
ja de ander vogels aan wezig zijn ganzen en reigers daar kan je moeilijk mee gaan vergelijken.
ze vliegen idd vaak laag over water, en dat op hun koppie kon beste wel eens een wenkbrauwstreepje zijn.
het zijn er 5 zover ik heb gezien.
ik vond ze in ieder geval vrij klein.
bedankt voor jullie hulp
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

Guest

mooie foto van een groepje vliegende oeverlopers is te vinden op http://www.pbase.com/ranschols
dan naar vogelsoortenarchief  en dan naar oeverloper.

misschien heb je er wat aan.

matthijsbroere

Belangrijk kenmerk van de oeverloper is het witte inhammetje tussen vleugel en borst. Zie bijvoorbeeld:

http://www.vogeldagboek.nl/Vogeldagboek/2003/Aug03_14.html

(Foto linksonder op de pagina).
Matthijs Broere

Thijs Fijen

De rare soort van vlucht ook!!! met echt trillende vleugelslagen met nauwelijks paar centimeter tussen hoogste en laagste punt. en met gebogen vleugels.

groetjes thijs
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Ben je er al achter wat het was????
Thijs Fijen

jasper

Ook al eens gekeken bij Tureluur en Zwarte ruiter, dit zijn ook twee mogelijkheden.
Weet alleen niet of de leefgebied en vlucht overeenkomen.

succes ermee :duim: Jasper

thijs

Thijs Udo
VWG Alkmaar