Roodkeelnachtegaal in Hoogwoud

Gestart door Gideon Vreeman, januari 15, 2016, 12:53:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: OlivierO op februari 01, 2016, 19:21:25 PM
Is dat beest nu nog niet terug in zijn vogelkooi gezet?  ;D

t Heeft wat moeite gekost maar daar is-t-ie dan ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: frankneijts op februari 01, 2016, 19:57:17 PM
Citaat van: OlivierO op februari 01, 2016, 19:21:25 PM
Is dat beest nu nog niet terug in zijn vogelkooi gezet?  ;D

t Heeft wat moeite gekost maar daar is-t-ie dan ..

Hahaha! Zoveel werk in gestoken! ZALIG!

* noteert het bewijs voor de officiële afkeuring *  :angel:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Willem_Bosma

Jammer maar helaas. Dan maar wachten op een mooi exemplaar in de Oude Eendenkooi op Vlieland, ergens in het najaar...
Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Koelman

Waarom zit die persoon rechts vooraan alleen maar te kijken? Die zou toch op zo'n moment de rapid-fire functie van zijn camera in werking moeten hebben. Of was z'n geheugenkaartje vol?...
Met vriendelijke groet, Rob


Wouter Puyk

Citaat van: Rob Koelman op februari 02, 2016, 19:20:56 PM
Waarom zit die persoon rechts vooraan alleen maar te kijken? Die zou toch op zo'n moment de rapid-fire functie van zijn camera in werking moeten hebben. Of was z'n geheugenkaartje vol?...

Het is de fotograaf...

JohanvantBosch

Citaat van: Rob Koelman op februari 02, 2016, 19:20:56 PM
Waarom zit die persoon rechts vooraan alleen maar te kijken? Die zou toch op zo'n moment de rapid-fire functie van zijn camera in werking moeten hebben. Of was z'n geheugenkaartje vol?...

Je kijkt naar de foto die hij heeft gemaakt, Rob. B)

edit.... wat wouter zegt, dus

Rob Koelman

Aha, een opname met zelfontspanner/afstandsbediening of zoiets. Creatief!
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op februari 02, 2016, 19:20:56 PM
Waarom zit die persoon rechts vooraan alleen maar te kijken? Die zou toch op zo'n moment de rapid-fire functie van zijn camera in werking moeten hebben. Of was z'n geheugenkaartje vol?...

En waarom zou dat moeten?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

BramtK

Ja, goed startpunt voor een discussie waar we misschien wel weer een halve pagina verder mee komen.
Groeten,

Bram ter Keurs

OlivierO

Citaat van: BramtK op februari 02, 2016, 20:10:01 PM
Ja, goed startpunt voor een discussie waar we misschien wel weer een halve pagina verder mee komen.

;D ;D ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

evertdirks

Citaat van: Rob Koelman op februari 02, 2016, 19:20:56 PM
Waarom zit die persoon rechts vooraan alleen maar te kijken? Die zou toch op zo'n moment de rapid-fire functie van zijn camera in werking moeten hebben. Of was z'n geheugenkaartje vol?...


Hij maakt gebruik van de geheugenkaart die in zijn hoofd zit.(ook wel geheugen genoemd).


Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op februari 02, 2016, 19:20:56 PMWaarom zit die persoon rechts vooraan alleen maar te kijken? Die zou toch op zo'n moment de rapid-fire functie van zijn camera in werking moeten hebben. Of was z'n geheugenkaartje vol?...

Citaat van: evertdirks op februari 04, 2016, 22:59:58 PMHij maakt gebruik van de geheugenkaart die in zijn hoofd zit.(ook wel geheugen genoemd).

Aha, de oervogelaar. Alleen kijken, niet fotograferen...
Met vriendelijke groet, Rob

jvanleeuwen

"Road kill" Nachtegaal  ;D Jan





gerleeuwerke

Citaat van: jvanleeuwen op februari 05, 2016, 17:52:46 PM
"Road kill" Nachtegaal  ;D Jan

Voorspellende gave? Eindelijk een rustdag? Weggeblazen naar de oosterburen?
Ger Leeuwerke

Jos Welbedacht

CiteerVoorspellende gave? Eindelijk een rustdag? Weggeblazen naar de oosterburen?

Gezien het gebrek aan overige waarnemingen uit Hoogwoud denk ik dat er vandaag niet gezocht of ingevoerd is.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Guus Peterse

Al kan ik me dan weer wel voorstellen dat er in Hoogwoud niet zo heel veel in te voeren valt, als het die nachtegaal niet is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Er is vanochtend alsnog een waarneming van gisteren ingevoerd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dirk1966


Rients

#500
De vogel zingt de laatste tijd naar het schijnt steeds luider. Aangezien Roodkeelnachtegalen hun zang schijnen op te bouwen met vele imitaties, ben ik reuze benieuwd of er al experts zijn die geprobeerd hebben een lijstje te maken van soorten die zoal langskwamen in de zang van de Hoogwoud vogel? Pallas' Boszanger? Zebravink?
Rients Niks

birdy

#501
De Roodkeelnachtegaal imiteert een Siberische Sprinkhaanzanger en een Bladkoning (bron: Arnoud vd Berg). Dat suggereert in mijn ogen 2 dingen:
1: het is een adult of in dat opzicht beter uitgedrukt, geen 2e kj. Ik neem althans aan dat hij andere vogels pas leert imiteren als hij uitgevlogen is. En tegen die tijd zijn veel vogels wel uitgezongen dus dan zou hij dit op zijn laatst opgepikt moeten hebben in het voorjaar van 2015. (Het tegenargument van lichte veerrandjes die een jonge vogel suggereren komen ook (zeldzaam) voor bij adulte vogels).

2: Het is om deze reden toch echt een wilde vogel..

of hoe zien anderen dit?
Joost
Joost

Justin Jansen

en 3 vergeet je nog, als jong weggevangen in het broedgebied en hiernaar toe gesleept.
M.v.g., Justin Jansen


frankneijts

Citaat van: birdy op februari 28, 2016, 09:15:29 AM
De Roodkeelnachtegaal imiteert een Siberische Sprinkhaanzanger en een Bladkoning (bron: Arnoud vd Berg). Dat suggereert in mijn ogen 2 dingen:
1: het is een adult of in dat opzicht beter uitgedrukt, geen 2e kj. Ik neem althans aan dat hij andere vogels pas leert imiteren als hij uitgevlogen is. En tegen die tijd zijn veel vogels wel uitgezongen dus dan zou hij dit op zijn laatst opgepikt moeten hebben in het voorjaar van 2015. (Het tegenargument van lichte veerrandjes die een jonge vogel suggereren komen ook (zeldzaam) voor bij adulte vogels).

2: Het is om deze reden toch echt een wilde vogel..

of hoe zien anderen dit?
Joost

Het is heel normaal dat jonge vogels (1e winter) al een heel repertoire aan vogelstemmen in hun repertoire hebben, welke afkomstig zijn uit hun broedgebied,  zie bijv. http://biotechnischevereniging.nl/f/editor/2001_40-2_Niet_ieder_vogeltje_zingt_zoals_het_gebekt_is.pdf. Dat komt er uit zodra ze gaan oefenen ('plastic song', zie bijv. https://auditoryneuroscience.com/topics/song-learning-birds) en wordt gedurende hun 1e voorjaar steeds 'beter'. Sommige van die jonge vogels worden in het overwinteringsgebied of op weg daar naartoe gevangen voor de kooivogelhandel en kunnen vervolgens in W-Europa belanden waarna een incidentele vogel ook nog s ontsnapt. Het kunnen imiteren van een vogel uit hun broedgebied (grofweg Siberische taiga) is daarom geen enkel bewijs dat een Roodkeelnachtegaal niet op enig moment in gevangenschap is terechtgekomen, verplaatst en vervolgens ontsnapt is. Maar zelfs een wetenschappelijke ring is dat feitelijk niet: ik zag bij een Eindhovense vogelhandelaar in de loop der jaren bijv. al een in Zweden geringde Keep, een Noorse Rietgors en een Finse Sijs. Zie ook deze discussie: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=13625&page=zoek en dan met name de reactie van Arnoud (13.44 uur).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

birdy

Kan ik mee leven.. We weten in elk geval wel zo goed als zeker dat ie in het Verre Oosten geboren is.
Joost

redmar_woudstra

En ik maar denken dat ik de nachtegaal camera-kliks hoorde imiteren...
groet,
Redmar

arnoud.vandenberg

Citaat van: birdy op februari 28, 2016, 09:15:29 AM
De Roodkeelnachtegaal imiteert een Siberische Sprinkhaanzanger en een Bladkoning (bron: Arnoud vd Berg). Dat suggereert in mijn ogen 2 dingen:
1: het is een adult of in dat opzicht beter uitgedrukt, geen 2e kj. Ik neem althans aan dat hij andere vogels pas leert imiteren als hij uitgevlogen is. En tegen die tijd zijn veel vogels wel uitgezongen dus dan zou hij dit op zijn laatst opgepikt moeten hebben in het voorjaar van 2015. (Het tegenargument van lichte veerrandjes die een jonge vogel suggereren komen ook (zeldzaam) voor bij adulte vogels).

2: Het is om deze reden toch echt een wilde vogel..

of hoe zien anderen dit?
Joost


@Joost: In het eerste boek van The Sound Approach wordt op een makkelijke manier uitgelegd, met sonagrammen en geluidsopnamen, hoe de ontwikkeling van vogelzang werkt. Het komt erop neer dat juiste jonge vogels, soms al als kuiken (of reeds in het ei), geluiden uit hun omgeving in hun geheugen opnemen. Dus alle in Hoogwoud te horen imitaties zijn geluiden uit het gebied waar de vogel de eerste weken of maanden van zijn leven heeft doorgebracht. Het verenkleed toont onmiskenbaar dat de vogel niet ouder is dan 10 maanden, dus we horen imitaties van geluiden die de vogel in juni-augustus 2015 leerde kennen. Het feit dat er in de opname van vrijdag 26/2 imitaties van aardig wat Siberische soorten zijn te horen, bewijst dat hij niet in gevangenschap is gekweekt.

Oenanthe

Citaat van: birdy op februari 28, 2016, 09:15:29 AM
De Roodkeelnachtegaal imiteert een Siberische Sprinkhaanzanger en een Bladkoning (bron: Arnoud vd Berg). Dat suggereert in mijn ogen 2 dingen:
1: het is een adult of in dat opzicht beter uitgedrukt, geen 2e kj. Ik neem althans aan dat hij andere vogels pas leert imiteren als hij uitgevlogen is. En tegen die tijd zijn veel vogels wel uitgezongen dus dan zou hij dit op zijn laatst opgepikt moeten hebben in het voorjaar van 2015. (Het tegenargument van lichte veerrandjes die een jonge vogel suggereren komen ook (zeldzaam) voor bij adulte vogels).

of hoe zien anderen dit?
Joost
Voor zover dit onderzocht is leren vogels uitsluitend tijdens hun vroege jeugd geluiden. Er zijn goede aanwijzingen dat ze al in het ei geluiden kunnen horen en onthouden..  Ze slaan die in hun geheugen op en reproduceren ze pas een jaar later. Geluiden die ze op dat moment nooit gehoord hebben leren ze nooit meer. De geluiden die hij nu ten gehore brengt moet hij dus als zeer jonge vogel geleerd hebben en zegt niets over de vraag of het nu een adult na zijn tweede kalenderjaar is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

jeroenroelofsen

Citaat van: arnoud.vandenberg op februari 28, 2016, 13:31:05 PM
Het feit dat er in de opname van vrijdag 26/2 imitaties van aardig wat Siberische soorten zijn te horen, bewijst dat hij niet in gevangenschap is gekweekt.
Dat is inderdaad de juiste nuance.  :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)