Roodkeelnachtegaal in Hoogwoud

Gestart door Gideon Vreeman, januari 15, 2016, 12:53:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

michielg

Het is gewoon zo dat vogels aggresief gedrag gaan vertonen bij het voeren van te meelwormen.

veedee

Citaat van: michielg op januari 20, 2016, 18:07:06 PM
Het is gewoon zo dat vogels aggresief gedrag gaan vertonen bij het voeren van te meelwormen.
en uit welke bron heb je die wijsheid?
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Oenanthe

Citaat van: HPM op januari 19, 2016, 17:37:49 PM
Ja hoor, het is weer eens zo ver.
Die merels kijken vast op Waarneming waar ze meelwormen kunnen vinden. Verbergen dan maar weer?

Uit de commentaren:

"Een bazige merel bezigde voedselterreur waardoor de nachtegaal steeds maar kortte zien was... "

"Prachtig te zien bij nr. 21 maar voortdurend weggejaagd door merel

"Actief foeragerend en snoepend van de meelwormen maar op de hielen gezeten door een zeer macho merel."

"Werd soms weggepest door mannetje merel"

"Werd wel voortdurend op de huid gezeten door een Merel, waardoor hij vaak snel weer de laurierstruik in vloog."

"Wel drie seconden gezien dankzij de terror Merel"
Zulk gedrag vertonen kramsvogels ook onderling en richting andere soorten als ze op appels fourageren. Leer er maar mee leven want zo is de natuur nou eenmaal.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Nou ja, dat kan je in ieder geval in het veld zien. In dit geval een Merel, met de Blauwstaart van Zandvoort was het een stel Roodborsten. Vogels die extra territoriaal worden vanwege een overvloedige voedselbron in het territorium. Het lijkt me helemaal niet zo'n gekke veronderstelling.


Vandaag zat de vogel lang in een plantsoentje 30 meter ten oosten van die steeg. Heeft 'ie dat eerder gedaan?
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: veedee op januari 20, 2016, 22:18:00 PM
Citaat van: michielg op januari 20, 2016, 18:07:06 PM

Het is gewoon zo dat vogels aggresief gedrag gaan vertonen bij het voeren van te meelwormen.

en uit welke bron heb je die wijsheid?

Uit het gezaghebbende Handboek voor de Moderne Meelwormenhouder.
Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: BramtK op januari 20, 2016, 22:24:41 PM
Vogels die extra territoriaal worden vanwege een overvloedige voedselbron in het territorium. Het lijkt me helemaal niet zo'n gekke veronderstelling.
De kramsvogels waar ik het over had zaten beslist niet in hun eigen territorium.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Wouter Puyk

@ Bram, ja. Zaterdag zat ie soms ook buiten het rondje tuin 17, steeg en laurier. Zowel ten o en w van steeg/tuin 17. Weliswaar incidenteel.

RWester

Citaat van: HPM op januari 19, 2016, 17:37:49 PM
Ja hoor, het is weer eens zo ver.
Die merels kijken vast op Waarneming waar ze meelwormen kunnen vinden. Verbergen dan maar weer?

Uit de commentaren:

"Een bazige merel bezigde voedselterreur waardoor de nachtegaal steeds maar kortte zien was... "

"Prachtig te zien bij nr. 21 maar voortdurend weggejaagd door merel

"Actief foeragerend en snoepend van de meelwormen maar op de hielen gezeten door een zeer macho merel."

"Werd soms weggepest door mannetje merel"

"Werd wel voortdurend op de huid gezeten door een Merel, waardoor hij vaak snel weer de laurierstruik in vloog."

"Wel drie seconden gezien dankzij de terror Merel"


Komt wel vaker voor. Wanneer je 700 meldingen doorpluist op één soortnaam, is er altijd wel iets te vinden wat 't minder leuk maakt voor de anderen.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


HPM

Citaat van: RWester op januari 21, 2016, 00:33:23 AM
Citaat van: HPM op januari 19, 2016, 17:37:49 PM
Ja hoor, het is weer eens zo ver.
Die merels kijken vast op Waarneming waar ze meelwormen kunnen vinden. Verbergen dan maar weer?

Uit de commentaren:

"Een bazige merel bezigde voedselterreur waardoor de nachtegaal steeds maar kortte zien was... "

"Prachtig te zien bij nr. 21 maar voortdurend weggejaagd door merel

"Actief foeragerend en snoepend van de meelwormen maar op de hielen gezeten door een zeer macho merel."

"Werd soms weggepest door mannetje merel"

"Werd wel voortdurend op de huid gezeten door een Merel, waardoor hij vaak snel weer de laurierstruik in vloog."

"Wel drie seconden gezien dankzij de terror Merel"


Komt wel vaker voor. Wanneer je 700 meldingen doorpluist op één soortnaam, is er altijd wel iets te vinden wat 't minder leuk maakt voor de anderen.

Je zit er wel heel erg naast. Het is allemaal van dezelfde dag en op het moment dat ik keek waren nog niet alle vijftig waarnemingen van die dag ingevoerd. Bij 18 van die waarnemingen staat nu een commentaar.
Het was juist opvallend hoeveel er over meelwormen en een terrormerel gingen. Daarom heb ik ze laten zien en niet omdat het "minder leuk voor anderen" zou zijn.
Als dit representatief is voor alle 812 commentaren zouden er 272 commentaren met deze strekking moeten zijn.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: Wouter Puyk op januari 21, 2016, 00:09:02 AM
@ Bram, ja. Zaterdag zat ie soms ook buiten het rondje tuin 17, steeg en laurier. Zowel ten o en w van steeg/tuin 17. Weliswaar incidenteel.

zaterdagmiddag zat ie (terwijl ik er was) ook meer in en bij de laurier dan in de tuin. Bezoekjes aan de tuin waren meestal kort.

BramtK

Duidelijk, dat is dus geen nieuw fenomeen.
Groeten,

Bram ter Keurs

HJDT

Citaat van: HPM op januari 21, 2016, 01:40:06 AM
Citaat van: RWester op januari 21, 2016, 00:33:23 AM
Citaat van: HPM op januari 19, 2016, 17:37:49 PM
Ja hoor, het is weer eens zo ver.
Die merels kijken vast op Waarneming waar ze meelwormen kunnen vinden. Verbergen dan maar weer?

Uit de commentaren:

"Een bazige merel bezigde voedselterreur waardoor de nachtegaal steeds maar kortte zien was... "

"Prachtig te zien bij nr. 21 maar voortdurend weggejaagd door merel

"Actief foeragerend en snoepend van de meelwormen maar op de hielen gezeten door een zeer macho merel."

"Werd soms weggepest door mannetje merel"

"Werd wel voortdurend op de huid gezeten door een Merel, waardoor hij vaak snel weer de laurierstruik in vloog."

"Wel drie seconden gezien dankzij de terror Merel"


Komt wel vaker voor. Wanneer je 700 meldingen doorpluist op één soortnaam, is er altijd wel iets te vinden wat 't minder leuk maakt voor de anderen.

Je zit er wel heel erg naast. Het is allemaal van dezelfde dag en op het moment dat ik keek waren nog niet alle vijftig waarnemingen van die dag ingevoerd. Bij 18 van die waarnemingen staat nu een commentaar.
Het was juist opvallend hoeveel er over meelwormen en een terrormerel gingen. Daarom heb ik ze laten zien en niet omdat het "minder leuk voor anderen" zou zijn.
Als dit representatief is voor alle 812 commentaren zouden er 272 commentaren met deze strekking moeten zijn.


En je punt is dan? Dat mis ik namelijk even.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

HPM

Citaat van: HJDT op januari 21, 2016, 21:36:31 PM

En je punt is dan? Dat mis ik namelijk even.

Gewoon lezen wat ik schreef kan je al een heel eind op weg helpen, misschien wel helemaal tot het eind.
Herman van der Meer

HJDT

Of je beantwoord gewoon de vraag natuurlijk. Maar het is ook prima als je het doet hoor. Wat jij wil!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

HPM

Citaat van: HJDT op januari 21, 2016, 22:27:15 PM
Of je beantwoord gewoon de vraag natuurlijk. Maar het is ook prima als je het doet hoor. Wat jij wil!

Ik wil dat je gewoon leest.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Blijkbaar werd de vogel wanneer hij bij de meelwormen zat herhaaldelijk weggejaagd door een merel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Willem_Bosma

Klopt. Toen ik er afgelopen maandag was, werd de Roodkeelnachtegaal herhaaldelijk weggejaagd door een Merel die de meelwormen liever voor zichzelf had. Zodra de Roodkeelnachtegaal vanuit de bosjes weer op het pad kwam foerageren was daar heel snel weer dat mannetje Merel met zijn dominante gedrag.

De Merel kwam bij nogal zelfingenomen en egoïstisch over, wie denkt ie wel niet dat ie is? Jammer dat een Merel op deze manier toch een beetje roet in het eten probeert te gooien. Uit de agressieve blik van de Merel kon je bijna aflezen: "Wegwezen jij, dit is mijn stekkie", waarna hij schaamteloos door ging met foerageren  ;)
Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

frankneijts

Citaat van: Willem_Bosma op januari 22, 2016, 10:05:26 AM
Klopt. Toen ik er afgelopen maandag was, werd de Roodkeelnachtegaal herhaaldelijk weggejaagd door een Merel die de meelwormen liever voor zichzelf had. Zodra de Roodkeelnachtegaal vanuit de bosjes weer op het pad kwam foerageren was daar heel snel weer dat mannetje Merel met zijn dominante gedrag.

De Merel kwam bij nogal zelfingenomen en egoïstisch over, wie denkt ie wel niet dat ie is? Jammer dat een Merel op deze manier toch een beetje roet in het eten probeert te gooien. Uit de agressieve blik van de Merel kon je bijna aflezen: "Wegwezen jij, dit is mijn stekkie", waarna hij schaamteloos door ging met foerageren  ;)

Zoiets klinkt heel bekend... Misschien dat ze die toch al verdachte 'meeuw' beter kunnen vervangen door een Merel? Al zou ik dan wel voor een leucistische variant kiezen ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan Borst

Citaat van: frankneijts op januari 22, 2016, 11:03:11 AM
Citaat van: Willem_Bosma op januari 22, 2016, 10:05:26 AM
Klopt. Toen ik er afgelopen maandag was, werd de Roodkeelnachtegaal herhaaldelijk weggejaagd door een Merel die de meelwormen liever voor zichzelf had. Zodra de Roodkeelnachtegaal vanuit de bosjes weer op het pad kwam foerageren was daar heel snel weer dat mannetje Merel met zijn dominante gedrag.

De Merel kwam bij nogal zelfingenomen en egoïstisch over, wie denkt ie wel niet dat ie is? Jammer dat een Merel op deze manier toch een beetje roet in het eten probeert te gooien. Uit de agressieve blik van de Merel kon je bijna aflezen: "Wegwezen jij, dit is mijn stekkie", waarna hij schaamteloos door ging met foerageren  ;)

Zoiets klinkt heel bekend... Misschien dat ze die toch al verdachte 'meeuw' beter kunnen vervangen door een Merel? Al zou ik dan wel voor een leucistische variant kiezen ... 8)

Zoiets Frank  ;)


En die dan met een Limburgs accent zegt tegen die roodkeelnachtegaal: "zooo meneertje, koekepeertje....."  O0?

frankneijts

Citaat van: Jan Borst op januari 22, 2016, 11:29:52 AM
Citaat van: frankneijts op januari 22, 2016, 11:03:11 AM
Citaat van: Willem_Bosma op januari 22, 2016, 10:05:26 AM
Klopt. Toen ik er afgelopen maandag was, werd de Roodkeelnachtegaal herhaaldelijk weggejaagd door een Merel die de meelwormen liever voor zichzelf had. Zodra de Roodkeelnachtegaal vanuit de bosjes weer op het pad kwam foerageren was daar heel snel weer dat mannetje Merel met zijn dominante gedrag.

De Merel kwam bij nogal zelfingenomen en egoïstisch over, wie denkt ie wel niet dat ie is? Jammer dat een Merel op deze manier toch een beetje roet in het eten probeert te gooien. Uit de agressieve blik van de Merel kon je bijna aflezen: "Wegwezen jij, dit is mijn stekkie", waarna hij schaamteloos door ging met foerageren  ;)

Zoiets klinkt heel bekend... Misschien dat ze die toch al verdachte 'meeuw' beter kunnen vervangen door een Merel? Al zou ik dan wel voor een leucistische variant kiezen ... 8)

Zoiets Frank  ;)


En die dan met een Limburgs accent zegt tegen die roodkeelnachtegaal: "zooo meneertje, koekepeertje....."  O0 ?

8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sander Haak

Om het spannend te houden hebben we na de "merel-gate" vandaag een fotografisch thema: Roodkeelnachtegaal op een zorgvuldig geplaatst stuk hout  ;D

http://waarneming.nl/soort/photos/18361?from=2016-01-22&to=2016-01-22&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&only_rated=0&only_approved=0&type_foto=0&maand=0&page=1

Groet, Sander Haak (Woerden)

HPM

Citaat van: Sander Haak op januari 22, 2016, 16:44:51 PM
Om het spannend te houden hebben we na de "merel-gate" vandaag een fotografisch thema: Roodkeelnachtegaal op een zorgvuldig geplaatst stuk hout  ;D
...

Dat is weer eens iets anders dan al die zorgvuldig gestrooide meelwormen.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op januari 22, 2016, 17:06:00 PM
Citaat van: Sander Haak op januari 22, 2016, 16:44:51 PM
Om het spannend te houden hebben we na de "merel-gate" vandaag een fotografisch thema: Roodkeelnachtegaal op een zorgvuldig geplaatst stuk hout  ;D
...

Dat is weer eens iets anders dan al die zorgvuldig gestrooide meelwormen.

Die zou ik dan toch eerst 'opruimen' .. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Citaat van: Sander Haak op januari 22, 2016, 16:44:51 PMOm het spannend te houden hebben we na de "merel-gate" vandaag een fotografisch thema: Roodkeelnachtegaal op een zorgvuldig geplaatst stuk hout  ;D

Bij de grote kruisbekken van Molenhoek begin 2014 dook er op een gegeven moment ook een strategisch geplaatst stuk hout op naast een van de drinkplaatsen...
Met vriendelijke groet, Rob

BramtK

Zolang het maar een veilig stuk hout is, goedgekeurd door een commissie van de DBA o.i.d. Dat het beestje niet vast komt te zitten of kan struikelen.  :) 
Groeten,

Bram ter Keurs

Bram Rijksen

Citaat van: Rob Koelman op januari 22, 2016, 19:54:56 PM
Citaat van: Sander Haak op januari 22, 2016, 16:44:51 PMOm het spannend te houden hebben we na de "merel-gate" vandaag een fotografisch thema: Roodkeelnachtegaal op een zorgvuldig geplaatst stuk hout  ;D

Bij de grote kruisbekken van Molenhoek begin 2014 dook er op een gegeven moment ook een strategisch geplaatst stuk hout op naast een van de drinkplaatsen...

Maar die werden niet 'verleid' om over te stappen op een wel heel eenzijdig dieet van enkel meelworpjes.. Ik weet het niet, maar kan me niet voorstellen dat dit op langere termijn heel erg gezond is voor onze Nachtegaal. Maar dat is vooral op basis van een niet wetenschappelijk onderbouwd gevoel (uiteindelijk laten sommige merels ook de ene na de andere regenworm naar binnen glijden zonder dat er zich een biafrabuikje ontwikkelt..)

HPM

Citaat van: BramtK op januari 22, 2016, 20:12:58 PM
Zolang het maar een veilig stuk hout is, goedgekeurd door een commissie van de DBA o.i.d. Dat het beestje niet vast komt te zitten of kan struikelen.  :)

Het mag pas als al met zekerheid is aangetoond dat de tenen en nagels niet zijn beschadigd.
Herman van der Meer

zwarteleeuwerik

Wat er nu allemaal gebeurt , het constant blijven voederen van de vogel met meelwormen is volgens mij niet goed te keuren en een drastisch ingrijpen  in het leven van die vogel , die blijft natuurlijk zitten waar die zit momenteel maar of dat nu goed is voor de vogel of niet dat trekt niemand zich aan !
Dat begint sterk te ruiken naar eigenbelang vind ik....  en dit is de laatste tijd geen alleenstaand geval, kijk maar wat er gebeurt met de velduilen die overal  opgejaagd worden en verstoort.
Erik vb.

HPM

Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 22, 2016, 21:09:01 PM

Dat begint sterk te ruiken naar eigenbelang vind ik....

Begint? Het nooit iets anders geweest. Je denkt tot niet dat al die twitchers daarheen racen omdat ze het denken dat ze een zeldzame vogel van de hongerdood moeten gaan redden?
Herman van der Meer

August

Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 22, 2016, 21:09:01 PM
Wat er nu allemaal gebeurt , het constant blijven voederen van de vogel met meelwormen is volgens mij niet goed te keuren en een drastisch ingrijpen  in het leven van die vogel , die blijft natuurlijk zitten waar die zit momenteel maar of dat nu goed is voor de vogel of niet dat trekt niemand zich aan !
Dat begint sterk te ruiken naar eigenbelang vind ik....  en dit is de laatste tijd geen alleenstaand geval, kijk maar wat er gebeurt met de velduilen die overal  opgejaagd worden en verstoort.
Hoi kan jij misschien je naam toevoegen ?
August van Rijn