Hoofdmenu

Gordijnzwam?

Gestart door Gert Kremer, september 03, 2007, 22:43:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Ik wil graag een vraag stellen:
Ben ik op weg met het soort gordijnzwam, zodat ik zelf de rest van de benaming kan vinden.


foto 1806
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

Gert,
Waar komt dat vandaan? Ik kan de kleur niet zo goed beoordelen (er lijkt een roodzweem over de hele foto (dia?) te zitten). Mogelijk is het Cort. cinnabarinus, maar daar zijn geen gedocumenteerde NL vondsten van.
Groet,
Nico

Gert Kremer

Hallo Nico,
In de bossen bij Hardenberg.
Ik weet niet of alle zwammen het zelfde zijn maar er stonden er 8 stuks onder dikke Beuken.
diverse foto's gemaakt.
Hoed 80mm rond.
Hoog 85mm.
Dik steel 30mm
Geur soep kruiden, knolachtig, geschilde aardappel?
Licht doorlaten stuk Bos.

foto 1805 Hoed
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 1807  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

#4
Gert,
Dank voor de nieuwe foto's. Het is C. rubellus, buitengewoon heel erg giftig.
Mooie vondst.
Groet,
Nico

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

1810
Deze stonden er ook bij, lijkt de zelfde soort maar dan als bundel.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#7
kan deze niet invoeren, kan ook geen foto Cortinarius rubellus vinden op waarneming voor ned. benaming.
Stom he :wacko:

help maar even mee en kijk ook even naar de laatste foto.

Foto sporee
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Gert,

De soort staat inderdaad niet in de database.
Overigens ook niet op Nederlansesoorten.nl en niet op deze site:

http://marken.hef.kun.nl/paddos/dyna/nownNMV.php

Even wachten tot vanavond tot ik in de boeken en Spot kan kijken, dan kan ik de soort meteen met de juiste code e.d. aanmaken.

Arno van Stipdonk


Gert Kremer

Dank allen voor de medewerking.
Ben er mooi wat uren mee bezig geweest :P
'k zal deze invoeren.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

kvb

#11
Moet ik dan toch verhuizen. Dit zijn de gordijnzwammen die ik wil vinden. Ik moet het helaas steeds doen met de kleintjes. Prachtige vondst. In de Grote Gele Bjbel alleen bekned van 6 plaatsen in Nederland. Of er daarna andere vindplaatsen zijn bijgekomen weet ik niet.
Gefeliciteerd,mooie vondst.


Kik

edit: opeens kleurt deze soort donkerrood

Ismael

Citeer

edit: opeens kleurt deze soort donkerrood
dat viel mij ook op, dat was volgens mij niet zo, maar altijd leuk, gezien mijn liefde voor rood  :P  :D  :lol:  B)  
Groeten Ismaƫl Wind