rups doodshoofdvlinder Gran Canaria

Gestart door corten hub, september 03, 2007, 22:41:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

corten hub

Van bekende deze foto ontvangen.Bruine variant rups Doodshoofdvlinder wordt in Heiko Bellmann Tirion zeldzaam genoemd.Geldt dit ook voor vindplaats Gran Canaria?

Elachista

Nee, daar zijn ze heel gewoon. Je hebt daar zeer zelden nog een andere soort Acherontia, genaamd lachesis, maar dit is gewoon atropos.

Tymo
Groet,
Tymo

klaas van haeringen

Volgens mij hebben lichtintensiteit, voedsel en luchtvochtigheid invloed op de kleur van de rups.
CiteerJe hebt daar zeer zelden nog een andere soort Acherontia, genaamd lachesis
Acherontia lachesis is toch een Zuid-oost Aziatische soort?

Elachista

CiteerVolgens mij hebben lichtintensiteit, voedsel en luchtvochtigheid invloed op de kleur van de rups.
CiteerJe hebt daar zeer zelden nog een andere soort Acherontia, genaamd lachesis
Acherontia lachesis is toch een Zuid-oost Aziatische soort?
Die soort wordt geregeld elders ook wel gevonden, maar heel zelden. Eigenlijk iets wat dan weggelaten kan worden om verwarring te voorkomen.

Over de totstandkoming van kleuren heb ik met Belgische, Nederlandse en een stel rupsenkenners uit Noord-Amerika een lange discussie over gehad. Ik kan in weinig boeken goede conclusies vinden, of vaak zijn deze tegenstrijdig. Wat jij noemt zijn mogelijkheden waarbij ik zelf ook al telkens geprobeerd heb bepaalde kleurvormen te krijgen, maar tevergeefs. Soms treedt het spontaan op, soms is het wat lokaal dat bep.  kleurvormen vaker voorkomen (vaak ook met betrekking tot biotoop), maar ik ben er wel van overtuigd dat dit ook te regelen is met een aantal factoren.

Groetjes,
Tymo
Groet,
Tymo