Hoofdmenu

Keverlarve?

Gestart door Robert Heemskerk, september 03, 2007, 21:21:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Keverforum,

Naast een aantal doodgravers vond ik deze 'larve' op uitwerpselen.
plaats: Bouillon - Belgische ardennen.

Nu twijfel ik wel of het een keverlarve is?
ongeveer 15mm groot.
Misschien kan iemand me er verder bij helpen.

javanerkelens

Kortschildkever van de familie Ontholestes...............maar dan kom je in een moeilijk gebied en ik doe dan ook een gokje en dan moet je zelf maar even verder kijken..... of de experts onder ons het laten zeggen.

Ontholestes tesselatus  ...........(hoop dat ik goed zit, anders hoor ik het wel)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

Goed zeg Joke!

en ik maar denken aan een larve.., maar in deze vorm is ie dus volwassen!?
Ik zou zeggen dat het klopt maar ik ben er al vaker 'in gestonken'

Ik heb net op http://www.koleopterologie.de gekeken en daar zie ik tevens foto's van Nikita Vikhref van zo'n kortschildkever. Nikita ken ik via Diptera.info en is een bevlogen vliegenfotograaf  :)

Ben benieuwd naar het oordeel van de jury  :grin:  

javanerkelens

Top !

Kijk zelf ook vaak op deze site's  :duim:

Toch nog effe wachten of ik wel 100 % goed zit, want het verschil zit hem soms toch weer in een leedje meer bij de antenne of een haakje aan een pootje. :whistle:

Groet Joke !

Groet,
Joke (van Erkelens)

jan cuppen

Zeker een Ontholestes en volwassen dier. De soort durf ik zo niet te zeggen. Mogelijk wel als je een foto van boven of juist helemaal opzij hebt.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Robert Heemskerk

Nee, wel iets meer detail en een iets ander perspectief maar niet geheel van boven of opzij..

In ieder geval bedankt voor jullie reactie.

Komen er in Nederland ook Ontholestes-soorten voor?

Th.Heijerman

Volgens mij wel O. tesselatus. In Nederland komt nog O. murinus voor, met zwarte poten en in Zuid-Europa nog een derde soort die zeer zeldaam is...

Theodoor

jan cuppen

Inderdaad O. tessellatus: gedeeltelijk gele poten en basis antenne, relatief lange slapen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

#8
Ik plak mijne toch maar even in dit oude topic erbij - een beetje als vergelijking hoop ik ... Ontholestes lijkt me waarschijnlijk, maar mag ik van deze dan O. murinus maken of blijft het bij "sp."??

Volgens mij zie ik geen geel op de poten, maar dat hierboven genoemde kenmerk van de antennebasis kan ik niet veel mee als ik plaatjes vergelijk op kerbtier en koleopterologie  :-\

Deurningen, Twente, 24 april j.l. in een hoop illegaal gedumt tuinafval (composterend gras).

Beest was helaas alweer vertrokken voor ik goed en wel een paar vierkante cm zonlicht gevonden had tussen de schaduw van de bomen (sorry van de kiekjes dus)



Joke had hier al eens een "cf. murinus laten zien (maar niet ingevoerd  :'(  :-* )  - is het zinnig de beide soorten aan te laten maken, of zal het meestal bij "spec" blijven?

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#9
Heb zelf, lekker betrouwbaar, op internet het volgende bij elkaar gezocht:

O. tesselatus
  • Met 14-19mm duidelijk de grootste
  • Halsschild met knik in de zijranden: achter de knik smaller
  • Slapen langer (3/4 van ooglengte)
  • Poten gedeeltelijk geel (op knie, scheen en tars)
.
O. murinus
  • Met 10-15mm gemiddeld kleiner dan O. tesselatus
  • Halsschild zonder knik in de zijranden: zijden lopen parallel door naar achteren
  • Slapen korter (1/2 van ooglengte)
  • Poten geheel zwart
.
O. haroldi (zuidelijke soort, NIET in NL!)
  • Als O.murinus (10-15mm, halsschild zonder knik, korte slapen), maar ...
  • Poten weer gedeeltelijk geel (op knie, scheen en tars)
.

De kleur van de antennebasis kan ik nog niet helemaal plaatsen...

Op de foto's van kerbtier.de zijn de genoemde verschillen in elk geval goed te herkennen vind ik: O.tessellatus, O.murinus, O.haroldi.

Aanvullingen/correctie door keverkenners natuurlijk meer dan welkom!!  :D

Op basis van die opsomming blijf ik voor mijn dier bij O. murinus  8)

P.S. Heb de soorten aangevraagd en zal mijne dan t.z.t. als onzekere  O. murinus wegzetten, tenzij er bericht komt dattie op zeker mag of toch wat anders is  :P

Edit: Aanvulling op basis van antwoord Toon hieronder.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

het belangrijkste kenmerk wat gegeven wordt in freude harde lose is dat bij o. tesselatus het halsschild naar achter versmald is en bij murinus de zijden parallel lopen verder de kenmerken die in het vorige berichtje staan. zo van de foto niet met zekerheid te determineren zoals zo vaak. dit is dan ook de reden dat er gevraagd wordt om de kever. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Tja, hij is - gezien de breedte van m'n wijsvinger - iets van 13-15mm lang, zou dus qua lengte net beide kunnen zijn, maar met de zwarte poten kwam ik dan toch op O. murinus en die vorm van het halsschild vond ik in vergelijking met kevers op kerbtier.de en koleopterologie.de ook iets meer murinus, maar durf ik niet goed te beoordelen - lastig kenmerk voor mijn lekenblik.

Ik zal hem dan maar op "spec." laten staan en de volgende keer wat beter het halsschild en de slapen/ogen op de plaat zetten of het beest meenemen.

In elk geval bedankt Toon!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)