Libel

Gestart door Robert Heemskerk, september 03, 2007, 21:12:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Libellenforum,

Deze libel zag ik tijdens mijn vakantie, in de buurt van Bouillon.
Weet iemand welk soort dit is?

Ik heb evt. nog foto meer van boven..

groet, Robert

Stijn Schreven

Een moeilijke. Ik ga voor Plasrombout, hoewel de achterlijftekening wat vreemd is.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Die foto van boven zou wel handig zijn, want ik twijfel nog steeds. ;)
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Sticht

Kleine tanglibel vrouw denk ik. O.a. twee streepjes tussen de ogen.

Goyatlah

Onychogomphus uncatus lijkt  me (weet de ned. naam niet) Zeker geen plasrombout.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Robert Heemskerk

CiteerOnychogomphus uncatus lijkt  me (weet de ned. naam niet) Zeker geen plasrombout.
Grote tanglibel = nederlandse naam.

Kleine tanglibel = Onychogomphus forcipatus (ik denk dat Goyatlah die bedoeld)

Ik plaats hierbij nog een foto, iets meer van boven

vuurvlinder

Ik vind het beestje ook wel wat van een Gaffellibel hebben.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Ik bedoelde wel degelijk de grote, maar die heeft nooit groene ogen, dus Kleine klopt.
(En grote zou wel erg zeldzaam daar zijn).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Groene ogen zijn typisch voor O.f.forcipatus. In hoeverre de kleur van de achterlijfsaanhangselen bij vrouwtjes een rol speelt is me onduidelijk.
Moi, Dolf

Robert Heemskerk

bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reactie  :duim:

De plaats van waarneming komt aardig overeen met het voorkomen vermeld in de Libellengids.

Weia

Twee streepjes tussen de ogen is al genoemd: er is precies 1 soort die dat heeft van alle romboutachtigen. Dus kleine tanglibel Onychogomphus forcipatus.
De brede tekening op het achterlijf (ook op de foto van opzij al te zien) sluit alle gewone rombouten uit, blijven de tanglibellen en de gaffellibel over. Gaffel heeft een veel keuriger tekening op het borststuk en de grote tanglibel ook (maar wel heel anders).
Ondersoorten: er zit er hier maar eentje, pas veel zuidelijker een andere.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Robert Heemskerk

CiteerGaffel heeft een veel keuriger tekening op het borststuk en de grote tanglibel ook (maar wel heel anders).
veel ''keuriger'' tekening?

of bedoel je misschien:

veel kleurigere tekening?  :mellow:

grunsven

Beide,

Gaffel heeft mooie strakke lijntjes terwijl het bij kleine tang rommelig is en Gaffel heeft een grasgroen borststuk en geel achterlijf.
Dus en keuriger en kleuriger.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)