Potvissen gestrand op texel

Gestart door jvanleeuwen, januari 12, 2016, 19:25:17 PM

Vorige topic - Volgende topic


Rob Koelman

En in de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/binnenland/vijf-levende-potvissen-gestrand-op-texel~a4223347/

Overigens aan de ene kant wel terecht dat men geïnteresseerden niet al te dicht bij de reddingsactie wil hebben, maar dat er op enige afstand wordt toegekeken kunnen ze toch moeilijk verbieden. Het blijft iets bijzonders...
Met vriendelijke groet, Rob

ecotex

Ik kom net bij paal 12 Texel vandaan. Noodverodering ter plaatse. 2 dieren niet actief andere exemplaren in branding klappend met staart. Opkomend water maar lijkt zinloos en zeer akelig om te zien!! .Kees Verschoor

Rob Koelman

Inmiddels twee van de vijf dieren niet meer in leven: http://www.volkskrant.nl/binnenland/vijf-potvissen-gestrand-op-texel-waarvan-twee-overleden~a4223347/

Lijkt een beetje op de situatie met de drie potvissen die in januari 1995 levend op de kust bij Den Haag waren gestrand en die uiteindelijk allemaal zijn omgekomen...
Met vriendelijke groet, Rob

ecotex

Texelse courant maakt melding van geruchten dat er meer Potvissen voor de Texelse kust aanwezig zijn?? Weet niet waar deze meldingen vandaan komen?? .

Kees . Ecologisch.advies bureau EcoTex

Rob Koelman

Mooie samenvatting in deze posting (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=343777.0):

Citaat van: Hans Verdaat op januari 12, 2016, 21:46:20 PMVooralsnog zijn er 5 Potvissen op Texel t.h.v. Paal 12 gestrand. Er zijn geruchten van nog 1 of meer dieren op zee. In Duitsland zijn naast de 2 dieren die vrijdag al gestrand waren vandaag nog eens 2 dode Potvissen gevonden bij Helgoland. Het lijkt erop dat een grotere groep in de Zuidelijke Noordzee is geraakt en nu 'een voor een' strand.
Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Dat zijn dus vijf dode op Texel, twee op Wangerooge en twee bij Helgoland. Een echte ramp.
Herman van der Meer

maurice.lahaye

Wat is precies rampzalig? Gewoon een serie dode potvissen? Bovendien een soort die het best redelijk doet http://www.iucnredlist.org/details/41755/0
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

"Vulnerable"
Vergeleken met wat elders gebeurt is het natuurlijk peanuts, maar negen strandingen gelijktijdig in de Duitse bocht is toch minstens uiterst ongebruikelijk te noemen. Niemand zal daar blij van worden.
Herman van der Meer

maurice.lahaye

Ah, dus daarom is het een ramp  :rolleye: .
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Herman van der Meer

Merel

Er zouden er 5 in Duitsland (ook bij Mellum 1) zijn gestrand en 5 op Texel, dus al minstens 10 dieren dood. Flinke massastranding dus. Wel 'fijn' dat ze snel zijn overleden, zodat de hysterie van bultrug Johanna wordt voorkomen.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

HPM

Die van Mellum (12 jan) is geloof ik nog niet bevestigd.
Overigens heb ik de Duitsers nog geen melding zien maken van Texel.
Herman van der Meer

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Herman van der Meer

Merel

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Citaat van: Merel op januari 13, 2016, 12:24:47 PMSectie op de dieren live te volgen: http://www.rtvnh.nl/nieuws/177712/live-onderzoek-naar-overleden-potvissen-texels-begonnen

Zouden ze al die kilo's vlees niet nuttig kunnen gebruiken? Wordt nu op zijn best kattenvoer. Ik wil wel een paar lapjes voor in de vriezer...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Het wordt waarschijnlijk verbrand.
Ik vraag me af of walvis wel lekker smaakt. Een vriend van me uit Noorwegen omschreef het eens als een combinatie van vis met traan-smaak. Het zal even wennen zijn, maar misschien een mooi lapje voor op de BBQ.
Je kunt je suggestie natuurlijk voorleggen aan het Ministerie van EZ. Die zal de ontheffing moeten afgeven of het vlees van een beschermde diersoort als consumptie mag worden gebruikt. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Citaat van: Merel op januari 13, 2016, 12:47:50 PMIk vraag me af of walvis wel lekker smaakt.

Japanners zijn er gek op...  :-\
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: HPM op januari 13, 2016, 12:07:25 PM

Die van Mellum (12 jan) is geloof ik nog niet bevestigd.
Overigens heb ik de Duitsers nog geen melding zien maken van Texel.

Der Spiegel wel http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/nordsee-zwei-weitere-tote-pottwale-gesichtet-a-1071756.html
(Maar niet van Mellum)
Herman van der Meer

Rene Janssen

Citaat van: Merel op januari 13, 2016, 12:47:50 PM
Het wordt waarschijnlijk verbrand.
Dat is wel echt zonde van al die eiwitten... of wordt het verbrandt in een energiecentrale...? Het daar naar toe brengen zal wel evenveel kosten als het aan energie oplevert, waarschijnlijk...
René Janssen

jeroenroelofsen

Geef het vlees gewoon terug aan de natuur.

Benieuwd of er op wetenschappelijke basis nog achterhaald kan worden of dit een familie is (zowel de nl stranding als de Duitse) of dat te achterhalen is of ze uit het zelfde gebied komen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: Rene Janssen op januari 13, 2016, 13:23:14 PM
Citaat van: Merel op januari 13, 2016, 12:47:50 PM

Het wordt waarschijnlijk verbrand.

Dat is wel echt zonde van al die eiwitten... of wordt het verbrandt in een energiecentrale...? Het daar naar toe brengen zal wel evenveel kosten als het aan energie oplevert, waarschijnlijk...

Als jochie moest ik dagelijks een volle eetlepel levertraan zien weg te werken. Nooit op het idee gekomen om het gewoon in de kolenhaard uit te spugen.
Herman van der Meer


Merel

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 13, 2016, 13:25:45 PM
Geef het vlees gewoon terug aan de natuur.

Benieuwd of er op wetenschappelijke basis nog achterhaald kan worden of dit een familie is (zowel de nl stranding als de Duitse) of dat te achterhalen is of ze uit het zelfde gebied komen.
Een familie is het niet. Potvissen leven wel in familiegroepen, die bestaan uit wijfjes en jongen met een bul erbij. Zoals bij olifanten worden jonge mannetjes van een bepaalde leeftijd uit de groep gegooid en deze zwemmen dan alleen of in groepen van andere jonge mannetjes. Voor zover mij bekend hebben er nog nooit gedocumenteerde strandingen van vrouwtjespotvissen op onze kust plaatsgevonden. De groepen met de wijfjes en jongen blijven veel meer in de diepe delen van de Atlantische oceaan. De jonge mannetjes tonen meer zwerfgedrag en dit kan er dus voor zorgen dat een groep verdwaald raakt in de ondiepe Noordzee. Het zijn subadulte dieren dus zeg maar pubers, met een lengte van 10-13 meter. De volwassen bul wordt zo'n 18 meter.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jeroenroelofsen

Dat wist ik niet Merel. Op RTL nieuws hadden ze het er ook over dat het mannen zijn.
Blijf ik me toch afvragen hoe het dan komt dat het nu zo'n grote groep is. 5 bij ons, en ook 4 (5?) in Duitsland. Blijf ik me toch afvragen of ze verwant zijn. Op DNA gebied, dan wel locatie.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Vandaag een zesde Potvis op Texel aangespoeld. Dood.
Herman van der Meer