Grootoren met Flavisme?

Gestart door lucknijnsberg, januari 10, 2016, 19:26:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

lucknijnsberg

Ik zou graag willen weten of de grootoren op de bovenste foto een vorm van albinisme of flavisme hebben?
Volgens Anne Jifke Haarsma gaat het hier om flavisme maar graag jullie mening.
de derde is in dezelfde bunker gefotografeerd. Het gaat hier om de wintertelling van vleermuizen in afgesloten vleermuisbunkers.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/113902669
Gewone Grootoorvleermuis - Plecotus auritus gezien op 2016-01-09 Noordhollands Duinreservaat - Soeckebacker
Foto's:




Toelichting:
In afgesloten vleermuisbunker
bij voorbaat dank luc knijnsberg

Rob Koelman

#1
Dit is een beetje een instinker*. Het gaat om bedauwde dieren die daardoor veel lichter van kleur lijken dan ze eigenlijk zijn...



* Mea culpa...  :angel:
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ze lijken me wel vrij licht, maar correct kleur inschatten van zulke foto's is altijd lastig. Albino lijkt het me in ieder geval niet, ze zijn zeker niet spierwit, en daarnaast zou het erg apart zijn als er twee exemplaren met een dusdanig zeldzame kleurafwijking in dezelfde bunker zitten. (Ik heb er nooit één gezien en weet ook niet van anderen. Weet wel van leucistische exemplaren, maar ook niet veel.)

Overigens kan je A-J wat vleermuizen betreft meestal wel geloven ;)
Douwe van der Ploeg

lucknijnsberg

We houden het maar op gewone zonder kleurafwijking.
ik kan er verder ook niets over vinden.
Groetjes Luc

Rene Janssen

#4
Wat zou er flavistisch aan deze twee bedauwde dieren zijn?

Leucistische dieren (dieren die grotendeels wit zijn maar nog wel pigment bevatten) worden wel.eens aangetroffen, oa buys et al 1999) Er komt een grote review aan van nog meer soorten waar dit wel eens is vastgesteld.


René
René Janssen