Opatrum sabiosa?

Gestart door vanmiddelkoop, januari 12, 2016, 13:56:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/105033237
Gekorrelde Zwartlijf - Opatrum sabulosum gezien op 2015-06-05 France - Sauzelles
Foto's:


bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

lo.troisfontaine

Hoi,


had je deze op een plant gevonden? Enig idee van de grootte van dit exemplaar?


groeten,


Lo

vanmiddelkoop

Hallo Lo,

Hij zat in de nachtvlinderlamp en was ongeveer 15-20 mm.

Groeten Betty

lo.troisfontaine

Dag Betty,


voor wat het waard is,  maar dan vallen er in ieder geval wel wat af.
Als de afmeting klopt zou deze wel groot zijn voor Opatrum sabulosa en ik ken die alleen van heidegebieden. Heb ze ook nog nooit op licht gehad trouwens.
Het enigste alternatief wat ik op dit moment zou kunnen bedenken is iets in de richting van Gonocephalum species, maar hoe groot die zijn weet ik niet. Wat ik zo kan vinden zijn die ook rond de 6 - 10 mm.
De Asida species lijken me wel wat groter en dus qua afmeting meer in de buurt te komen, maar ik zie hier niet meteen een kandidaat tussen.
Dus voor mij zou het hier ophouden.


groeten,


Lo

vanmiddelkoop

Hallo Lo,

Misschien  was hij ook wat kleiner, was vergeten hem op te meten en dan is het achteraf erg lastig.
Ik kom zo'n beetje uit nu op Gonocephalum assimile, die lijkt er wel heel erg op.
Zal hem op onzeker zetten, misschien dat iemand  er dan nog een reactie op geeft.

Bedankt!!
Vr.groeten Betty

liptaster

Jullie kijken in de verkeerde familie.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

vanmiddelkoop

Heb al zeer veel gezocht, wil je het tipje van de sluier oplichten?

Vr.groeten Betty

liptaster

Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

vanmiddelkoop

Heb je ook een link waar ik hem kan vinden?
Heb naar mijn idee alles afgezocht, maar helaas.....

liptaster

Nog eens zoeken...

Dat wit is slechts vuil, dus daar mag je niet teveel naar kijken. Zoals steeds: enige deftige manier is determinatie via bino en sleutel.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

vanmiddelkoop

Het is wel erg, maar ik kan zelfs geen sleutel vinden.
Heb bovenaan het keverforum alle topics nagepluist.......

Douwe van der Ploeg

http://coleo-net.de/coleo/texte/lamellicornia.htm succes  ;D

Ik vermoed overigens dat het Trochidae zal zijn..
Douwe van der Ploeg

vanmiddelkoop

Bedankt Douwe, maar helaas, ik kom er niet uit.
Nou is mij Duits ook niet bepaald om over naar huis te schrijven.
En Trochidae, er staan er 4 bij Kerbtier en die zijn veel kleiner dan
15 mm.
Na veel uren zoeken geef ik het geloof ik op  :huh:
Vr.groeten Betty

liptaster

Ik denk tijd om uit het lijden te verlossen. Ik hoop in ieder geval dat je nu beseft dat determineren op basis van foto eigenlijk compleet af te raden is, enige deftige manier voor identificatie is inzamelen, sleutel en bino!

Aegialia heeft enkele zeer gelijkende soorten, maar ik ga uit van Trox perrissi.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

vanmiddelkoop

Heel erg bedankt! Slechte nacht gehad .....
Maar bladsprieten zijn toch alleen Scarabaeidae soorten?
Of heb ik dat nou mis?
Trox perrissi had ik wel moeten zien, heb heel lang gezocht bij de Galerie du Monde des insektes en daar staat hij gewoon bij,
ben ik toch afgeleid door dat wittige stof.
In Nederland neem ik de kevers en wantsen meestal wel mee die ik niet gelijk weet,probeer zelf achter de naam te komen en stuur hem daarna op naar diverse mensen(hebben zelf nog geen bino-nog te druk met werk )
Maar in het buitenland valt dat niet mee, vandaar op deze manier.

Vr.groeten Betty

Douwe van der Ploeg

Tim had het dan ook over Bladsprieten s.l. (sensu lato), waarmee hij vermoedelijk de superfamilie Scarabaeoidae bedoelt, waar behalve de Scarabaeidae en Trogidae ook bijvoorbeeld Geotrupidae en Lucanidae vallen (die dan ook allemaal bladvormige sprieten hebben ;)).
Douwe van der Ploeg

vanmiddelkoop

Aha, dat wist ik dus weer niet, zal het noteren!
Zo leer je elke dag weer bij  :blink:

Bedankt Douwe!

liptaster

Probleem stelt zich in de definitie van Scarabaeidae: vroeger, en in nog steeds veel gebruikte literatuur, had je daarnaast enkel de vliegende herten staan (Lucanidae). Ondertussen is gebleken dat de vliegende herten ergens middenin de Scarabaeidae passen. Blijkbaar hebben splitters hiervoor een oplossing bedacht door alle onderfamilies te beschouwen als aparte families. Een aantal heeft oplossingen tussenin (Trogidae, Geotrupidae en Lucanidae als nevenfamilies). Ze trokken dit door ook voor de genera zoals Geotrupes en Aphodius, die nu voor velen reeksen genera zijn met telkens zeer weinig, zeer verwante soorten. Naar mijn mening maken ze er door de wildgroei aan taxa er een weinig overzichtelijke soep van, vandaar dat ik dit niet echt volg.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

vanmiddelkoop

Ja, ik snap het.
Maar ik dacht dus dat alleen de Scarabaeidae familie bladsprieten waren.

Bedankt voor de info!

Vr.groeten Betty