Huiskatje of ?

Gestart door Dorine Loman, januari 09, 2016, 16:24:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dorine Loman

Bij ons hotel in Kithulgala, Sri Lanka. Volgens onze lokale gids is het een Palm Cat (civet) maar dat lijkt me echt niet te kloppen.
Nu heb ik geen verstand van katten, dus misschien is het gewoon een half verwilderde huiskat? Wie kan opheldering verschaffen?
Alvast bedankt!

Rob Koelman

Ziet er niet uit als een huiskat. En is ook zeker geen civetkat.

Wat het dan wel is? In ieder geval een echte katachtige (Felidae).
Met vriendelijke groet, Rob

Theo Linders

#2
Zou moeraskat (Felis chaus) een optie zijn? civetkat / palm civet is het iig niet...

Maar een (verwilderde) huiskat lijkt mij misschien een betere optie, de vachtkleur en patronen op het hoofd komen niet overeen met roest- en vissende kat en zijn ook voor moeraskat niet heel passend, maar die is juveniel misschien anders getekend....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rob Koelman

De vacht van een huiskat kan vreemde kleurcombinaties hebben, maar dit doet mij toch 'wildkleurig' aan...

Het diertje is ondertussen bijna een maand ouder dan op de foto (die is van 13-12-2015). Zou via het hotel proberen nieuwe foto's binnen te krijgen.
Met vriendelijke groet, Rob

Dorine Loman

Dat zal helaas niet gaan, Rob. Het beestje is de dag erna gestorven. Het lag de ochtend van de foto koud en doorweekt bij het hotel, al dood, dacht men. Heb het opgewarmd en 24h verzorgd maar tevergeefs.

Douwe van der Ploeg

Hoe was het formaat, in vergelijking met huiskat/kitten?
Douwe van der Ploeg

Theo Linders

Citaat van: Rob Koelman op januari 09, 2016, 17:30:58 PM
De vacht van een huiskat kan vreemde kleurcombinaties hebben, maar dit doet mij toch 'wildkleurig' aan...

Het diertje is ondertussen bijna een maand ouder dan op de foto (die is van 13-12-2015). Zou via het hotel proberen nieuwe foto's binnen te krijgen.

Wat mij vooral dwarszit is die grote zwarte vlek bovenop het hoofd, verder doet hij wel vrij wildkleurig aan....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Dorine Loman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 10, 2016, 03:06:25 AM
Hoe was het formaat, in vergelijking met huiskat/kitten?

Hierbij een foto van het diertje in mijn handen. Ik weet niet hoe oud hij was. Voor zover ik 'gewone' katjes ken, had dit beestje een wat langgerekter lijfje en hij stond wat minder hoog op z'n pootjes.
Fijn dat jullie meedenken!

Rob Koelman

Komt mij 'best wel groot' over ten opzichte van een heel erg jong huiskatje. Maar wellicht kunnen mensen die recent jonge huiskatjes in handen hebben gehad daar meer zekerheid over geven...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Dat, en er zitten me wel meer dingen dwars aan dit beest.. Echter allemaal onderbuikgevoelens..

Wil je m overigens ook invoeren? Dan valt ie later terug te vinden.
Douwe van der Ploeg


Theo Linders

Die oren lijken erg groot te zijn, dat zou eerder voor moeraskat pleiten. Maar ik blijf die kleuren raar vinden en misschien is huiskat toch de beste optie, die kunnen heel variabel zijn....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de