Wie kan mij op weg helpen?

Gestart door Ingrid van Vlaanderen, januari 09, 2016, 15:38:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ingrid van Vlaanderen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/113855103
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2015-10-24 Borger - Boswachterij Buinerveld
Foto's:






bij voorbaat dank ingrid van Vlaanderen

ratje

Misschien zit ik helemaal verkeerd en heb ze ook nog nooit zo vroeg gezien en dit is een gok, Clitopilus caelatus-Grijsbruine zalmplaat

Ingrid van Vlaanderen

Deze heb ik 24 oktober gevonden.
Ik was er nog steeds niet uit. Vandaar.

Jan Knuiman

Hoi Ingrid,

Klopt het dat er een lichte roze zweem op de hoed zit? Hij doet mij denken aan de Vale schijnridderzwam (Lepista panaeolus), maar dat is eigenlijk een graslandsoort. Misschien kom je hier toch wat verder mee.




Groet, Jan

Ingrid van Vlaanderen

Bedankt Jan voor jou tip. Het zou kunnen, maar het was in een fijn sparrenbos. Ik had er een mee moeten nemen voor een sporee, en nu zou ik hem kunnen proberen te determineren onder de microscoop. Volgend jaar nog een terug gaan.

Melchior van Tweel

Citaat van: ratje op januari 09, 2016, 18:48:22 PM
Misschien zit ik helemaal verkeerd en heb ze ook nog nooit zo vroeg gezien en dit is een gok, Clitopilus caelatus-Grijsbruine zalmplaat
Die soort ken ik niet. Mijn eerste gedacht was een Trechterzwam. Microscopie zal de doorslag geven.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Ingrid van Vlaanderen

Dank je Melchior, helaas ik zal volgend jaar een nieuwe poging ondernemen:-) met  :micro: als ik hem terug ga vinden. Er stonden heel veel paddenstoelen.
Groet,
Ingrid

ratje

Citaat van: Ingrid van Vlaanderen op januari 10, 2016, 12:05:32 PM
Bedankt Jan voor jou tip. Het zou kunnen, maar het was in een fijn sparrenbos.
deze stond ook in een naaldbos gedeelte Clitopilus caelatus-Grijsbruine zalmplaat. Volgend jaar terug lijkt me een goed plan
[/size]