Tips aanschaf verrekijker voor het waarnemen van zeevogels.

Gestart door Rob Verburgt, januari 09, 2016, 13:49:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Verburgt

Beste waarnemers,

Ik wil een verrekijker aanschaffen voor het waarnemen van zeevogels. Ik beschik al over een telescoop (Swarovski ATS 80 hd) waar ik heel erg blij mee ben.
Bij het langdurig over zee turen krijg ik bij het gebruik van een scope last van vermoeide ogen. Belangrijk is het dat de kijker absoluut waterdicht is omdat hij vooral gebruikt zal worden in natte en stormachtige omstandigheden. Wellicht zijn er op dit forum ervaren zeevogel waarnemers die mij interessante tips kunnen geven voor de aanschaf van een dergelijke kijker.

Alvast bedankt!

Rob Koelman

De hamvraag bij dit soort kwesties: welk budget heb je?...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Verburgt

#2
Meer dan 2500 euro zou ik er niet voor willen uitgeven.

Hopelijk iets minder ;)


Rob Verburgt

#3
Ik heb zelf het web afgezocht maar dit levert niet meer op dan een Kowa Highlander BL8J3 32x82 op. Deze zou dan 4299 euro moeten gaan kosten.
Op zich is dat geen probleem maar het enige statief dat er op past moet dan ook nog eens 1399 euro gaan kosten?

Vooral het feit dat je verplicht bent het statief erbij te kopen (dan heb je het in totaal over 5700 euro) vindt ik belachelijk.
De Japanners zijn een beetje de prijs/kwaliteit verhouding kwijt geraakt bij het prijzen van dit product vermoed ik :rolleye: :rolleye: :rolleye:

Hopelijk is er iemand die een betere optie weet?

lo.troisfontaine

https://www.verrekijkerdirect.nl/p/kowa/kowa-observatiekijker-highlander-bl8j3-32x82-mm-apo/?gclid=COLTyrHXncoCFROeGwodvMoMCw


Daar schrik  ik van: € 42999,-  Je zou er haast dubbel van gaan zien of je krijgt er een boot bij.


Maar de topmerken met speciale coating zullen eigenlijk toch moeten voldoen. Ze geven niet voor niets zulke lange garanties.
Verder zullen er toch ergens zo'n vergelijkingsonderzoeken zijn geweest wat duurzaamheid betreft.


groeten,


Lo




Frank van de Putte

#5
Citaat van: lo.troisfontaine op januari 09, 2016, 22:45:53 PM
Daar schrik  ik van: € 42999,-  Je zou er haast dubbel van gaan zien of je krijgt er een boot bij.

Haha, geweldig, die hebben even de komma verkeerd geplaatst. Dat zal vast een hoop bestellingen opleveren. ;D :rolleye:
Ik vind 4300 euri al bizar veel geld voor een verrekijker, maar ik ben geen hardcore vogelaar.
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Hans Verdaat kan je misschien hiermee ook helpen, maar ik weet niet of hij ook op dit onderwerp kijkt. Je kan m vast wel een berichtje sturen en vragen of hij suggesties heeft!
Douwe van der Ploeg


Rob Verburgt

De Swarovski 15x56 is inderdaad een goede optie denk ik.

Bedankt voor de tip.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Thijs Fijen

Citaat van: Rob Koelman op januari 23, 2016, 14:38:41 PM
Citaat van: snwja3 op januari 14, 2016, 12:35:26 PMEen optie is deze: http://www.verrekijkershop.nl/verrekijkers/1564-swarovski-slc-15x56-w-b.html?gclid=CKDh1eeaqcoCFQovaQodGTYIoA

Volgens de specificaties bij de kijker 'slechts' 10 jaar garantie. Dat is wel erg beperkt voor een Swarovski-kijker van ruim 2.000 euro...
Tegenwoordig is dat de wettelijke maximale garantie die ze mogen geven in Nld. 99% zeker dat als ie ouder is, je nog steeds garantie hebt.
Thijs Fijen

frankneijts

Zeiss heeft tot einde 20e eeuw een hele goede 15x60 gemaakt waar 2e hands wel aan te komen zal zijn (goed zoeken op de relevante fora/websites, richtprijs vermoedelijk onder de 1000 €) , ik weet alleen niet of die wel (helemaal) waterdicht is. Let er wel op dat een eventueel aanbod de West-Duitse Zeiss betreft: ik meen dat Zeiss Jena (Oost-Duitsland) ze ook gemaakt heeft, ook goed maar minder (en ook goedkoper!). Inmiddels maakt Zeiss een 20x60 met beelstabilisatie maar die moet ook wel bijna 6000 € kosten. Canon maakt ook kijkers-met-stabilisatie die méér dan de helft goedkoper zijn dan de Zeiss en waarvan de 15x50 aanbevolen is: http://www.tvwg.nl/testrapporten/kijkers/canon_15x50_18x50stb.shtml.
Daarnaast zijn er naast Canon nog andere Aziatische fabrieken die bijv. 15x80 maken, waarvan de kwaliteit nogal wisselend is en die lang niet altijd waterdicht zijn. Voordeel kan zijn dat je met wat zoeken en uitproberen een goede (redelijke) kijker voor minder dan 500 € kunt kopen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

IJlstra

ja als je een goedbetaalde baan hebt zal 2000 of 4000en nog wat euries misschien wel lukken, maar met een wajong-uitkering zoals in mijn geval de bovengrens toch eerder bij de 500-600 euro liggen.