Melkzwam Onbekend

Gestart door rubendrost, januari 08, 2016, 20:15:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

rubendrost


boleto

Ik denk aan de Populiermelkzwam (Lactarius controversus).
Groet,
Leo Bot

rubendrost

Dat zou hem inderdaad heel goed kunnen zijn.
Bedankt voor je reactie.

Gr Ruben

Jan Knuiman

Ik vind L. controversus een wat vreemde suggestie, maar misschien is dat omdat er toch Populier in de buurt stond? Zo ja, dan zou ik ook eens kijken bij L. evosmus.




Groet, Jan

boleto

Er staat geen populier in de buurt, maar de soort groeit ook bij kruipwilg en dat staat er volop.
Groet,
Leo Bot

Jan Knuiman

#5
Toch vind ik de foto's niet lijken op L. controversus, maar des te meer op L. evosmus of twee andere soorten die lijken op L. evosmus, namelijk L. acerrimus of L. insulsus, naast L. zonarius die Grieta al noemde. Ik heb tot nu toe een bron gevonden die ook Salix als ectomycorrhizapartner noemt voor L. evosmus naast Populus en Quercus. Van de andere twee genoemde soorten moet dat nog worden nagegaan.




Groet, Jan

grietaf

Citaat van: Jan Knuiman op januari 11, 2016, 19:12:52 PM
naast L. zonarius die Grieta al noemde.
Volgens mij heb ik die naam niet geschreven.
Overigens zou het prettig zijn als er bij de wetenschappelijke namen ook de Nederlandse naam genoemd wordt.
Het zou jammer zijn als lezers die niet zo bekend zijn met die namen deze interessante berichten over zouden slaan. (Ik moet bekennen dat ik zelf ook regelmatig in de Standaardlijst moet zoeken om welke paddenstoel het gaat, ben niet zo goed in talen.)
Grieta.

rietvanoosten

#7
Citaat van: grietaf op januari 12, 2016, 10:28:52 AM
Citaat van: Jan Knuiman op januari 11, 2016, 19:12:52 PM
naast L. zonarius die Grieta al noemde.
Volgens mij heb ik die naam niet geschreven.
Overigens zou het prettig zijn als er bij de wetenschappelijke namen ook de Nederlandse naam genoemd wordt.
Het zou jammer zijn als lezers die niet zo bekend zijn met die namen deze interessante berichten over zouden slaan. (Ik moet bekennen dat ik zelf ook regelmatig in de Standaardlijst moet zoeken om welke paddenstoel het gaat, ben niet zo goed in talen.)
Grieta.
Citaat van: Jan Knuiman op januari 11, 2016, 19:12:52 PM
Toch vind ik de foto's niet lijken op L. controversus, maar des te meer op L. evosmus of twee andere soorten die lijken op L. evosmus, namelijk L. acerrimus of L. insulsus, naast L. zonarius die Grieta al noemde. Ik heb tot nu toe een bron gevonden die ook Salix als ectomycorrhizapartner noemt voor L. evosmus naast Populus en Quercus. Van de andere twee genoemde soorten moet dat nog worden nagegaan.




Groet, Jan

Hier zijn ze  :blink:
Lactarius controversus - Populiermelkzwam
L.           evosmus      - Vaaggegordelde melkzwam
L.           acerrimus     - Gekroesde melkzwam
L.           zonarius       - Fijngegordelde melkzwam
L.           insulnus:       Verspreidingsatlas linkt bij deze naar L. zonarius           

met vriendelijke groet, Riet

Jan Knuiman

Excuus Grieta, je hebt de Nederlandse naam gebruikt en niet de Latijnse. Bedankt Riet voor de aanvulling!

Nu het toch over correcties gaat: bij de waarneming zelf wordt gemeld dat er geen bomen in de buurt stonden en in het verloop van de discussie op dit forum wordt dan plots gemeld dat het er vol staat met Kruipwilg. Misschien heeft de vraag naar welke bomen er stonden de indruk gewekt dat het om grote bomen moet gaan. Daarom wil ik er op wijzen dat jonge of heesterachtige boompjes ook ectomycorrhiza kunnen vormen. Dus misschien stonden er ook wel jonge Abeeltjes, Eikjes, etc. Een tweede punt dat misschien verkeerd geïnterpreteerd wordt is "in de buurt". Afstanden van enkele tientallen meters worden regelmatig genoemd als begrenzing van de afstand boom - paddenstoel waarbinnen nog ectomycorrhizavorming kan optreden.




Groet, Jan

grietaf

Citaat van: Jan Knuiman op januari 12, 2016, 13:15:59 PM
Excuus Grieta, je hebt de Nederlandse naam gebruikt en niet de Latijnse. Bedankt Riet voor de aanvulling!
Nee hoor, zelfs dat niet. De naam van Ruben staat boven dat commentaar, niet de mijne.
Grieta.

Jan Knuiman

Citaat van: grietaf op januari 12, 2016, 14:56:24 PM
Nee hoor, zelfs dat niet. De naam van Ruben staat boven dat commentaar, niet de mijne.
Grieta.

Nogmaals excuus Grieta....




Groet, Jan

Jan Knuiman

Ik heb in de Funga Nordica nagezocht welke van in de deze discussie genoemde soorten geassocieerd zijn met Wilg (Salix). Alleen bij Populiermelkzwam (L. controversus) en Vaaggegordelde melkzwam (L. evosmus) wordt Wilg genoemd. Op basis van de nu beschikbare info en de bijgeleverde foto's denk ik dan dat L. evosmus de betere kandidaat is.




Groet, Jan

boleto

Citeerin het verloop van de discussie op dit forum wordt dan plots gemeld dat het er vol staat met Kruipwilg
Ik ken het gebied goed en kruipwilg is er dominant aanwezig. Enkele jonge berkjes zijn zeker mogelijk en misschien nog een kleine grauwe wilg. Overigens is kruipwilg nogal een aparte wilgensoort waaraan vrij veel specifieke soorten uit verschillende groepen verbonden zijn. Als vermeld wordt dat een soort met wilg verbonden is, hoeft dat dus niet te betekenen dat dit ook kruipwilg omvat. Bij de populiermelkzwam wordt niet populier en wilg vermeld, maar populier en kruipwilg. Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen L. evosmus kan zijn. Het zou dan wel interessant zijn als we de connectie met kruipwilg konden vaststellen. Misschien ga ik er binnenkort nog even kijken.
Groet,
Leo Bot

Jan Knuiman

Primair lijkt mij dat je op basis van de foto's probeert vast te stellen om welke mogelijke soorten het gaat. Op basis daarvan heb ik de neiging L. controversus uit te sluiten - ik zie er jaarlijks vele tientallen bij mij in de buurt. Ik zie daarom slechts ruimte voor de andere genoemde soorten in dit draadje. Graag zou ik van andere forumleden horen of die mening gedeeld wordt of niet. Als bekend is welke soorten mogelijk zijn, wordt het zoeken naar bijbehorende ectomycorrhizapartners en het afgrenzen van mogelijke soorten wellicht ook wat makkelijker.




Groet, Jan

boleto

Ectomycorrhizapartners van eik kun je in elk geval uitsluiten. Als je ook L. controversus uitsluit, blijft er m.i. maar één over. Maar als ik op verspreidingsatlas.nl kijk, staat daar geen enkele waarneming van L. evosmus op de Waddeneilanden, op deze site één (Vlieland), die heel goed bij abelen kan zijn gevonden. Dus voorzichtigheid is geboden.
Groet,
Leo Bot

Jan Knuiman

Toevallig was ik vandaag in de gelegenheid om eens te kijken wat Heilmann-Clausen et al in The genus Lactarius over L. evosmus zeggen. Naast Populus en Quercus noemen ze expliciet Salix repens als incidentele partner. Misschien de eerste vondst op Terschelling. Lijkt me wel de moeite waard om het verder uit te zoeken.




Groet, Jan