Hoofdmenu

Zwartpuntvolgeling?

Gestart door Jan Borst, december 17, 2015, 21:53:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Borst

Allereerst excuses voor de belabberde foto's, maar ik liep voor het werk op de hei en had mijn fototas niet mee en helaas ook niks om de rups in mee te nemen want had hem graag uitgekweekt.
Toch zou ik graag willen weten of ik iemand me kan vertellen of ik goed zit met Vierkantvlekuil, op dezelfde graspol en zelfde grote als Geel grasbeertje.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/113208831
onzeker Vierkantvlekuil - Xestia xanthographa gezien op 2015-12-17 Hoge Veluwe
Foto's:








bij voorbaat dank Jan Borst

herman.damman

hallo,

Op het eerste gezicht vind ik de rups wel lijken op de Zwartpunt Volgeling (zie Porter, plate 31 als je dit boek hebt). Zou ook even op vlindernet/waarneming.nl kijken naar vergelijkbare soorten. Qua tijd zou het goed kunnen.

Groet,

Herman Damman

Rayan Majoor

De zwartpuntvolgeling is inderdaad een zeer goede optie. Ik heb er ook even wat tijd aan besteed en de zwarte vlekken (en ook andere tekening, maar vooral de zwarte vlekken) komen hier inderdaad het meest overeen met de zwartpuntvolgeling en ook de tekening op de kop lijkt er sprekend op... dit zou er best wel eens een kunnen zijn!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jan Borst

Beide heel erg bedankt voor jullie reactie. Ik kwam zelf ook op zwartpuntvolgeling uit, maar omdat die soort nogal zeldzaam is en ik (zelf) vierkantvlekuil niet uit kon sluiten leek me dat de veiligste keuze (om hem zo in te voeren en als vraag hier te plaatsen).

Misschien is er iemand die definitief de knoop door durft te hakken?

Rayan Majoor

Ik heb nog even verdergekeken - de vierkantvlekuil zie ik overal, als hij nog jong is, zonder de zwarte vlekken, terwijl de zwartpuntvolgeling als jonge rups wél van die vlekken heeft. De rups hier is ook nog vrij jong en heeft ook al duidelijke vlekken, wat mij dus ook weer een bewijs lijkt voor dat het de zwartpuntvolgeling is. Ik heb zelf echter geen ervaring met een van beide soorten dus ik durf niks met zekerheid te zeggen, maar ik zou zeggen: zet hem op zwartpuntvolgeling onzeker (tot er eventueel iemand langskomt die het met me eens is ;)).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jan Borst

Nogmaals dank Rayan, heb hem inderdaad even aangepast en dan wachten we het verder even af. Ik kom nog wel vaker op die plek als het goed is dus hopelijk vind ik er nog een.

John Bouwmans

Ben geen rupsenkenner, maar als ik kijk op Lepiforum, dan is de gelijkenis met een rups  van Noctua orbona wel erg groot.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Jan Borst

Ook bedankt John, inderdaad zeker als je kijkt naar de afbeeldingen van de jongere rupsen. Maar het zouden de 1e foto's op wrn.nl zijn dus dan moeten we wel 100% zeker zijn. Zeker omdat er al zoveel foutieve foto's op het internet circuleren.

John Bouwmans

Zou mooi zijn als bijvoorbeeld Jeroen Voogd zijn licht hier nog over laat schijnen.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Jan Borst

#9
Nog meerdere reacties mogen ontvangen dat het een inderdaad een zwartpuntvolgeling is. En net ook bevesteging van Jeroen Voogd gekregen, dus hij kan op zeker. Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken  :duim:

Wel extra zuur dat ik mijn cameratas niet mee had die dag....  :P