groene beestjes op berkenblad

Gestart door antoinette, september 03, 2007, 10:44:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

antoinette

Zijn dit luisachtigen of zit ik in de verkeerde rubriek met deze piepkleine groene beestjes?
Ik kom ze veelvuldig tegen, steeds op de bladeren van berken.


javanerkelens

Luizen hebben op de rug siphonen (soort stokjes die bij gevaar een stofje afscheiden ter waarschuwing) en deze ontbreken hier, dus ......misschien een nimf van wantsje of cicade ??
Maar ik vraag mij dan af of de antennes daarvoor niet te lang zijn...........dus nog effe verder zoeken.

Alvast groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

wilde

#2
Lijken mij nimfen van luizen en dus niet van wantsen of cicaden. Er zijn ook luizensoorten zonder siphonen of met zeer korte. Er zijn echter nog wat kleine beestjes met lange sprieten, zoals bepaalde bladvlooien. Ik weet het dus niet zeker.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

antoinette

Nog wat aanvullende info: ze zitten niet in grote groepen op een blad, meestal slechts 2 per blad. Ze zitten ook vrij stevig aan het blad vast en de lange antennes liggen meestal tegen het lijfje aan. Voor deze foto had ik ze voorzichtig aangetikt en als reactie daarop gingen de antennes uit.

wilde

Als insecten de antennen naar achteren houden is dat meestal een ruststand. Dan zijn ze niet actief. Het zijn dan meestal soorten met lange sprieten. Je ziet het bijvoorbeeld ook wel bij nachtvlinders.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

javanerkelens

Beste Albert,

Grappig...ik wist niet dat er ook luizen waren zonder siphonen.
Weet je er één bij naam, ben ik wel in geinterresseerd........

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

spinnenvrouw

Het zijn onvolwassen bladluizen van de soort Monaphis antennata. Volwassen exemplaren van deze soort zijn gevleugeld, behalve wijfjes van de laatste generatie die eieren leggen.
Deze soort heeft wel siphonen, maar ze zijn klein en erg kort.
Ze komen voor op berk, en zitten altijd langs de hoofdnerf op de bovenkant van het blad. Samen met de kleur  -groen met zwarte antennen-  zijn ze goed herkenbaar.
Jacomijn Prinsen