Hoofdmenu

Rosse woelmuis?

Gestart door bas.drost96, januari 04, 2016, 19:48:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Klopt het dat dit een Rosse Woelmuis is? Het is helaas de enige foto die ik heb. Hoewel de waarneming van lang geleden was, weet ik nog wel dat hij laag over de grond bewoog, en niet springend (wat overeen komt met de informatie op de site van de zoogdiervereniging).

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/113688175
Rosse Woelmuis - Myodes glareolus gezien op 2014-06-08 Arnhem - Burgers Zoo
Foto's:


Alvast bedankt!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: bas.drost96 op januari 04, 2016, 19:48:27 PMHoewel de waarneming van lang geleden was, weet ik nog wel dat hij laag over de grond bewoog, en niet springend (wat overeen komt met de informatie op de site van de zoogdiervereniging).

Idd rosse woelmuis.

Muizen determineren aan de hand van de manier van voortbewegen is enigszins 'tricky'. Het zich springend voortbewegen is iets wat bijvoorbeeld bosmuizen vaak doen, maar deze soort kan zich ook 'laag over de grond' bewegen. Woelmuizen daarentegen zullen zich nooit springend voortbewegen...
Met vriendelijke groet, Rob

bas.drost96

Citaat van: Rob Koelman op januari 04, 2016, 20:32:40 PM
Citaat van: bas.drost96 op januari 04, 2016, 19:48:27 PMHoewel de waarneming van lang geleden was, weet ik nog wel dat hij laag over de grond bewoog, en niet springend (wat overeen komt met de informatie op de site van de zoogdiervereniging).

Idd rosse woelmuis.

Muizen determineren aan de hand van de manier van voortbewegen is enigszins 'tricky'. Het zich springend voortbewegen is iets wat bijvoorbeeld bosmuizen vaak doen, maar deze soort kan zich ook 'laag over de grond' bewegen. Woelmuizen daarentegen zullen zich nooit springend voortbewegen...
Dat idee had ik al. Ik wil daarom ook bijna nooit gedrag als bindend determinatiekenmerk gebruiken, want dit kan op meerdere manieren opgevat worden, kan erg variƫren, als een dier gewond is beweegt hij waarschijnlijk anders en ik kan me zoiets natuurlijk verkeerd herinnerd hebben ;D
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien