Vortex Diamondback 20-60x80

Gestart door Nick Peeters, januari 03, 2016, 15:01:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nick Peeters

Beste lezer,

Ik wil graag een telescoop aanschaffen, en na wat zoeken kwam ik op de 'Vortex Diamondback 20-60x80'.
In mijn ogen een redelijke scoop om mee te beginnen, en de reviews die ik heb gevonden zijn goed.

Maar, hoe denken jullie over deze scoop? Zijn er mensen met ervaringen?


Alvast bedankt,

mvg.
Nick Peeters
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

hiskodevries

Nick, vertel je budget ook even. dan kunnen mensen die reageren zinvolle alternatieven aandragen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Nick Peeters

Budget van deze Vortex staat me wel aan (is als ik het goed begrijp inclusief oculair). Dat is tussen de 400 en 500.

Voor een echt goede scoop kan het ook wel iets omhoog.

Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

OlivierO

Waarvoor ga je hem gebruiken? Die 60 vergroting is overkill voor vogels bijvoorbeeld vind ik.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Nick Peeters

Doel is voor vogels, maar als het moment zich voor doet ook wild observatie.

60lijkt mij inderdaad erg veel, maar als het er op zit, hoef je het natuurlijk niet te gebruiken. (Alhoewel, op zee misschien  wel handig?)

Ringen aflezen is leuk, maar geen harde eis.
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

Jeroen Nagtegaal

60 is mij meestal te weinig, maar ik lees dan ook ringen af...
Voor 400-500 euro heb je ook vaak ook al een goede 2e hands (Kowa, Zeiss, Leica en soms swarovski).
Overweeg dat en kijk eerst eens door enkele telescopen voor je er een koopt.

Een bezoekje bij een of meer van de zaken uit onderstaand topic is zeker de moeite waard.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103583.0
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Nick Peeters

Ik heb nu een paar weken lang een Leica geleend van een collega. Bevalt wat betreft het kijken goed, maar wel een vrij groot en zwaar apparaat.

Wat zou zijn de voordelen van merken als Kowa, Zeiss, Leica en Swarovski, die je noemde?

Bedankt voor je reactie in ieder geval
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

Jaap van Steensel

Citaat van: Nick Peeters op januari 04, 2016, 22:59:35 PM
Wat zou zijn de voordelen van merken als Kowa, Zeiss, Leica en Swarovski, die je noemde?

Dat zijn de top-merken qua optiek. Een tweedehands scope van één van deze merken komt qua prijs soms redelijk in de buurt van wat je nu voor een nieuwe scope wilt uitgeven. Qua beeldkwaliteit is een tweedehands scope van één van de genoemde merken echter te prefereren boven een nieuwe scope van een b-merk.

Groeten,
Jaap

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Nick Peeters op januari 04, 2016, 22:59:35 PM
Wat zou zijn de voordelen van merken als Kowa, Zeiss, Leica en Swarovski, die je noemde?

Op Jaap niets aan te vullen. Maar dit kun je dus het beste ervaren in een van de zaken waarnaar ik verwees met het linkje. Een uurtje advies kost niets en geven ze vaak maar al te graag.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Nick Peeters

Één van de zaken in die lijst zit een paar minuten bij mij vandaan. Ik ga er eens kijken binnenkort!
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

Jaap van Steensel

Overigens is Kowa pas de laatste jaren opgeklommen tot topmerk. In de jaren 90 maakten ze redelijk goede scopes maar m.i. niet gelijk aan de andere topmerken. Dus let op bij een tweedehands scope. Sowieso zijn er van Leica en Swarovski oudere scopes zonder APO/HD, die zijn niet heel duur, maar optisch duidelijk de mindere van de wel APO/HD varianten. Bovendien zijn tegenwoordig bijna alle scopes waterdicht, dat is bij oudere modellen ook lang niet altijd het geval (meestal niet zelfs).

Maar zoals bij kijkers/scopes altijd weer geldt: ga gewoon testen, je eigen ogen zijn de beste maatstaf. Succes met je beslissing.

Groeten,
Jaap