Een paar korstmossen en mosjes

Gestart door han.endt, november 04, 2005, 14:26:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Gisteren wat mossen en korstmossen gefotografeerd op liggende boomstammen- en stronken. Het was in het bos eigenlijk te donker om te fotograferen, maar ik ga morgen met het voorspelde zonnetje weer eens terug. Dan met een statiefje.
Ben wel nieuwsgierig naar de namen en ik denk dat de foto's daarvoor nog wel voldoen. Ik heb eerst zelf wat gezocht.

Vast bedankt!

Boomsnavelmos?

han.endt

Een Cladonia met Bossig Gaffeltandmos of Boskronkelsteeltje?

han.endt


han.endt


han.endt

Groot Laddermos samen met Groot Rimpelmos?

han.endt

Dove Heidelucifer?

han.endt

Dove Heidelucifer?

han.endt

Een hele fijne, Smal Bekermos?

han.endt

#8
Tot slot een verschrikkelijke foto, maar dat fijne mos dat hier overal op beukenstammen groeit, is dat Gewoon Pluisdraadmos?

Corryabbink

Hoi Han,

Je maakt het me niet eenvoudig. :angry:  :wacko:  :)

1 Boomsnavelmos
2 t/m 4 Smal bekermos en het lijkt mij Bossig gaffeltandmos te zijn ik zie niets aan losse delen erop liggen dat zou wijzen op Boskronkelsteeltje.
5 Groot laddermos en Groot rimpelmos
6 + 7 Dove Heidelucifer
8 Kan ik niet zien
9 Is voor mij ook niet duidelijk. Lijkt in de verte wel op Pluisdraadmos maar deze soort heb ik nog nooit op Beuk gevonden. Bovendien heeft ze bijna altijd kapsels.
Op beuk vind ik meestal Gesnaveld klauwtjesmos en Pronkmos. Soms zit er nog Platmos tussen.

Groetjes,
Corry.  :sorry:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#10
CiteerGroetjes,
Corry.  :sorry:
Sorry? Nee hoor. Ik ben er al heel blij mee :) . Ik ga morgen even terug om betere foto's te maken. Wat is er nodig voor mosje 8? Dat mos op de beuk (pluisdraadmos) groeit bijna op elke beuk en tot op meters hoogte, bijna de hele hoofdstam. Dat Bossig gaffeltandmos had inderdaad nergens een gebroken takje, iets wat me direct opviel.

Bedankt,
Han.

Corryabbink

Hoi Han,

Mos 8 kan in niet goed bekijken en met alleen blaadjes kan ik niets. Er zijn nl. soorten die alleen maar grondbladen vormen. Als hier bekertjes op zitten zul je al snel bij C. con. uitkomen er zijn nog enkele andere soorten met kleine bekers maar dan zul je wel heel goede foto's moeten hebben. Bovendien letten op sorediën aan de bekers en/of grondbladen, grootte en kleur van de grondbladen enz.enz.
Het probleem is dat je deze soorten eigenlijk allemaal met chem. hoort te testen. Je zit al snel fout zonder dat.
Bovendien heb ik geen idee hoe groot een soort in werkelijkheid is. :(  :(  :)
Corry.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

korstmos s.l.?
dus mossen zijn ook zo moeilijk?
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

Citeerkorstmos s.l.?
dus mossen zijn ook zo moeilijk?
Mossen gaan wel. Niet echt moeilijker dan andere planten. Korstmossen zijn soms net zo hopeloos als paddestoelen. Het zijn dan ook zwammen die met een alg samen leven.