craterium??

Gestart door euroblinkie, december 30, 2015, 19:33:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

euroblinkie

hallo deze vandaag gevonden op eikblad
wie weet deze
ik hoop met deze foto's iets meer te weten te komen ??
craterium concinnum?
gr lou

Marian Jagers

Dag Lou,

Je maakt me nieuwsgierig, waar heb je de naam physarum concinnum gevonden?
en waarom kom je hier op uit?
Weet je overigens het verschil tussen een rijpe en een onrijpe slijmzwam? want dat is toch wel handig om te weten.
Groeten Marian

Gert Kremer

wat prachtige foto's Lou, vooral de laatste foto. We gaan het jaar mooi uit. 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Citaat van: Gert Kremer op december 30, 2015, 21:56:15 PM
wat prachtige foto's Lou, vooral de laatste foto. We gaan het jaar mooi uit.
Hele prachtige plaatjes maar toch ...............
Ook ik heb moeten leren onrijp materiaal van rijp materiaal te onderscheiden en me bij het determineren alleen op rijp materiaal te focussen.

Het is dus nog mooier om als goed voornemen voor het nieuwe jaar ook een foto van rijp materiaal in de topic op te nemen (zeker de mensen die vaker van dit forum gebruik maken zouden het probleem van onrijp materiaal inmiddels goed genoeg moeten kennen). En zo moeilijk is dit onderscheid nu eenmaal niet te maken. Wat beter kijken (loepje!) en wat meer geduld  :rolleye:

Ben ik natuurlijk nog steeds eerst wel benieuwd naar het waarom voor de suggestie van de naam  ;)
Groeten Marian

euroblinkie

#4
Hallo Marian
sorry ik had  de verkeerde voornaam gebruikt
Naam komt voor op Waarneming <maar niet de eerste >de ik geplaatst had

\op foto 1 staan rijpe exemplaren links onder
ik weet het verschil wel,  maar soms kan het niet anders dan alleen die je dan kan vinden
en ga niet steeds kijken of ze rijp zijn
en loepje heb ik ook
Het is toch wel bij diverse soorten om bij onrijp materiaal  al een naam te geven
Ik wil graag bij een foto een naam plaatsen al is het alleen de voornaam ,ben ik al blij
ik heb nog een foto geplaats van een side

Prettige jaarwisseling en een gezond nieuw jaar toegewenst
groet lou

Marian Jagers

Dag Lou,

Ook jij de beste wensen.

Het materiaal op de foto zou eerst ook nog moeten opdrogen. Vermoedelijk heb je C. minutum gefotografeerd.
C. concinum is een heel weinig gemelde soort. Die kun je zonder mic. controle en herbariummateriaal niet benoemen.

Groeten Marian